1. Dostarczaj treści odpowiadające na problemy użytkowników
Jest to najbardziej podstawowy, ale również zaskakująco skuteczny sposób naturalnego pozyskiwania linków. Nie ważne czy prowadzisz mały salon fryzjerski, zajmujesz się sprzedażą urządzeń biurowych czy też posiadasz firmę budowlaną – w każdej branży znajdują się tematy nurtujące użytkowników Internetu. Przygotowując treści na swoją stronę, warto przeanalizować zakres problemów i pytań z jakimi najczęściej spotykają się ludzie zainteresowani danym produktem czy też usługą. Aby to zrobić dobrze jest postawić się w roli klienta oraz przejrzeć popularne fora dyskusyjne i tematy związane stricte z prowadzoną przez nas działalnością.
Duża część problemów jakie napotykają Internauci chociażby na forach dyskusyjnych pozostaje bez rzetelnej odpowiedzi. Jeżeli wypełnimy tę lukę poprzez przygotowanie odpowiedniego tekstu / poradnika na naszej stronie, bez wątpienia będziemy w stanie pozyskać wiele wartościowych linków.
Jednym z ciekawszych zastosowań tego sposobu jest przygotowanie listy tematów związanych z naszą działalnością, które są słabo opisane na Wikipedii. Tematy takie możemy następnie wyedytować oraz krótko rozwinąć, natomiast w przypisach dodać link do dłuższego artykułu, znajdującego się na naszej witrynie. W ten sposób nie tylko pozyskamy wartościowe i naturalne odnośniki, ale także z dużym prawdopodobieństwem możemy liczyć na wygenerowanie dodatkowego ruchu.
2. Zrób coś dla innych
Kolejny kreatywny sposób na pozyskanie dobrych jakościowo linków polega na zaoferowaniu swojej pomocy w zamian za link do naszej witryny. Co prawda sposób ten wymagać będzie od nas trochę wysiłku, jednak korzyści mogą okazać się niewspółmiernie większe.
Poszukiwać będziemy wartościowych blogów w zajmowanej przez nas niszy, które posiadają pewne błędy lub niedociągnięcia techniczne. W ramach wdzięczności za ich wskazanie, wielu bloggerów z chęcią umieści u siebie link do naszej witryny.
Pierwszym krokiem będzie wyszukanie dobrych jakościowo blogów powiązanych tematycznie z prowadzoną przez nas działalnością. Blogi takie warto sprawdzić pod kątem:
- Ilości opublikowanych wpisów,
- Zawartości merytorycznej,
- Częstotliwości aktualizacji,
- Liczby użytkowników (na przykład fanów na facebooku),
- Profilu linkowego domeny (na przykład wykorzystując narzędzie Ahrefs lub MajesticSEO).
Gdy będziemy już dysponować odpowiednią listą, z pomocą przyjdą nam dwa darmowe narzędzia:
- Xenu Link Sleuth (aplikacja desktopowa),
- Siteliner.com (aplikacja online).
Dzięki Xenu możemy sprawdzić czy wybrana przez nas domena (blog) zawiera jakiekolwiek odnośniki wewnętrzne prowadzące do nieistniejących podstron. Natomiast za pomocą aplikacji Siteliner dowiemy się na przykład czy w obrębie domeny występują niepożądane duplikaty wewnętrzne.
Jeżeli uda nam się znaleźć którąkolwiek z tych nieprawidłowości, kolejnym krokiem będzie skontaktowanie się z właścicielem bloga oraz poinformowanie go o wynikach naszej analizy. Oczywiście w mailu należy również zapytać o możliwość otrzymania linka do naszej witryny w zamian za otrzymaną pomoc. Siła tej metody tkwi przede wszystkim w jej oddziaływaniu psychologicznym. Jeżeli wykażemy się inicjatywą, wielu ludzi będzie czuć się wręcz zobligowanych do zrewanżowania się za otrzymaną pomoc.
3. Podziel się z innymi swoimi produktami w zamian za recenzję
Wszyscy lubimy otrzymywać różnego rodzaju próbki i darmowe gadżety. Dlaczego więc nie wykorzystać tego faktu w celu wypromowania naszej strony internetowej oraz sprzedawanych produktów?
Podobnie jak w poprzednim przypadku, metoda ta polega na nawiązaniu kontaktu z autorami prowadzącymi wartościowe blogi, nawiązujące do profilu naszej działalności. Tym razem jednak celem będzie nakłonienie bloggerów do napisania obiektywnej recenzji oferowanych przez nas produktów – na podstawie otrzymanych darmowych próbek.
Niewątpliwą zaletą tej metody jest fakt, że poza wartościowym odnośnikiem do naszej witryny w wielu przypadkach zyskamy również świetną promocję marki (o ile oczywiście oferowane przez nas produkty charakteryzują się dostatecznie wysoką jakością).
4. Wykorzystaj nieaktualny lub usunięty content
Niezwykle efektywną metodą kreatywnego linkbuildingu jest wykorzystywanie nieaktualnego lub jeszcze lepiej całkowicie usuniętego contentu. Oto jak zastosować tę metodę w praktyce.
Pierwszym krokiem będzie znalezienie serwisów tematycznych, zawierających obszerny dział „Linki”, „Zasoby” itp. Im więcej odnośników znajdziemy w takim dziale tym większa szansa na odniesienie sukcesu.
Kolejnym krokiem jest sprawdzenie czy wszystkie z występujących linków są prawidłowe (tzn. czy prowadzą one do stron z odpowiednimi artykułami). W tym miejscu należy skoncentrować się właśnie na odnośnikach, kierujących do nieistniejących już podstron.
Następnie, na przykład za pomocą serwisu Wayback Machine (http://archive.org/), warto sprawdzić jak wyglądała i czego dotyczyła treść na usuniętej podstronie.
Następnym, kluczowym w opisywanej metodzie krokiem jest odtworzenie usuniętego artykułu na naszej własnej stronie. Należy oczywiście unikać prostego kopiowania starej treści – najlepszym sposobem będzie przeredagowanie artykułu oraz uzupełnienie go o nowe, aktualne informacje.
Ostatnim elementem całej strategii jest skontaktowanie się z właścicielem strony, na której znajduje się błędny odnośnik oraz zaproponowanie jego podmiany na odnośnik prowadzący do naszego artykułu.
5. Sprawdź jakie linki zdobywa Twoja konkurencja
Kolejnym świetnym sposobem pozwalającym pozyskać wysokiej jakości linki jest analiza poczynań konkurencji w tym zakresie. Pomimo, że metoda ta nie należy do skomplikowanych jej skuteczność bardzo często potrafi pozytywnie zaskoczyć.
Pierwszym etapem jest przeanalizowanie wyników wyszukiwania na interesującą nas frazę, na którą się promujemy. Możemy ograniczyć się do pierwszej dziesiątki, ewentualnie dwudziestki wyników.
Profile linkowe uzyskanych domen najlepiej przeanalizować za pomocą narzędzia Ahrefs. Aby przyspieszyć analizę, zamiast na pojedynczych linkach, warto skupić się na całych domenach linkujących (Zakładka Inbound Links -> Referring Domains). Najbardziej wartościowe domeny z reguły będą posiadać wysoki współczynnik Domain Rank, dlatego przedstawione dane, najlepiej od razu posortować malejąco według tego parametru.
Ostatnim krokiem będzie ręczne sprawdzenie, które spośród odnalezionych linków będziemy w stanie pozyskać dla naszej własnej strony.
Poza parametrem Domain Rank z narzędzia Ahrefs, warto oczywiście sprawdzić inne parametry świadczące o jakości danego odnośnika. Ponadto pomocna może okazać się również sama analiza wizualna strony, z której zamierzamy pozyskać linki.
6. Stwórz ciekawą i zaskakującą stronę błędu 404
Jedną z bardziej niekonwencjonalnych metod na pozyskanie wartościowych – choć nie koniecznie tematycznych odnośników jest stworzenie wyróżniającej się graficznie strony błędu 404.
W tej metodzie najważniejsza jest kreatywność. Zadanie polega na tym, aby stworzyć stronę błędu, która przyciągnie uwagę nieszablonowym, humorystycznym lub nawet szokującym pomysłem. Kiedy już projekt będzie gotowy warto podzielić się linkiem do przykładowej strony w naszym serwisie zwracającej nagłówek 404. Link możemy zamieścić na przykład w odpowiednich tematach na znanych forach poświęconych zagadnieniu webdesignu.
Przy odrobinie szczęścia (i dobrym projekcie) istnieje duża szansa, że wyróżniająca się strona błędu zostanie dostrzeżona przez większą liczbę użytkowników, którzy podlinkują również stronę główną naszej domeny.
Aby jednak w pełni wykorzystać potencjał opisanej metody, po pewnym czasie od zamieszczenia linków możemy pokusić się o wykonanie przekserowania 301 z linkowanego adresu URL na naszą stronę główną.
Opisane powyżej metody pokazują, że linkbuilding wcale nie musi, a obecnie nawet nie powinien ograniczać się tylko i wyłącznie do standardowych działań takich jak chociażby katalogowanie. Pamiętajmy, że im więcej wysiłku i kreatywności włożymy w pozyskanie danego linka tym bardziej wartościowy będzie on dla profilu linkowego naszej domeny.