Google "prawo do bycia zapomnianym"
Pozycjonowanie

Google “prawo do bycia zapomnianym”

Koncern Google zaczął w tym tygodniu, na żądanie użytkowników, usuwać z wyników podawanych przez jego wyszukiwarkę niektóre pozycje, stosując się do orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE, który w maju zdecydował o “prawie do bycia zapomnianym”.

Google "prawo do bycia zapomnianym"
Google “prawo do bycia zapomnianym”

Poinformował o tym rzecznik Google’a Al Verney, przyznając, że są pewne zaległości, ponieważ “każdy wniosek musi być rozpatrzony indywidualnie”.

 13 maja Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że Google musi usuwać z wyników wyszukiwania linki dotyczące danych osobowych osób prywatnych, jeśli zechce tego sam zainteresowany, a dotyczące go informacje są “nieistotne lub nieaktualne”.

Kilka tygodni po zajęciu stanowiska przez Trybunał Google stworzył internetowy formularz do zgłaszania wniosków o usunięcie wybranych wyników wyszukiwania. Powołał też zespół doradców, który ma mu pomagać w rozstrzyganiu wniosków.

Mieszkańcy 28 krajów Unii Europejskiej, a także Islandii, Norwegii, Liechtensteinu i Szwajcarii, proszeni są w tym formularzu o podanie linku lub linków, które chcą usunąć z listy wyszukiwania. Następnie muszą podać swoje imię i nazwisko, adres e-mail i przesłać kopię dokumentu ze zdjęciem, a także wyjaśnić, jaki związek podane strony mają z nimi i dlaczego ich zdaniem mieszczą się w kryteriach podanych przez unijny trybunał.

Media informują, że po orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości UE do Google’a wpłynęły dziesiątki tysięcy wniosków z żądaniem usunięcia wyników wyszukiwania.

Przełomowe orzeczenie o “prawie do bycia zapomnianym” unijny trybunał wydał w sprawie skargi złożonej w 2010 roku przez obywatela Hiszpanii przeciwko Google’owi. Skarżył się on, że w wynikach wyszukiwania po wpisaniu jego imienia i nazwiska Google odsyłał do artykułów prasowych sprzed 16 lat, które dotyczyły licytacji jego nieruchomości za długi. Hiszpan argumentował, że zadłużenie spłacił i nie chce, by jego nazwisko było wciąż łączone z tamtą sprawą.

Wcześniej Google bronił się przed wymazywaniem wyników, określając je jako cenzurę. Twierdził, że nie kontroluje danych, a jedynie udostępnia szukającym informacje, które i tak są dostępne w internecie.

Czytaj  Jak reklama kontekstowa konkuruje z programami partnerskimi
Polecane wpisy
Domain Authority: Znaczenie i wpływ na pozycjonowanie stron
Domain Authority Znaczenie i wpływ na pozycjonowanie stron

W dzisiejszym świecie konkurencyjnych wyszukiwarek internetowych, pozycjonowanie stron internetowych jest kluczowym czynnikiem sukcesu dla każdego przedsiębiorstwa lub witryny. Jednym z Czytaj dalej

EAT i kwestie związane z wiarygodnością treści
EAT i kwestie związane z wiarygodnością treści

EAT to skrót od Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness (ekspertyza, autorytet, wiarygodność) i odnosi się do kluczowych czynników, które Google bierze pod Czytaj dalej