Google "prawo do bycia zapomnianym"
Pozycjonowanie

Google “prawo do bycia zapomnianym”

Koncern Google zaczął w tym tygodniu, na żądanie użytkowników, usuwać z wyników podawanych przez jego wyszukiwarkę niektóre pozycje, stosując się do orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE, który w maju zdecydował o “prawie do bycia zapomnianym”.

Google "prawo do bycia zapomnianym"
Google “prawo do bycia zapomnianym”

Poinformował o tym rzecznik Google’a Al Verney, przyznając, że są pewne zaległości, ponieważ “każdy wniosek musi być rozpatrzony indywidualnie”.

 13 maja Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że Google musi usuwać z wyników wyszukiwania linki dotyczące danych osobowych osób prywatnych, jeśli zechce tego sam zainteresowany, a dotyczące go informacje są “nieistotne lub nieaktualne”.

Kilka tygodni po zajęciu stanowiska przez Trybunał Google stworzył internetowy formularz do zgłaszania wniosków o usunięcie wybranych wyników wyszukiwania. Powołał też zespół doradców, który ma mu pomagać w rozstrzyganiu wniosków.

Mieszkańcy 28 krajów Unii Europejskiej, a także Islandii, Norwegii, Liechtensteinu i Szwajcarii, proszeni są w tym formularzu o podanie linku lub linków, które chcą usunąć z listy wyszukiwania. Następnie muszą podać swoje imię i nazwisko, adres e-mail i przesłać kopię dokumentu ze zdjęciem, a także wyjaśnić, jaki związek podane strony mają z nimi i dlaczego ich zdaniem mieszczą się w kryteriach podanych przez unijny trybunał.

Media informują, że po orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości UE do Google’a wpłynęły dziesiątki tysięcy wniosków z żądaniem usunięcia wyników wyszukiwania.

Przełomowe orzeczenie o “prawie do bycia zapomnianym” unijny trybunał wydał w sprawie skargi złożonej w 2010 roku przez obywatela Hiszpanii przeciwko Google’owi. Skarżył się on, że w wynikach wyszukiwania po wpisaniu jego imienia i nazwiska Google odsyłał do artykułów prasowych sprzed 16 lat, które dotyczyły licytacji jego nieruchomości za długi. Hiszpan argumentował, że zadłużenie spłacił i nie chce, by jego nazwisko było wciąż łączone z tamtą sprawą.

Wcześniej Google bronił się przed wymazywaniem wyników, określając je jako cenzurę. Twierdził, że nie kontroluje danych, a jedynie udostępnia szukającym informacje, które i tak są dostępne w internecie.

Czytaj  Jakie są błędy, które należy unikać przy stosowaniu pozycjonowania brandowego?
Polecane wpisy
Pozycjonowanie międzynarodowe szansą na rozwój firmy

Ekspansja terytorialna firmy na rynki międzynarodowe nie jest łatwa, ale warta zachodu - przeprowadzona dobrze i w przemyślany sposób może Czytaj dalej

TrustRank: o co w tym chodzi

W ostatnim roku bardzo popularnym słowem w branży SEO było TrustRank. Pojęcie to zyskało na popularności głównie za sprawą dwóch Czytaj dalej