Baza wiedzy Pozycjonowanie

Mapa witryny

W dobie Internetu, gdy właśnie to medium jest główną formą na zyskanie nowych klientów, podstawą marketingu jest strona internetowa z ofertą firmy. Jednak publikacja, nawet niezwykle atrakcyjnej wizualnie i treściowo witryny przyniesie marne efekty, jeśli nie zostanie dostrzeżona przez wyszukiwarkę internetową. Jak pokazują badania, około 90% ruchu w Internecie rozpoczyna się wejściem z wyszukiwarki potentata z Mountain View – Google. Przechodząc do sedna – aby nowo powstała strona internetowa przyniosła zamierzony efekt, czyli przysparzała firmie nowych klientów, musi pojawić się w wynikach wyszukiwania. Istnieje sposób by przyśpieszyć ten proces. Przepisem, by Google dodało daną stronę do swojej bazy danych, co zaowocuje pojawianiem się w wynikach wyszukiwania, jest jej indeksacja.

Jak poinformować Google o istnieniu nowej strony?

Czekanie, aż ktoś sam wpadnie na pomysł, że istnieje strona internetowa o wymyślonym przez nas adresie i postanowi na nią wejść, może trwać wieki – takie działanie jest kompletnie bezsensowne. Każda większa wyszukiwarka, z Google na czele, posiada specjalnie przygotowany formularz, który pozwala na dodanie nowo powstałej witryny do jej bazy danych. Po wykonaniu tej czynności, Robot odwiedza wpisaną stronę główną, przechodząc po kolei po każdej podstronie korzystając z dostępnej nawigacji.

Świeżo powstała strona internetowa zostanie zaindeksowana w bazie danych wyszukiwarki również wtedy, gdy link odsyłający do niej, zostanie napotkany przez Googlebot podczas wizyty na istniejących już witrynach. Sposobem aby proces ten został zrealizowany jest system komentarzy, sygnatur na profilach osób aktywnych na forach internetowych czy polecanie przez znajomych w odwiedzanych przez nich miejscach.

Czytaj  Czym jest protokół HTTP/2 i co oznacza dla SEO

Mapa witryny dla Google

Aby wyszukiwarka mogła skuteczniej zaindeksować stronę internetową tworzy się mapę witryny. Jest to dokument xml, w którym znaleźć można wszystkie adresy do podstron serwisu wraz z datą ostatniej aktualizacji. Dobrą praktyką jest jej wykonanie nawet w sytuacji, gdy roboty indeksujące wyszukiwarki dotrą do większości treści.

Mapa witryny przydatna jest w sytuacjach, gdy strona:
-jest bardzo duża,
-zawiera spore archiwum odizolowanych stron lub niepołączonych linkami,
-nie posiada wielu linków zewnętrznych,
-zawiera multimedia,
-obecna jest w Google News.

W treści mapy witryny umieścić można metadane dotyczące zawartych w niej pozycji. Mowa tu m.in. o terminie ostatniej aktualizacji, częstotliwości jej przeprowadzania, ważności adresów URL. To dobre miejsce na poinformowanie Google o rodzajach treści na witrynie – video, obrazach itp.

Generowanie mapy strony

Tworzenie mapy witryny, dzięki ogromowi ilości aplikacji online, jak i gotowych rozwiązań stosowanych przez najbardziej popularne systemy zarządzania treścią, może zostać w pełni zautomatyzowane. WordPress, Drupal czy vBulletin udostępnia wygodną obsługę map, samodzielnie je generując, lub stosując pluginy pozwalające na realizację zadania.

Podobnie działają narzędzia online, których zadaniem jest automatyczne generowanie mapy strony. Niektóre posiadają ograniczenia względem ilości podstron, oferując za to takie funkcjonalności jak nadawanie priorytetów, datę ostatniej aktualizacji itp.

Najlepszy generator mapy strony pomoże znaleźć nam samo Google. Pod adresem https://code.google.com/p/sitemap-generators/wiki/SitemapGenerators udostępnione są linki do specjalistycznych narzędzi, które według określonego standardu pomogą stworzyć mapę witryny obsługiwaną przez najpopularniejsze wyszukiwarki.

Jak zgłosić mapę witryny do Google?

Po wygenerowaniu pliku xml dla naszej witryny internetowej, należy go przekazać Google. W tym celu, korzystając z Narzędzia Google dla webmasterów, należy dokonać indeksacji strony wgrywając plik korzystając z opcji zgłaszania mapy strony W tym miejscu możemy również zaktualizować zgłoszoną wcześniej sitemapę oraz sprawdzić, kiedy ta sprawdzana była ostatnio przez bota.

Czytaj  Najnowszy algorytm Google - Gołąb w lokalnych wynikach wyszukiwania

 

mapa-witryny-GWT

Inny sposobem na zgłoszenie mapy witryny jest dopisanie linijki Sitemap: http://adres_mojej_strony.pl/sitemap.xml w kodzie pliku robots.txt.

Mapa witryny to same zalety

Korzystanie z mapy witryny posiada wiele korzyści, nie tylko ułatwiając nawigację i lepszą widoczność dla wyszukiwarki, ale udostępnia również możliwość informowania o zmianach wprowadzonych na stronie. Może nie sprawi, że dopiero co zgłoszone strony zostaną zaindeksowane w trybie natychmiastowym, jednak znacznie przyśpieszy ten proces. To niezwykle ważny czynnik SEO, o którym nie można zapomnieć opracowując strategię pozycjonowania każdej strony www.

Polecane wpisy
Pozycjonowanie stron – artykuły sponsorowane
Pozycjonowanie stron - artykuły sponsorowane

Pozycjonowanie stron - artykuły sponsorowane Artykuły sponsorowane to jeden z wielu sposobów na poprawę widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Czytaj dalej

Hackowanie procesora
Hackowanie procesora

Zanim przejdziemy do omówienia sposobów hackowania procesora, warto zaznaczyć, że jest to działanie nielegalne i nieetyczne. Wymaga to wiedzy na Czytaj dalej