Co rozumiemy pod pojęciem wyszukiwarki? Są to de facto strony internetowe, który powstały po to by indeksować cały Internet, czyli przeszukiwać sieć, wchodzić na każdą stronę internetową i zapisywać we własnej bazie, o czym jest dana strona internetowa i jaką ma wartość merytoryczną. Przykładowe wyszukiwarki to m.in.:
- Bing
- Netsprint
- Yahoo.com
- Rosyjski Yandex
- Chińskie Baidu
Pamiętajmy jednak, że ponad 90% rynku wyszukiwania w sieci należy do Google. Wszystkie wyszukiwarki mają własne algorytmy, definiujące ogólnie pojętą wartość danej strony WWW pod kątem danego słowa kluczowego – według tej wartości wyszukiwarki rozmieszczają strony WWW na swoich listach wyszukiwania. Ideą pozycjonowania jest to, aby przekonać wyszukiwarkę, że to właśnie nasza strona ma największą wartość w Internecie pod kątem interesującego nas słowa kluczowego. Jak zatem to zrobić?
Na pozycję strony WWW na listach wyszukiwania – w ujęciu globalnym – mają wpływ 2 zasadnicze rzeczy:
1. Ogólnie rozumiana jakość strony internetowej i jej optymalizacja dla wyszukiwarek
2. Wszystko to, co dzieje się wokół tej strony w jej internetowym otoczeniu
Dobrze przygotowana strona WWW to podstawa
Najpierw zajmijmy się naszą stroną internetową, bowiem to, jak jest przygotowana i zoptymalizowana, ma 50% udział w sukcesie w pozycjonowaniu.
Najważniejsze elementy optymalizacji stron WWW dla wyszukiwarek (w kolejności od najważniejszego):
1. Jakość kodu programistycznego
Rozumiemy przez to sposób, w jaki strona WWW została przygotowana pod kątem programistycznym. Jeżeli korzystamy z gotowego oprogramowania typu open-source, takie skrypty (w szczególności WordPress) spełniają standardy projektowe oraz są dobrze zoptymalizowane. Jeśli zaś zamawiamy serwis WWW w zewnętrznej firmie, warto zainwestować dodatkowe kilkaset złotych i zlecić audyt optymalizacji innej firmie zajmującej się pozycjonowaniem stron WWW.
2. Jakość treści strony WWW
Treść (tzw. content) ma ogromne znacznie dla pozycjonowania. Najważniejsze zasady dotyczące tworzenia treści do serwisu WWW:
- Przede wszystkim musi być unikalna (absolutnie unikamy kopiowania tekstu czy zdjęć z innych stron internetowych)
- Musi traktować o tym, czym się zajmujemy
- Musi być odpowiednio nasycona słowami kluczowymi, które nas interesują (poziom nasycenia powinien wynosić ok. 2-4%; możemy to zmierzyć za pomocą narzędzia dostępnego pod adresem: http://rapid.searchmetrics.com/en/seo-tools/keyword-tools/keyword-density,18.html
- Powinna być atrakcyjnie przygotowana (nagłówki, akapity, ilustracje, infografiki, wyróżnienia, itp.) – nie może być to rzeka tekstu. Kierujemy się zasadą, że przygotowujemy tekst dla człowieka, nie dla robotów wyszukiwarek.
- Treść musi być w odpowiedniej ilości – tzn nie ma sensu tworzyć podstrony, na której będą 2 zdania i zdjęcie. Ilość tekstu, który można uznać za wartościowy merytorycznie pod katem wyszukiwarek, to przynajmniej 1500-2000 znaków.
3. Nawigacja w serwisie
Musi być prosta, płaska i schematyczna – działy muszą zostać jasno opisane w menu, najlepiej w formie drzewa. Ponadto, bardzo mile widziana jest implementacja tzw. ścieżki nawigacyjnej, widocznej w całym serwisie, np. Jesteś tutaj: Strona główna >> Oferta >> Strony internetowe
4. Optymalizacja tytułu strony głównej oraz podstron (tzw. sekcja Title)
Jest to tytuł strony, widoczny na samej górze przeglądarki (w Internet Explorerze lub Firefoxie – niebieska belka tytułu na górze okna; jest to zawarte również w sekcji HEAD kodu programistycznego). Definiuje on – w oczach przeglądarki – o czym jest dana strona WWW lub jej podstrona. W konstruowaniu tytułu kierujemy się następującymi zasadami:
- W tytule zawieramy interesujące nas słowa kluczowe, ale skorelowane z zawartością danej podstrony. W wypadku strony głównej wstawiamy najważniejsze dla ans słowa kluczowe.
- Maksymalna długość tytułu akceptowana przez wyszukiwarki to ok. 60 znaków – nie upychamy wszystkich słów kluczowych jakie nam przyjdą do głowy
- Kierujemy się zasadą, że najważniejsze jest po lewej – konstrukcję tytułu zaczynami od słów kluczowych, nie zaś od nazwy firmy czy nazwy konkretnej podstrony. Przykład prawidłowego tytułu: Strony WWW, pozycjonowanie | Netbe – Strona główna. Przykład nieprawidłowego tytułu: Netbe, strona główna – strony www, pozycjonowanie
5. Metatagi serwisu
Niegdyś najważniejszy element pozycjonowania, obecnie już stracił na znaczeniu, choć nadal jest istotny. Metatagi to przede wszystkim tagi „description” (tzw. opis) oraz „keywords” (słowa kluczowe). W słowach kluczowych umieszczamy wszystkie frazy, które nas interesują (max 200-300 znaków), natomiast w tagu description umieszczamy opis danej podstrony – 1-2 zdania o tym o czym jest dana podstrona. W opisie również zawieramy słowo (słowa) kluczowe, umiejętnie wplecione w zdanie – trzymając się zasady „po lewej (na początku) najważniejsze”.
6. Linkowanie wewnętrzne
Chodzi o wklejanie linków (odsyłaczy) w treść jednej podstrony do innej, w ramach naszego serwisu. Ułatwia to indeksację wyszukiwarce (oraz dotarcie do szukanej informacji naszym użytkownikom)
Wszystkie wymienione elementy są równie ważne i istotne – jeśli zadbasz o wszystko – istnieje duża szansa, że (w przypadku prostszych słów kluczowych) Twoja strona WWW wypozycjonuje się już dzięki tylko tym czynnościom.
Co jednak w sytuacji, gdy interesują nas bardziej popularne słowa kluczowe? Musimy – oprócz optymalizacji serwisu WWW – rozpocząć proces pozycjonowania tej strony.
Im więcej Cię w Internecie – tym lepiej
Ta maksyma najlepiej oddaje istotę pozycjonowania. Im więcej piszą o Tobie w Internecie, im więcej linków w sieci prowadzi do Twojej strony – tym większą wartość będzie ona mieć w oczach Google i innych wyszukiwarek.
Poniżej prezentujemy szerzej temat pozycjonowania – z pewnych przyczyn miejscami używane są słowa być może niezrozumiałe dla początkującego internauty. Jednakże, aby samemu podejmować się pozycjonowania swojej strony, siłą rzeczy nasz zasób wiedzy o Internecie i komputerze musi być już na odpowiednim poziomie – mamy nadzieję, że użyte słownictwo będzie zrozumiałe dla większości czytelników, a tych, którzy nie do końca je zrozumieją, zmotywuje do dalszego rozwijania swojej wiedzy.
LINKI – słowo klucz. Są one najważniejsze w procesie pozycjonowania. Zdobywanie wartościowych linków to podstawowe zadanie każdego pozycjonera. Ale jak zmierzyć wartość linku?
Możemy przyjąć kilka zasad, które definiują wartościowy link:
- Wartość strony WWW, na której został zamieszczony – to kluczowy i najważniejszy parametr. Jeśli strona, na której zamieścimy linka do naszej witryny jest popularna wśród internautów, dobrze wypozycjonowana, powiązana tematycznie z naszą witryną i ma wysoki tzw. Page Rank (ocena strony według Google, w skali od 0 do 10; dobry PageRank zaczyna się od 4) – link ten będzie mieć bardzo dużą moc pozycjonującą.
- Link zamieszczony jest w tekście/artykule, który mówi o naszej branży i zawiera słowa kluczowe, które nas interesują
- Link ma postać odsyłacza z tzw. Anchor text’em (Anchor Text to nic innego jak treść linku; przykładowo: mamy link strony internetowe. Anchor Text w tym przypadku to fraza „strony internetowe”, natomiast adresem URL w tym wypadku jest „http://www.netbe.pl”), który zawiera pożądane przez nas słowo kluczowe
- Na danej podstronie, gdzie jest umieszczony link do naszej strony, nie występują inne linki prowadzące do innych stron WWW
- Link jest zatytułowany (po najechaniu na niego kursorem pojawia się żółty dymek z opisem), gdzie tytuł również zawiera słowa kluczowe.
Jak widać, pozyskanie wartościowego linku nie jest łatwym zadaniem – tym bardziej, że takich linków musimy pozyskać setki, jeśli nie tysiące. Jak zatem to robić?
Sposobów na to jest wiele – kolejne z nich będziemy odkrywać w miarę poszerzania swojej wiedzy w temacie pozycjonowania oraz zwykłego „kombinowania”, bazując na dotychczasowej wiedzy, jak nowy link pozyskać. Poniżej wymieniamy kilka najprostszych i najpopularniejszych, wymagających jednak największego nakładu pracy:
- Katalogowanie strony – to najprostszy sposób. Dodajemy naszą stronę do jak największej ilości katalogów stron WWW. Wpiszmy w wyszukiwarkę „katalog stron WWW” i dodawajmy po kolei do wszystkich katalog z listy (uwaga na katalogi płatne, wymagające wysłania smsa wartościowego aby dodać wpis)
- Cichy PR w Internecie – bierzemy głos w rozmaitych dyskusjach na forach internetowych i dyskusjach w komentarzach pod artykułami i blogami, uważając jednak, by nie przesadzić – jeśli administratorzy danego forum i inni użytkownicy zorientują się, że nasze działania mają charakter wyłącznie pozycjonerski – może to się skończyć bardzo źle dla naszej strony
- Tworzenie zaplecza dla naszej strony – tworzymy kilkanaście lub kilkadziesiąt innych stron WWW, używając darmowego oprogramowania do tworzenia stron lub napisanego/zamówionego wcześniej generatora, które również traktują o naszej branży i linkują do naszej strony.
- Wymiana linków z innymi internautami – jest to dość ryzykowny sposób na pozyskanie linków, ale z drugiej strony szansa na pozyskanie naprawdę wartościowego linku – pamiętajmy, aby serwis WWW naszego partnera miał podobną wartość (PageRank) i merytorycznie traktował o tym samym lub przynajmniej o podobnej branży / tematach
Jak widać – zagadnienie pozycjonowania to temat rzeka. Powyżej omówione zostały jedynie podstawowe zagadnienia z nim związane, pozwalające początkującym pozycjonerom lub użytkownikom na rozpoczęcie procesu pozycjonowania własnej witryny na proste lub średnio-trudne słowa kluczowe. W wypadku naprawdę trudnych słów kluczowych warto podeprzeć się doświadczeniem i wiedzą zawodowców, którzy na co dzień zajmują się pozycjonowaniem.