Optymalizacja witryny polega na odpowiednim ułożeniu oraz ustawienie w odpowiednie miejsca słów kluczowych. Wyszukiwarki biorą pod uwagę częstotliwość słów kluczowych czyli liczbę powtórzeń danego słowa, gęstość słów kluczowych czyli procentowy wskaźnik tych słów w strukturze strony, oraz odpowiednia pozycja słów w strukturze strony.
Biorąc pod uwagę stronę od „środka” czyli mówimy o strukturze wewnętrznej, dużo więcej czynników wpływa na pozycję w wyszukiwarkach. Patrząc na źródło strony widzimy obszar znaczników <head> </head>. W nim po kolei elementami ważnymi są:
– Tytuł strony: <title></title> – tytuł strony zawiera słowa kluczowe opisujący działalność i tematykę strony. Tytuł powinien zawiera maksymalnie do 75 znaków i jako jeden z elementów widocznych przez wyszukiwarkę powinien być precyzyjny i ciekawy aby zachęcał użytkownika do wejścia na stronę.
– Meta Tag Description: <meta name=”description” content=””> opis nie jest tak ważny jak tytuł, ale jednak niektóre wyszukiwarki biorą pod uwagę ten meta-tag. Opis powinien by intrygujący, ciekawy, zawierający słowa kluczowe. Najlepsza ilość znaków użytych w opisie to 150.
– Meta Tag zawierający słowa kluczowe <meta name=”keywords” content=””> – Niektóre wyszukiwarki ignorują ten tag, min. Google, ale jest klika wyszukiwarek i mechanizmów wyszukujących, które biorą pod uwagę ten znacznik. Wyszukiwarki uwzględniają z reguły do 256 znaków. Należy jednak pamięta, żeby nie przesadza z ilością słów. Najlepiej umieścić do 10 słów kluczowych, które jednak nie powtarzają się między sobą.
Nagłówek powinien wyglądać tak:
<HEAD>
<TITLE>tytuł strony</TITLE>
<META NAME=”KEYWORDS” CONTENT=”Słowa kluczowe lub frazy, oddzielone przecinkami „>
<META NAME=”DESCRIPTION” CONTENT=” Opis Twojej strony www „>
<META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”index, follow”>
</HEAD>
Jednak wyszukiwarki potrzebują również inne nagłówki, które poniekąd wpływają na pozycję strony.
<META http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=iso-8829-2″>
<META name=”date” content=”2002-08-10″>
<META http-equiv=”pragma” content=”no-cache”>
<META name=”distribution” content=”global”>
<META name=”classification” content=”wpisać rodzaj strony”>
<META name=”rating” content=”general”>
<META name=”page-topic” content=”wpisać tytuł strony”>
<META name=”Author” content=”Twoje imię i nazwisko”>
<META name=”Reply-to” content=”Twój adres e-mail”>
<META name=”Date” content=”2002/08/10″>
<META name=”Robots” content=”index,follow”>
<META name=”revisit-after” content=”20 Days”>
W obszarze <body></body> jest również kilka ważnych elementów, na które zwracają uwagę mechanizmy wyszukujące.
– Nagłówek strony – powinien znajdować się w znacznikach <h1></h1>. Trzeba pamięta aby nagłówki były krótkie i aby sam nagłówek znajdował się na samym początku obszaru <body></body>.
– Adresy linków np.: <a href=”frazakluczowa.html”>. Adres pliku html najlepiej żeby był zbudowany ze slow kluczowych. Możemy w tym wypadku posłużyć się również metodą mod_rewrite. Ważnym elementem budowy linków jest atrybut alt=”słowa kluczowe” a także anchor text np.: <a href=”frazakluczowa.html” alt=”slowa kluczowe”>słowo kluczowe</a>. Oczywiście musimy stosować to umiejętnie
– Postać słów kluczowych – starajmy się aby nasze słowa kluczowe były umieszczone chociaż raz w znaczniku <h1>, <b>, <strong>, <i>.
– Komentarze w kodzie – niektóre wyszukiwarki biorą pod uwagę komentarze w kodzie. Oczywiście nie mogą by to całe teksty bo w ten sposób możemy jedynie zaszkodzi stronie