Pozycjonowanie stron internetowych w 2019 roku.
Czy można samemu wykonać mityczną wręcz czynność, jaką stanowi pozycjonowanie strony internetowej? Przecież jest to działanie trudne, skomplikowane, a nieumiejętnie wykonane może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego – spadek serwisu w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe. Tak przynajmniej powiedzą ci specjaliści z agencji interaktywnej, którą zapytasz o tę usługę. Czy warto zatem dowiadywać się o to, jak pozycjonować stronę internetową samemu?
Nie słuchaj agencji. Skoro posiadasz swoją firmę, to jesteś na tyle zaradnym człowiekiem, że podejmujesz wyzwania i możesz zmierzyć się i z pozycjonowaniem strony internetowej.
Jak pozycjonować stronę i dlaczego we własnym zakresie?
Czy pozycjonowanie strony internetowej jest łatwe? Ależ skąd! Nie jest to łatwe i wymaga specjalistycznej wiedzy. Dlatego, jeśli chcesz dowiedzieć się jak pozycjonować stronę we własnym zakresie, zapraszamy do przeczytania swego rodzaju instrukcji obsługi.
Dlaczego zatem warto samemu pozycjonować stronę? Przede wszystkim ze względu na koszty. Robiąc to we własnym zakresie, możesz zaoszczędzić – w zależności od rodzaju i wielkości strony – od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie. Poza tym warto pamiętać, że po zakończeniu współpracy z agencją SEO znika duża część linków, umieszczonych na stronach zapleczowych agencji. Jeżeli zdobywasz linki sam, masz pewność, że zostaną one z tobą na zawsze albo do chwili, do której będzie istnieć strona www, na której zostały umieszczone. Na pewno będą trwalsze niż te od agencji. Nawet jeśli będziesz zlecał takie działanie agencji SEO, i tak warto wiedzieć, jak pozycjonować stronę. Będziesz wtedy wiedział, o co pytać i na co zwracać uwagę.
Pozycjonowanie strony internetowej – pierwsze kroki
Należy zacząć od przygotowania gruntu, fundamentów, na których będzie opierał się twój serwis www. Przede wszystkim powinna więc powstać strona internetowa. Jeśli jeszcze jej nie posiadasz, najlepiej założyć ja na systemie zarządzania treścią (CMS). Dzięki temu będziesz mógł sam dodawać i uzupełniać treść na stronie.
Jeśli mowa o CMS-ie, to obecnie najbardziej popularnym jest WordPress (wg. badań W3Techs prawie 26% stron w internecie stoi na WordPressie). Dlaczego? Bez wdawania się w zbędne szczegóły – bo po prostu najłatwiej i najtaniej jest pracować nad stroną postawioną na WordPress. Ten CMS posiada mnóstwo wtyczek pozwalających dostosować serwis internetowy do własnych potrzeb i indywidualnych wymagań, między innymi skutecznie optymalizować stronę.
Grupa docelowa, czyli kto jest twoim klientem?
Warto pamiętać, że zakładając stronę internetową, robisz to w konkretnym celu. Strona firmowa w sieci powinna czemuś służyć. Oczywiście, jest wizytówką twojej firmy. Jednak jej zadaniem – poza budowaniem wizerunku – powinna być także sprzedaż twoich usług lub produktów, które oferujesz.
Dlatego już na początku tworzenia strony – a lepiej jeszcze wcześniej – podczas zakładania firmy, powinno się określić grupę docelową klientów, do której będzie kierowana twoja oferta. Jeśli będziesz wiedział, kto może zostać klientem firmy, znajdziesz odpowiedź na pytanie, jak powinna być zrobiona strona internetowa oraz jakie treści powinna zawierać.
Pozycjonowanie strony internetowej a optymalizacja
Punktem wyjścia do działania określanego jako pozycjonowanie stron internetowych jest optymalizacja strony internetowej. Na czym to polega? Biznes, który prowadzisz, dotyczy określonej tematyki. Ludzie wyszukując usługi lub produkty w wyszukiwarce Google wpisują konkretne zwroty (tzw. słowa kluczowe), które opisują daną działalność. Zepsuł ci się samochód – wpisujesz w Google warsztat samochodowy i nazwę swojego miasta, szukasz fryzjera, kosmetyczki czy hydraulika, wpisujesz właśnie te frazy w okno wyszukiwarki.
Słowa kluczowe
Dlatego właśnie ważne jest nasycenie odpowiednimi słowami kluczowymi określone podstrony twojej witryny internetowej.
Słowa kluczowe dobieramy po pierwsze zdroworozsądkowo. Po prostu zastanów się, jak w twojej branży nazywa się i określa pewne rzeczy.
Po drugie, warto rzucić okiem na strony konkurencji. Sprawdź, jakie słowa kluczowe wybrali twoi rywale w biznesie do opisania swojej działalności, oferty i produktów bądź usług. Poza tym warto zwrócić uwagę, żeby jedna strona serwisu nie była zoptymalizowana pod zbyt wiele słów kluczowych naraz – lepiej niech to będzie od dwóch do sześciu słów kluczowych niż pięćdziesiąt.
Po trzecie, sprawdź, czy pozycjonowanie na te słowa kluczowe ma sens. A ma to sens jeśli na wybrane słowo kluczowe istnieje określona liczba wyszukiwań w wyszukiwarce google. Najłatwiej sprawdzić to w Planerze Słów Kluczowych Google Adwords. Od jakiegoś czasu by korzystać z takiej usługi, konieczne jest posiadanie konta Google, na przykład adresu mailowego założonego na skrzynce Gmail.
Pilnuj, żeby różne podstrony serwisu zawierały różne słowa kluczowe. W skrócie chodzi o to, żeby kilka różnych stron nie było optymalizowanych pod te same słowa kluczowe.
Należy również czuwać nad tym, żeby dane słowo kluczowe pojawiło się kilka razy na danej stronie witryny internetowej. Ile razy? Do tego również warto podejść zdroworozsądkowo. Jednorazowe użycie słowa to zbyt mało, ale kilka razy, zarówno nieodmienione, jak i w różnych odmianach – w sam raz. Powinno się ono znajdować zarówno w tekście, jak i nagłówkach podstrony i jej metatagach. Tutaj warto zachować pewną równowagę – zbyt duże nasycenie treści jednej podstrony jednym słowem kluczowym może grozić przeoptymalizowaniem podstrony. Raczej nie pomoże nam to w pozycjonowaniu strony.
Title i metatagi
Optymalizując poszczególne podstrony serwisu, pamiętaj, żeby uzupełnić we właściwy sposób tytuł artykułu (zwykle nagłówek H1), title oraz description podstrony. Powinny one zawierać wybrane słowo lub słowa kluczowe, na które chcemy zoptymalizować konkretną stronę serwisu.
Jeśli nie wiesz, o czym mowa, nie przejmuj się, tylko staraj się dowiedzieć więcej o tym, jak pozycjonować stronę własnymi siłami. Najważniejsze informacje na temat title uzyskasz na portalu AlterWEB w artykule Znacznik title w optymalizacji strony internetowej, a o description w tekście Znaczenie description w optymalizacji strony internetowej.
Zwykle na stronie serwisu pojawiają się zdjęcia. Warto pamiętać o opisaniu każdego obrazka. Służą do tego specjalne tagi – mowa o alt i title obrazka. Również tutaj warto dodać do opisów wybrane słowa kluczowe. Taka optymalizacja może pomóc naszym zdjęciom w zajęciu wyższych pozycji w wyszukiwarce grafiki google. Więcej na temat optymalizacji obrazków znajdziesz w artykule Optymalizacja obrazków za pomocą atrybutów alt i title.
Pozycjonowanie strony internetowej a unikalność
Niezwykle istotna jest kwestia unikalności treści występujących na stronie. Ważne jest, żeby opisy znajdujące się w twoim serwisie były unikalne, czyli sformułowane tak, jak nikt tego jeszcze nie zrobił.
Również w obrębie jednego serwisu opisy nie powinny się powielać. Każda podstrona niech opisuje co innego, a jeśli tematyka się powtarza, warto zrobić to innymi słowami.
Opisane wyżej title i metatagi również powinny być unikalne, zarówno względem metatagów z innych podstron, jak i w stosunku do siebie nawzajem w obrębie jednej podstrony. Częstym błędem jest powielanie tytułu artykułu występującego na stronie (widoczny dla użytkownika tytuł podstrony) z tagiem titile danej podstrony (nie jest widoczny na podstronie, tylko w wynikach wyszukiwania). Zdarza się i przepisywanie title podstrony do opisu zdjęcia (tag alt). Starajmy się, żeby wszystko, co się da, było na stronie internetowej unikalne.
Unikalność jakiegokolwiek tekstu może sprawdzić na dwa sposoby. Możemy wpisać go w okno wyszukiwarki Google (zmieści się w nim raczej kilka zdań, niż cały artykuł) lub wyszukać w Google frazę “plagiarism checker” – pojawi się lista narzędzi do sprawdzania unikalności całych artykułów.
Content marketing na stronie
Content marketing to w ostatnim czasie bardzo modne pojęcie. W naszym przypadku jedną z odpowiedzi na tytułowe pytanie – jak pozycjonować stronę samemu – jest właśnie tworzenie wartościowego ze względów merytorycznych contentu i dodawanie go na stronę internetową.
Po co to robić? Z kilku względów. Dla klientów – odbiorców twojej strony internetowej – te treści powinny być w jakiś sposób interesujące. Najlepiej jeśli to, co publikujesz, to informacje, które w jakiś sposób mogą pomóc twoim klientom i rozwiązują ich problemy. Jeśli uda się tak skomponować dodawany tekst, żeby to oferowane przez ciebie produkty stanowiły klucz do rozwiązania trudności, z którymi borykają się klienci, to rewelacja. Takie treści warto tworzyć i publikować, bo jest duża szansa, że przełożą się one na zwiększenie sprzedaży.
Poza tym, im więcej dobrych tekstów na twojej stronie, tym lepiej. Dodając kolejne artykuły na swoją stronę, zwiększasz liczbę podstron (to jest dobrze widziane przez google) i tworzysz tak zwany długi ogon. Wyjaśnianie, co to jest długi ogon (long tail) zajęłoby w tym miejscu zbyt wiele czasu, ale zwróć uwagę na to, że każdy nowy tekst to kolejne słowa kluczowe mniej lub bardziej popularne, ale związane z twoją branżą i tematyką twojej strony. A im więcej takich słów, tym większa szansa, że któraś z podstron znajdzie się wysoko wynikach wyszukiwaniach Google, nawet na te mniej popularne i rzadziej wyszukiwane frazy. Im więcej takich podstron, tym większa szansa na pozyskanie w ten sposób ruchu na stronę internetową.
Rodzaje i formy content marketingu
Content kojarzy się z treścią, a treść to w najczęstszym rozumieniu po prostu tekst pisany. Jednak może on także przybierać także inne formy.
Tworząc content możesz to robić na kilka różnych sposobów. Załóż bloga i stale dodawaj tam nowe teksty. Dodawaj aktualności na temat działań swojej firmy, pisz case study ze zrealizowanych przez twoją firmę projektów. Oprócz treści każdy taki artykuł może zawierać zdjęcia obrazujące opisywane wydarzenia. Dany temat może zostać także przedstawiony w formie ciekawej infografiki. Jeśli masz taką możliwość, twórz e-booki czy audiobooki i udostępniaj je na swojej stronie. Popularne w ostatnich latach stały się również webinaria, kierowane do potencjalnych klientów firmy. Także film to forma contentu.
Jak widać, możliwości i metod na to jak pozycjonować stronę za pomocą nowych treści w serwisie jest wiele. Jeśli pomyślisz nad tym, kim są twoi klienci i co możesz im zaoferować, na pewno znajdziesz odpowiednie tematy.
Optymalizacja wykonana – co dalej?
Masz świetną stronę internetową, która zoptymalizowałeś na słowa kluczowe doskonale opisujące sprzedawane przez twoją firmę produkty lub usługi. Położyłeś fundament i podwaliny pod dalsze działania. Optymalizacja stanowi pierwszą część odpowiedzi na pytanie: jak pozycjonować stronę. Jesteś przygotowany do dodawania stale nowych treści w różnej, atrakcyjnej formie dla klientów. Pytanie, co dalej? Napracowałeś się – czy to już wszystko?
Niestety, nie. Nawet najlepiej zoptymalizowana strona internetowa sama nie wypłynie w najwyższych wynikach wyszukiwania Google. Potrzebne są jeszcze linki prowadzące z zewnętrznych witryn do twojej strony internetowej. Bez wskazówek na temat tego, jak linkować swój serwis, twoja wiedza o tym, jak pozycjonować stronę internetową będzie niepełna. Tematowi strategii linkowania i link buildingu poświęcone będą kolejne części niniejszego artykułu.
Strategia linkowania
W pierwszej części naszych rozważań zastanawialiśmy się nad tym, czy można pozycjonować stronę internetową we własnym zakresie. Odpowiedź na tytułowe pytanie była jasna i oczywista: tak, stronę internetową można pozycjonować samemu. Przedstawione zostały konkretne wskazówki co do fundamentu opisywanych działań, czyli optymalizacji serwisu www. Jednak działania typu on site niewiele pomogą bez poczynań określanych jako link building, czyli pozyskiwania linków pochodzących spoza naszego serwisu (off site) i kierujących do naszej strony. Jednak ważna jest także strategia linkowania w rozumieniu bezpiecznych metod i sposobów, jakimi należy zdobywać linki do strony internetowej.
W tej części cyklu o pozycjonowaniu stron samemu zastanowimy się nad wskazówkami praktycznymi co do strategii linkowania, a w kolejnym odcinku przedstawimy wiele różnych konkretnych możliwości zdobycia linków.
Strategia linkowania a jakość linków
Niestety, minęły czasy, w których liczyła się liczba linków kierujących do strony internetowej. Obecnie najważniejsza jest jakość pozyskanego linka. Nasza strategia linkowania powinna zakładać, że lepiej jest zdobyć jeden dobry link niż dwadzieścia słabych. Tym bardziej, że słabe linki mogą wywołać odwrotny efekt, czyli po prostu jej szkodzić.
Mocny i słaby link
Na to pytanie odpowiedź zna tylko Google, jednak istnieją na rynku narzędzia pomagające ustalić wartość linków. Poza tym oczywiście można to zdefiniować w taki sposób, że link mocny to link prowadzący z mocnej strony, a link słaby to taki, który pochodzi ze słabego serwisu. Dlatego sprawdzając, czy potencjalne źródło linków ma sens, sprawdzamy wartość serwisu www, z którego pochodzi.
Jak sprawdzić jakość strony internetowej ze względu na SEO? Obecnie na rynku istnieją trzy standardy do sprawdzania linków konkretnej witryny internetowej: Majestic, Ahrefs i Open Site Explorer. Każde z tych narzędzi posiada swoje autorskie algorytmy i wskaźniki oceniające wartość każdej domeny. Majestic prezentuje wyniki według dwóch najważniejszych wskaźników: Trust Flow i Citation Flow w skali od 0 do 100. Ahrefs podaje Url Rating i Domain Rating, a Open Site Explorer z kolei ma Domain Authority i Page Authority – też w skali jeden od stu. Zasada jest prosta – im wskaźniki są wyższe, tym lepsza strona do umieszczenia na niej swojego linka. Dlatego przyjęta strategia linkowania powinna zakładać pozyskiwanie odnośników do naszego serwisu ze stron o jak najwyższych tego rodzaju wskaźnikach.
Żeby jednak nie opowiadać na ogólnikach, to konkretny przykład w oparciu o narzędzie Majestic. Przyjmuje się, że strona dobra, do której warto dodać linka, to serwis posiadający Trust Flow powyżej 20. Oczywiście każdy może sobie ustalić ten próg wyżej lub niżej, w zależności do swoich potrzeb. Warto tylko pamiętać, że przy zbyt zawyżonych parametrach trudno będzie znaleźć strony, z których warto linkować do naszego serwisu internetowego.
Dywersyfikacja jako podstawa strategii linkowania
Dlaczego warto zapoznać się z poradami zawartymi w niniejszym artykule i brać pod uwagę wskazania co do tego, jaka powinna być strategia linkowania, a jaka nie, na co uważać, a czego się wystrzegać? Dlaczego tak ważna jest bezpieczna strategia linkowania i nie jest właściwe zdobywanie linków jak popadnie i wszędzie tam, gdzie się da?
Przede wszystkim dlatego, że sztuczne pozyskiwanie linków do strony internetowej jest niezgodne z wytycznymi Google i takie działanie zostanie wykryte, to witryna może zostać ukarana poprzez tak zwany filtr, czyli spadek w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe lub całkowite usunięcie z wyników wyszukiwania.
Dlatego zdobywając linki do strony, staramy się, żeby wyglądało to na naturalne linkowanie. Przypadek naturalnego linkowania (rzadki w naturze jak gatunki zwierząt na wymarciu) możemy opisać następująco. Jest to taka sytuacja, w której internauci sami, zachwyceni zawartością twojej strony, chcą o niej opowiadać i promować gdzie tylko się da w sieci i umieszczać wszędzie, gdzie tylko mogą i potrafią.
Dlatego linki pozyskiwane do strony internetowej powinny być rozmaite i w różny sposób zdobywane. Przyjęta strategia linkowania powinna przewidywać jak największą dywersyfikację pochodzenia źródła odnośników, sposób ich zdobywania, rodzaj oraz anchory, pod którymi umieszczamy link.
Strategia linkowania a tematyczność linków
Dobra strategia linkowania mówi, że najlepiej, żeby linki pochodziły ze stron tematycznie związanych z serwisem, czy podstroną serwisu, do której prowadzi link. Jest to logiczne i stanowi wskazówkę dla robotów Google, że link jest naturalny. A przynajmniej prawdopodobieństwo uznania go za naturalny jest znacznie większe.
Bo dlaczego ze strony, dajmy na to, traktującej o systemach wodociągowych miałby kierować link do strony o zdrowym odżywianiu? To nie wygląda naturalnie. Ale jeśli na forum budowlanym pojawia się wątek na temat systemów kanalizacyjnych i stamtąd będzie prowadził link do producenta takich systemów, to wszystko to razem jest ze sobą związane i posiada tematyczne czy branżowe uzasadnienie.
Strategia linkowania – strony źródłowe
Żeby wywołać wrażenie, że linki są pochodzenia naturalnego, powinny one pochodzić z najróżniejszych stron internetowych. Na przykład niedobrym (mogącym zaszkodzić stronie) sposobem jest pozyskiwanie linków tylko z forów internetowych, nawet jeśli są to mocne strony tematycznie związane z tym, co zawiera nasz serwis i postawione na zupełnie różnych domenach.
Nie jest dobrze, jeśli zdobywamy linki tylko z komentarzy. Nawet jeśli są to komentarze pochodzące z różnego typu serwisów – i z blogów, i z mocnych portali z wysokiej klasy artykułami.
Łatwym sposobem na link building są linki w katalogach stron, dlatego często początkujący pozycjonerzy sięgają po ten sposób. Abstrahując od tego, czy obecnie warto mieć takie odnośniki, chodzi przede wszystkim o nadmierną schematyczność źródła pochodzenia linków. Jest to sposób mogący zbliżyć nas do uzyskania filtra.
Dlatego twoja strategia linkowania powinna przewidywać rozmaite witryny znajdujące się w sieci. Jakie? Przeróżne. Niech to będą katalogi stron, katalogi firm, ale także fora internetowe, komentarze pod artykułami na blogach i portalach, strony ogłoszeniowe, ogłoszenia o pracę, strony partnerów, portale z muzyką, serwisy ze zdjęciami, merytoryczne artykuły umieszczane na portalach, profile na social media (jest ich znacznie więcej niż Facebook, Twitter i Instagram), portale video (np. Youtube, Vimeo), serwisy, na których można umieścić prezentację (np. Slideahre.com), strony konkursowe, strony klientów i wiele innych miejsc. O tym, na jakich stronach umieszczać linki będzie dotyczyć następna części tego cyklu artykułów.
Postępując w ten sposób, tworzymy urozmaicony profil linków prowadzących do naszej strony internetowej, zmniejszając tym samym prawdopodobieństwo kar ze strony Google.
Strategia linkowania a częstotliwość zdobywania linków
Jak często i jak wiele pozyskiwać linków? Nie ma tutaj złotego środka, bo też zależy to od tego, czy strona jest nowa, czy istnieje już jakiś czas w sieci oraz jak do tej pory była linkowana. Najważniejsze to unikać schematów. Jednak raczej unikajmy sytuacji, kiedy w jeden dzień zdobywamy takich linków sto, po to, żeby przez następny miesiąc ani jednego. Może to wyglądać tak, że w jeden dzień jeden link, kiedy indziej dziesięć, ale niech to się dzieje mniej więcej w stałych okresach czasu. Warto także pamiętać, żeby – jeśli już rozpoczynamy linkowanie strony – to niech to się dzieje z mniejszą lub większą częstotliwością, ale niech stale przybywają linki do naszej strony.
Strategia linkowania a rodzaj linka
Pozyskując linki z różnych miejsc w sieci, warto także zadbać o to, żeby to były różne linki. Najbardziej oczywisty link to link brandowy czy po prostu adres domeny. Zamiast nazwy brandowej możemy umieścić inny anchor, czyli tekst kryjący się pod linkiem. Jednak warto zdawać sobie sprawę, że podlinkowany może zostać także zdjęcie, obrazek, infografika czy reklama graficzna. Link może zostać również umieszczony w pliku doc lub pdf umieszczonym na stronie internetowej.
Strategia linkowania – dywersyfikacja anchorów
Anchor (z ang. kotwica) w kontekście linka to tekst, pod którym kryje się link. Link tekstowy możemy opisać na bardzo różne sposoby. Najlepiej jeśli będą to słowa tematycznie związane z miejscem, do którego prowadzi odnośnik. Jednak trzeba wiedzieć, że nie należy linkować strony stale na ten sam anchor. Jeśli powzięliśmy decyzję, że pozycjonujemy naszą stronę na słowo kluczowe “hydraulik wrocław” to niech to nie będzie zawsze taki sam tekst kryjący się pod linkiem. Także z tego powodu, że jest to zbitek słów, który jest niezgodny z zasadami pisowni języka polskiego. Zamiast tego jednego anchora używajmy za każdym razem trochę innego, na przykład:
hydraulik z Wrocławia,
hydraulik we Wrocławiu,
wrocławski hydraulik,
jak znaleźć hydraulika we Wrocławiu,
dobry hydraulik z Wrocławia,
skuteczny hydraulik,
dobry hydraulik,
fachowy hydraulik,
jaki hydraulik we Wrocławiu,
najlepszy hydraulik.
Od czasu do czasu warto pod naszym linkiem wpisać jako tekst nazwę firmy, adres domeny, url strony internetowej czy inne słowo niekoniecznie związane z frazą, na którą chcemy, żeby nasza strona zajmowała wysoką pozycję. Taka strategia linkowania zmniejsza ryzyko wykrycia nienaturalnego pochodzenia odnośników.
Strategia linkowania – follow czy nofollow
Linki zdobywane w sieci mogą posiadać atrybut dofollow lub nofollow. Linki dofollow są odnośnikami, które przekazują wartość strony (możemy określić to jako swego rodzaju moc serwisu) i nakazują robotom Google podążanie za takim hiperłączem. Z kolei za linkiem nofollow roboty Google niekoniecznie będą podążać, nie przekazują one także zaufania witryny.
Z tego wynika, że – w dużym skrócie mówiąc – linki dofollow są lepsze do pozycjonowania. Taka jest, ogólnie rzecz biorąc, teoria. Jednak praktyka pokazuje, że bardzo często roboty Google podążają za linkami nofollow. Poza tym jakaś część zaufania witryny, na której taki odnośnik się znajduje, jest przekazywana za pomocą takiego odnośnika.
Oprócz tego – jeśli chcemy dbać o urozmaicony profil linków – to warto, żeby część linków prowadzących do naszej strony była dofollow, a część nofollow. Od strony praktycznej – nie ma co się przejmować tym podziałem, bo jeden i drugi rodzaj linka jest przydatny. Warto tylko dbać o to, żeby do naszej strony nie prowadziły tylko linki dofollow albo tylko nofollow. Najważniejsza jest dywersyfikacja, urozmaicenie i brak schematów.
Powtórzmy – dywersyfikacja i brak schematów powinny stać na pierwszym miejscu podczas linkowania naszej strony internetowej.
1 KOMENTARZ
Możliwość komentowania została wyłączona.
Świetny temat! Dziękuję za jego wyświetlenie!