Pozycjonowanie

Podstawy pozycjonowania: 10 praktycznych porad

Niezależnie od tego czy zdecydujesz się na współpracę z wyspecjalizowaną agencją świadczącą usługi takie jak pozycjonowanie SEO, czy też posiadasz w swojej firmie wewnętrzne zasoby dla tego typu działań, warto sprawdzić stronę, która ma znaleźć się wysoko w rankingach, pod kątem podstawowych kwestii dt. pozycjonowania w wynikach naturalnych. Jeśli jesteś na etapie projektowania lub przebudowy witryny i chcesz, aby była ona przyjazna dla wyszukiwarek oraz zoptymalizowana po kątem SEO – to dobry moment, aby przejrzeć poniższą listę 10 przykazań dla pozycjonowania naturalnego w Google (oraz innych wyszukiwarkach).

1. Wybierz właściwe frazy kluczowe dla swojego biznesu

Jeden z najczęściej popełnianych błędów to niewłaściwy dobór fraz kluczowych, dla których chce się osiągnąć wysokie pozycje. W większości przypadków są to zbyt ogólne słowa, na które praktycznie nie sposób osiągnąć wysokiej pozycji w czasie krótszym niż 6-12 m-cy. Zwłaszcza w przypadku nowych, świeżo wykupionych domen. Co prawda przez początkowy okres od wprowadzenia strony do indeksu wyszukiwarki taka domena może zyskać tzw. bonus początkowy i znaleźć się nawet przed dużo starszymi historycznie wynikami, nie mniej jednak nie będzie on długotrwały i prędzej czy później (ok. 1-2 m-ce) pozycja witryny spadnie. Jeśli nastawiasz się na efektywne pozycjonowanie, musisz przeprowadzić kompleksową analizę słów kluczowych. Znaleźć niszowe, bardziej precyzyjne słowa kluczowe, które być może nie są tak często poszukiwane jak frazy ogólne, ale za to szansa na osiągnięcie zadowalającej pozycji jest dużo większa. Przykład: zamiast frazy „zaproszenia” sprawdź potencjał wyszukiwania dla kilku fraz niszowych, np. „zaproszenia ślubne ręcznie robione”, „oryginalne zaproszenia na ślub”, etc. Wybierz 10-20 fraz i posługuj się nimi na swojej stronie, w różnych odmianach fleksyjnych.

Czytaj  Co to jest pozycjonowanie long tail i jak działa?

2. Aktualizuj swoją stronę, używaj wybranych fraz kluczowych

Wyszukiwarki bardziej promują witryny „żywe”, takie, których treść ulega ciągłym zmianom i przyrostowi. W takich wypadkach, silniki indeksujące również częściej odwiedzają taką stronę www. Dobrym pomysłem jest tworzenie wysokiej jakości zawartości na stronie, niech każde wybrane do pozycjonowania słowo kluczowe posiada swoją osobną podstronę oraz dopasowaną do niej zawartość. Staraj się uzupełniać treści i dodawać nowe podstrony regularnie.

3. Upewnij się, że witryna zawiera poprawne tagi HTML (TITLE i H1)

Prawidłowe wykorzystanie tagów języka HTML, w którym napisana jest Twoja strona www to absolutna podstawa. Nie chodzi o wykorzystanie tagów, w których wpisuje się frazy kluczowe i opis strony. Obecnie nie ma to już praktycznie żadnego znaczenia dla wyszukiwarki Google. Upewnij się, że każda strona posiada unikalny nagłówek TITLE (max. 65 znaków), w którym znajdą się wybrane przez Ciebie słowa. Sprawdź czy znajdują się one również w tagu H1 (odpowiada za nagłówek strony), który często jest również generowany w postaci grafiki, co nie jest optymalnym rozwiązaniem. Tekst w postaci grafiki nie jest „czytelny” dla wyszukiwarki.

4. Sprawdź, czy adresy URL Twojej witryny są przyjazne

Często adresy URL prowadzące do podstron strony internetowej, zawierają masę różnych parametrów, cyferek, dynamicznych treści i identyfikatorów, a nie zawierają fraz kluczowych, które zostały wybrane do pozycjonowania. Istnieje wiele technik programistycznych, które pozwolą to zmienić, a z wielu względów jest to dużo bardziej optymalne podejście do nazewnictwa podstron serwisu.

5. Usprawnij wewnętrzne linkowanie w serwisie

Nawigacja po serwisie jest nie tylko istotna z punktu widzenia użyteczności strony www, ale również z punktu widzenia wyszukiwarki. Linkowanie w głąb serwisu z poziomu treści, używanie do tego wybranych fraz kluczowych, kontekstowe wyświetlanie linków typu „dowiedz się więcej” czy „zobacz treści powiązane”, powodują usprawnienie wewnętrznego linkowania na stronie www.

Czytaj  Praca w internecie - SEO copywriting

6. Stosuj technologię Flash w ograniczonym stopniu

Technologia Flash umożliwiająca tworzenie efektownych, animowanych serwisów jest niewątpliwie bardzo przyjazna dla oka. Niestety nieco gorzej jest z wyszukiwarkami. Możesz mieć najpiękniejszą witrynę świata, ale nikt nie będzie w stanie do niej dotrzeć. Używaj Flash’a z rozwagą, ogranicz go do pewnych elementów na stornie. Nie wykonuj witryny w całości w tej technologii, a tym bardziej menu nawigacyjnego, które prowadzi do podstron Twojego serwisu.

7. Używaj tekstu, zamiast grafiki

Jeśli w Twojej witrynie przewagę ma grafika, z pewnością strona wygląda bardzo ładnie. Ważne jest jednak, aby posiadała również odpowiednią liczbę tekstu. Prawidłowe wyważenie proporcji między grafiką i tekstem jest niezwykle istotne. Staraj się również nadawać obrazkom umieszczanym na stronie odpowiednie etykiety i nazwy. Google indeksuje również grafikę, może to pomóc w zwiększeniu ruchu na Twoją stronę.

8. Zapomnij o metatagach

Metatagi Twojej strony, które wyposażyłeś w wybrane frazy kluczowe nie mają znaczenia. Jedyne co możesz w tym względzie zrobić to wyposażyć każdą podstronę w unikalny tag „metaname description” zawierający max 155 znaków. Jednak samo posiadanie metatgów nie wypozycjonuje Twojej witryny.

9. Zaindeksuj swoją stronę w wyszukiwarce

Twoja strona nigdy nie trafi automatycznie do Google! Najprostszy sposób, aby wprowadzić ją do tej wyszukiwarki to dodanie do niej linka, na innej, już zaindeksowanej stronie. Najlepiej na stronie posiadającej wysoki Pange Rank. Upewnij się, że wszystkie Twoje podstrony są poprawnie zaindeksowane, sprawdź to wpisując „site:www.twojastrona.pl” w Google. Jeśli strona jest we flashu, w większości przypadków wyszukiwarka zwróci jeden, góra kilka linków. Prawidłową indeksację wszystkich podstron zapewnisz sobie odpowiednim wewnętrznym linkowaniem, warto wyposażyć w tym celu stronę w mapę serwisu, która zawierać będzie wszystkie najważniejsze linki wewnętrzne. Często w fazie projektowania i testów witryny, programiści wyposażają ją w plik robot.txt, w którym można zablokować dostęp wyszukiwarki do serwisu lub jego części. Sprawdź, czy nie blokuje on dostępu do serwisu. Pamiętaj, że zmiany w indeksie Google widoczne są często dopiero po kilku lub kilkunastu dniach.

Czytaj  Jak zmierzyć skuteczność pozycjonowania brandowego?

10. Nie umieszczaj treści na stronie, które są kopią

Unikalność zawartości strony jest niezwykle istotna, jeśli kopiujesz treść znalezioną na innej witrynie, narażasz się na obniżenie rankingu swojej strony. Google sprawdza witrynę pod kątem „duplicate content” czyli oryginalności tekstu. Jeśli przepisujesz skądś treści, możesz mieć pewność, że praktycznie na 100% są już one zaindeksowane w wyszukiwarce. Ich ponowne zaindeksowanie na Twojej witrynie z pewnością nie pomoże uzyskać wysokich pozycji.
Wymienione powyżej czynniki to jedynie wierzchołek góry lodowej wszystkich elementów wpływających na pozycję Twojej witryny w Google, warto jednak od nich zacząć, aby upewnić się, że podstawowe rzeczy zostały sprawdzone. Ich zastosowanie nie gwarantuje jednak wysokich pozycji w Google, jest to absolutne minimum, które należy spełnić w celu zaczęcia procesu pozycjonowania. Opisane powyżej kwestie skupiają się wyłącznie na optymalizacji wewnętrznej dotyczącej zawartości i budowy strony www.

Polecane wpisy
Zapowiedzi zmian w algorytmie Google w 2024 roku i ich wpływ na pozycjonowanie stron
Zapowiedzi zmian w algorytmie Google w 2024 roku i ich wpływ na pozycjonowanie stron

Zapowiedzi zmian w algorytmie Google w 2024 roku i ich wpływ na pozycjonowanie stron Google nieustannie udoskonala swój algorytm, aby Czytaj dalej

Jak sprawdzić czy strona ma kare od Google
Jak sprawdzić czy strona ma kare od Google

Jeśli podejrzewasz, że Twoja strona internetowa została ukarana karą ręczną przez Google, istnieją sposoby, aby to sprawdzić. Oto kilka kroków, Czytaj dalej