- Alt – alternatywny opis obrazków. Nie powinien on być przesycony słowami kluczowymi, tylko ma opisywać zawartość obrazka.
- Anchor text – tekst wyświetlający się jako link, znajdujący się pomiędzy znacznikami . Umieszcza się w nim słowa kluczowe, pod którymi strona jest pozycjonowana.
- Atrybut „nofollow” – teoretycznie linki z takimi atrybutami powodują że roboty wyszukiwarek nie podążają za nimi, co powoduje że nie mają żadnych własności wspomagających pozycjonowanie, jednak w praktyce często roboty ignorują ten atrybut.
- Ban – stałe usunięcie strony z wyników wyszukiwania za mocne nagięcie regulaminów wyszukiwarek.
- Black Hat SEO – stosowanie nieetycznych metod pozycjonowania, wykorzystywanie do tego wszystkich możliwych sposobów. Strona tworzona jest pod wyszukiwarki, a nie pod użytkowników. Ukrywa się zarówno tekst, jak i linki, a niektóre strony są zlepkiem niemających sensu słów. Pozycjonowanie takie jest ryzykowne, ponieważ może doprowadzić o usunięcia strony z wyników wyszukiwania.
- Bot – mechanizm przeglądający i indeksujący zawartość stron w wyszukiwarkach.
- Cloaking – podstawianie innej wersji strony użytkownikom a innej wyszukiwarce.
- Content – cała zawartość strony: treść, tytuł strony, metatagi, alty dla obrazków, title dla linków itp.
- DC (Data Center) – baza danych Google. Google pokazuje wyniki z różnych DC, dlatego też pozycje strony są różne dla różnych użytkowników wyszukiwarki.
- Description – opis strony w metatagach. Zwykle opis ten wyświetlany jest w Google pod tytułem strony.
- Doorway Page – strona stworzona w celu uzyskania jak najwyższej pozycji na wybrane słowa/frazy, ale przekierowująca do innej strony.
- Duplicate Content Filter – filtr nakładany za zduplikowaną treść. Za powielanie treści nie ma kary w postaci bana, ale strony zawierające powielaną treść nie są indeksowane.
- Filtr – filtr nakładany jest w przypadku zbyt szybkiego, nienaturalnego wzrostu linków z danym słowem/frazą. Powoduje on nagłe obniżenie pozycji strony w wyszukiwarce na dane słowo/frazę.
- FSB (Fresh Site Bonus) – algorytm Google promujący przez pewien czas nowe strony i umieszczający je wysoko w wynikach wyszukiwania. Długość trwania FSB zależy od konkurencyjności frazy. Odpowiednio pozycjonowana strona może utrzymać pozycje osiągnięte podczas trwania FSB.
- Googlebot – robot Google indeksujący zawartość stron internetowych.
- Googlebomb – rodzaj masowego linkowania na jedno słowo kluczowe/frazę, w który zwykle włącza się wielu właścicieli stron, w celu uzyskania jak najwyższej pozycji na słowa najczęściej obraźliwe dla „poszkodowanych” (zwykle polityków). Ostatnie uaktualnienia miały zabezpieczyć Google przed tymi rodzaju manipulacjami.
- Gray Hat SEO – pozycjonowanie na granicy White Hat SEO i Black Hat SEO. Gray Hat SEO lekko nagina zasady etycznego SEO, przesadza lekko z ilością słów kluczowych, specjalnie umieszcza je w miejscach, w których ich siła będzie większa. Często ciężko określić, czy ktoś używa White czy Gray Hat SEO.
- Invisible text (niewidoczny tekst) – tekst ukryty przed użytkownikami, ale widoczny dla robotów wyszukiwarek. Tekst taki jest zwykle przesycony słowami kluczowymi i jest napisany w kolorze tła albo ukryty za pomocą CSS.
- Katalog stron – strona podzielona na tematyczne kategorie, przeznaczona do umieszczania linków do innych stron wraz z ich opisem, słowami kluczowymi, a czasem również miniaturką strony docelowej.
- Katalogowanie – umieszczanie linków do strony w katalogach stron.
- Keyphrase (Fraza) – zestaw pozycjonowanych słów.
- Keyword (Słowo kluczowe) – słowo, na które strona jest pozycjonowana. Słowa kluczowe powinny znajdować się w tytule, metatagach, w nagłówkach strony i powinny być na niej wyróżnione za pomocą znaczników lub . Dzięki temu nakłada się na nie większy nacisk.
- Keyword density – gęstość słów kluczowych występujących na stronie.
- Keyword positioning – umiejscowienie słów kluczowych na stronie: w tytule, metatagach, nagłówkach, title dla linków, alty dla obrazków, w całej treści strony tak, aby były rozrzucone na niej równomiernie.
- Keyword stuffing – „upchanie” słów kluczowych do metatagów, komentarzy i treści strony, a także powtarzanie ich w celu skupienia uwagi robotów wyszukiwarek na tych słowach i uzyskania wyższej pozycji w wyszukiwarkach.
- Link baiting – tworzenie stron skupiających uwagę użytkowników i zachęcających do linkowania. Jedną z metod wykorzystywanych w tym celu jest prowokacja, pisanie artykułów na tematy kontrowersyjne, które kuszą aby na nie odpowiedzieć i rozpowszechniać je w sieci. Takie artykuły służą jak pewnego rodzaju przynęty, stąd nazwa link baiting. Poza „kuszeniem” przez prowokację można zachęcić do komentowania i linkowania zapewniając unikalną i interesującą treść, np. przez zamieszczenie ciekawego wywiadu, budowę nowego narzędzia (np. SEO), stworzenie skórek do katalogów, konkursy, testy itp.
- Link bezpośredni – link prowadzący bezpośrednio do linkowanej strony. Dodając strony do katalogów czy wymieniając się linkami, należy upewnić się, że link będzie bezpośredni i nie zawiera przekierowań.
- Link farm (Farma linków) – strona zawierająca bardzo dużą ilość linków do innych stron.
- Link pośredni – link prowadzący do innej strony za pomocą przekierowania
- Linkowanie naturalne – naturalne reklamowanie danej strony, bez korzystania z metod sztucznie podwyższających pozycję strony w rankingach wyszukiwarek.
- Linkowanie wewnętrzne – linkowanie pomiędzy podstronami tej samej strony.
- Linkowanie zewnętrzne – linkowanie do innych stron.
- Metatagi – Metadane, które nie są widoczne dla użytkownika, ale są widoczne przez roboty przeszukujące Internet. Zawierają one dane na temat dokumentu (w tym przypadku strony www) takie jak np.: opis strony, słowa kluczowe, autor, język, data powstania.
- Narzędzia pozycjonera – Narzędzia umożliwiające pozycjonerom m.in.: szybkie sprawdzenie pozycji strony pod danym słowem/frazą, analizę metatagów, sprawdzenie ilości linków przychodzących, odpowiedni dobór słów kluczowych itp.
- mod_rewrite – metoda zamiany adresów stron dynamicznych na przyjazne wyszukiwarkom w celu ułatwienia ich zaindeksowania.
- Orphaned pages – „podstrony, do których nie prowadzą żadne linki z zewnątrz”.
- Paragraf 31 – nagłe obniżenie pozycji strony na konkretne frazy o 30 pozycji, zwykle na pozycję 31. Uważa się, że nałożenie paragrafu 31 jest efektem ręcznego działania, a ocenie podlega tylko 200 pierwszych wyników Google na konkurencyjne frazy.
- Pozycjoner – osoba zajmująca się pozycjonowaniem stron internetowych w wyszukiwarkach, specjalista do spraw promocji strony.
- Pozycjonowanie (SEO, Search Engine Optimization) – pozycjonowanie to działania zmierzające do osiągnięcia jak najwyższej pozycji w wyszukiwarkach internetowych po wpisaniu danego słowa/frazy. Są to działania zarówno wewnętrzne (na stronie), jak i zewnętrzne (linkowanie z innych stron do strony pozycjonowanej).
- Presell pages – strony powstające, aby można było umieszczać w nich artykuły z linkiem w treści. Takie linki mają sporą wartość tym bardziej, jeśli podlinkuje się je słowami kluczowymi związanymi z artykułem na danej podstronie. Do stawiania presell pages służy głównie WordPress. Ważne jest, aby nie powtarzać tych samych wpisów w kilku presellach, ponieważ ich głównym założeniem jest unikalność treści.
- PR (Page Rank) – algorytm Google określający ważność strony w skali 0-10. W tej chwili możliwe jest sfałszowanie PR, dlatego w celu jego sprawdzenia powinno się korzystać z odpowiednich narzędzi. RPR jest aktualizowany na bieżąco, jednak wskaźnik PR, jaki możemy sprawdzić, aktualizowany jest kilka razy w roku.
- Reciprocal link (Link zwrotny) – link umieszczony w zamian za linkowanie do naszej strony. Linki zwrotne są czasem wymagane przy dodaniu strony do katalogów, jednak nie pomogą nam one i nie warto ich wstawiać.
- RPR (Real Page Rank) – aktualna, prawdziwa wartość PR, której nie da się sprawdzić za pomocą narzędzi.
- SEM (Search Engine Marketing) – zbiór metod marketingowych używanych w celu zwiększenia widoczności serwisu internetowego w wyszukiwarkach. Stosuje się m.in. płatne linki i Pay Per Click (PPC).
- SERP (Search Engine Results Page) – wyniki wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych.
- Sitemap (Mapa strony) – zbiór linków do podstron. Mapa strony ułatwia robotom zaindeksowanie podstron, a użytkownikom nawigację po stronie.
- Spam – wykorzystywanie nieetycznych metod i nie stosowanie się do regulaminów katalogów oraz wyszukiwarek.
- Spammer – osoba wykorzystująca nieetyczne metody w celu wpłynięcia na pozycję strony w wyszukiwarkach internetowych.
- Tiny text – tekst o rozmiarze 1px, zwykle nasycony słowami kluczowymi.
- TPR (Toolbar Page Rank) – zielony pasek używany jako dodatkowe narzędzie w przeglądarce wskazujący wartość PR.