Zobacz infografikę przedstawiającą historię wprowadzania zmian w algorytmie wyszukiwarki Google.
Jesli nie orientujesz się, co to jest algorytm Google’a i nie wiesz co to Panda, Pingwin, czy Koliber, to koniecznie zapoznaj się z poniższymi informacjami.
Grafika przygotowana przez zespół OnCrawl i przetłumaczona przez onsearch.pl pozwoli Ci uporządkować najważniejsze informacje o zmianach w wyszukiwarce Google, które zaszły w ciągu ostatnich 12 lat.
Na pewno słyszałeś o blokadach stron lub zmianach w algorytmie Google’a, które miały wpływ na to co pojawia się w wynikach wyszukiwania. Teraz masz okazję sprawdzić, kiedy to miało miejsce i z czym było związane. Pamiętaj, że w tym roku Google również wprowadziło 2 istotne zmiany w algorytmie. Szczegóły znajdzie poniżej i na grafice.
Historia najważniejszych zmian i aktualizacji algorytmu Google’a od 2003 do 2015 roku
Przedstawiamy oś czasu najważniejszych zmian w algorytmie Google’a, od najnowszych do do najstarszych:
2015, 17 czerwca: Panda 4.2
Google ogłosiło update, który był najprawdopodobniej odświeżaniem Pandy, mówiąc, że aktualizacja może potrwać miesiące, zanim zostanie w pełni wdrożona.
2015, 22 kwietnia: Mobile Update AKA „Mobilegeddon”
Rzadko kiedy Google zapowiadało z wyprzedzeniem aktualizację algorytmu. Tym razem gigant zapowiedział, że wyniki wyszukiwania na smartfonach i komputerach będą się różniły. Począwszy od 21 kwietnia, w wynikach Google’a na telefonach pojawiło się oznaczenie przyjaznych serwisów dla mobile’a (mobile-friendly).
2014, 24 lipca: Gołąb (ang. Pigeon)
Google potrząsnęło światem SEO radykalnie zmieniając lub modyfikując kilka wyników związanych z lokalizacją. Celem update’u było zwiększenie widoczności wyników związanych z lokalnymi frazami.
2013, 20 kwietnia: Koliber (ang. Hummingbird)
Ogłoszona 26 września aktualizacja algorytmu Hummingbird została wdrożona miesiąc wcześniej. Koliber to zupełnie nowy algorytm, który opiera się na starych (Pandy i Pingwina). Główna zmiana to lepsze zrozumienie zapytań użytkowników przez wyszukiwarkę.
2013, 11 czerwca: „Payday Loan”
Google ogłosiło aktualizacji algorytmu, który ograniczał niechciane wyniki wyszukiwania, w szczególności związane z pożyczkami i porno.
2013, 9 maja: Fantom (ang. Phantom)
Około 9 maja pojawiło się wiele doniesień o aktualizacji algorytmu. Dokładny charakter tej aktualizacji nie był znany, ale wiele stron zauważyło znaczące spadki ruchu internetowego.
2012, 27 września: Exaxt-Match Domain
Strony z domenami dopasowanymi do słowa kluczowego odnotowały spadek z pierwszej strony wyników wyszukiwania na dalsze pozycje. Niektóre domeny spadły nawet poniżej 100 wyniku. Aktualizacja miała wpływ na 2,4% wyników.
2012, 16 maja: Graf Wiedzy (ang. Knowledge Graph)
To znaczący krok w kierunku wyszukiwania semantycznego, Google rozpoczęło wdrażanie Grafu Wiedzy, który zaczął pojawiać się w SERP-ach. Informacje miały na celu dostarczać dodatkowych informacji użytkownikom.
2012, 24 kwietnia: Pingwin (ang. Penguin)
Pingwin zmienić szereg czynników, w tym ograniczył spam, który spowodowany był upychaniem słów kluczowych w meta danych. Algorytm miał wpływ na 3,1% angielskich zapytań.
2012, 27 lutego: Wenecja (ang. Venice)
W ramach miesięcznej aktualizacji, Google wspomniało kryptonim Venice – to lokalna aktualizacja, która zaczęła serwować organiczne wyniki wyszukiwania dopasowane do naszej geolokalizacji.
2012, 10 stycznia: Szukaj + Twój świat
Google ogłosiło radykalną zmianę w personalizacji – zaczęły pojawiać się w wyszukiwarce wyniki z Google+ w tym publiczne wpisy użytkowników portalu społecznościowego.
2011, 18 października: Szyfrowane zapytania
Google ogłosiło, że zapytania wpisywane w wyszukiwarkę będą szyfrowane, ze względu na ochronę prywatności.
2011, 11 kwietnia: Panda 2,0 (#2)
Google rozwinęło aktualizację o nazwie Panda dla angielskich zapytań na całym świecie.
2011, 23 lutego: Panda
Jedna z większych aktualizacji algorytmu, która mocno uderzyła w witryny, zmieniając 12% wyników wyszukiwania. Panda rozprawiła się ze stronami, które miały treści słabej jakości lub były kopią. Ucierpiały także bardzo strony, które miały bardzo dużo reklam w stosunku do treści. Panda miała wpływ także na szereg innych kwestii związanych z jakością.
2010, grudzień: Social media (Social Signals)
Google i Bing potwierdziły, że używają treści i aktywności z serwisów społecznościowych przy ustalaniu rankingu, w tym dane z Twittera i Facebooka.
2010, maj: May Day
Pod koniec kwietnia i na początku maja, webmasterzy zauważyli znaczące spadki ruchu związane z tzw. długim ogonem (long tail). Matt Cutts potwierdził później, że była to zmiana algorytmu wpływająca na długi ogon.
2009 sierpień (do czerwca 2010): Coffeine
Nowa infrastruktura indeksująca Google’a, dzięki której indeks wyszukiwarki jest o 50% aktualniejszy od poprzedniego i tym samym wyniki Google’a są największym i jeszcze bardziej świeżym zbiorem treści internetu.
2008, sierpień: Sugestie (ang. Google Suggest)
Podczas wpisywania zapytania, Google zaczęło w czasie rzeczywistym wyświetlać użytkownikom sugerowane wyniki wyszukiwania w rozwijanym menu poniżej pola wyszukiwania.
2007, maj: Wyszukiwanie uniwersalne
Nietypowa aktualizacja algorytmu Google’a, która posegregowała tradycyjne wyniki wyszukiwania w Aktualności, Wideo, Obrazy i inne kategorie, które miały swój odmienny format.
2005, grudzień: Big Daddy
Technicznie, Big Daddy był aktualizacją infrastruktury. Big Daddy zmienił sposób obsługiwania kanonicznych adresów URL, przekierowań (301/302) i innych problemów technicznych.
2005, czerwiec: Spersonalizowane wyszukiwanie
Wprowadzono spersonalizowane wyszukiwanie, które wykorzystywało historię wyszukiwania użytkowników w celu automatycznego dostosowania rezultatów wyszukiwania.
2003, wrzesień: Indeks uzupełniający (ang. Supplemental Index)
Chcąc dodać do indeksu więcej danych bez straty wydajności, google wprowadziło „The Supplemental Index” pozwalający na indeksowanie większej ilości dokumentów.
źródło: Google algorithm updates from 2003 to 2015
2 KOMENTARZE
Możliwość komentowania została wyłączona.
Sporo tego, a kolejne ważne zmiany w toku.. będziecie aktualizować infografikę? bardzo fajny pomysł;)
wszystko fajnie opisane w jednym miejscu, super robota