Pozycjonowanie

Content marketing

Szum wokół content marketingu narasta od dłuższego czasu. Jest to „gorący temat”, o którym mówi się coraz częściej. I będzie mówić się jeszcze więcej z uwagi na skuteczność prowadzonych działań w tym zakresie. By jednak osiągnąć sukces, trzeba zacząć od podstaw – od zrozumienia idei content marketingu.

Marketing treści, czyli nic nowego

W świecie wszechobecnej reklamy, odbiorcy stają się coraz bardziej odporni na tradycyjne metody marketingowe. Ignorują reklamy w czasopismach, pomijają reklamy telewizyjne, szeroki łukiem omijają osoby rozdające ulotki. Tradycyjne formy marketingu stają się więc coraz mniej skuteczne, ponieważ odbiorcy mają dość nachalnych reklam i ciągłego nakłaniania do zakupów. Odpowiedzią na ich oczekiwania jest więc content marketing. To pojęcie istniejące już od dłuższego czasu, ale właśnie od niedawna nabierające ogromnego znaczenia. Ideą marketingu treści jest nawiązanie relacji z potencjalnymi klientami poprzez publikowanie atrakcyjnych i praktycznych (z ich punktu widzenia) treści. Content marketing jest więc sztuką komunikowania się z klientami z pominięciem bezpośredniej sprzedaży. Jeżeli firma będzie dostarczać wartościowe informacje w sposób ciągły, klient wyrazi swoją lojalność poprzez dokonanie zakupu / skorzystanie z usługi. Warto przy tym pamiętać, by publikować wyłącznie content związany z reprezentowaną branżą oraz wartościami. Udostępnianie treści niemającej nic wspólnego ze specyfiką firmy np. publikowanie krajobrazów na blogu, itp.), nie będzie jednym z elementów realizowania strategii content marketingowej.

Content marketing a SEO

Mówiąc  o content marketingu, nie można zapomnieć o SEO. W dobie częstych zmian algorytmu Google, działania w tym zakresie są szczególnie istotne. Wyszukiwarki doceniają bowiem wartościową treść, przydatną z punktu widzenia użytkowników – co jest zgodne z ideą działania wyszukiwarek. Jeżeli content zostanie uznany za atrakcyjny, wówczas zostanie nagrodzony wysoką pozycją w wynikach wyszukiwania.

Czytaj  Webwriting, SEO i pozycjonowanie

Na czym polega działanie content marketingu?

Content marketing opiera się na dość prostym założeniu – firma dostarcza wartościowe, rzeczowe i atrakcyjne informacje, zyskując tym samym zaufanie i lojalność grupy docelowej. W ten sposób tworzysz wizerunek eksperta w danej dziedzinie i sprawiasz wrażenie rozumienia potrzeb odbiorców, co powoduje, że potencjalni klienci są skłonni skorzystać z usług lub zakupić produkt. W content marketingu chodzi przede wszystkim o zaangażowanie docelowej grupy odbiorców. Poprzez podsuwanie pożądanej treści, prowadzenie dialogu, a nawet dostarczanie rozrywki, budujesz pozytywne relacje, co przekłada się na lojalność odbiorców wobec Twojej marki. Rezygnując z nachalnych form reklamy na rzecz przemyślanej strategii content marketingowej, torujesz sobie drogę do osób, które poszukują rozwiązania ich potrzeb – Twojego produktu lub usługi. Pamiętaj! W content marketingu nie ma miejsca na bezpośrednią sprzedaż oraz usilne nakłanianie do zakupu.

Nie ma content marketingu bez strategii

Prowadzenie skutecznych działań content marketingowych nie jest możliwe bez opracowania odpowiedniej strategii. Trzeba obrać cele, a następnie dążyć do ich realizacji. Warto bowiem mieć świadomość, że samo publikowanie contentu nie jest celem samym w sobie. Jest jednym z elementów, dzięki którym można osiągnąć określone założenia. Celem działań content marketingu może być m.in.: budowa świadomości marki,

  • budowa pozytywnych relacji z klientami,
  • wzrost ruchu na stronie www,
  • budowa pozycji eksperta,
  • zaangażowanie użytkowników,
  • wzrost lojalności.

Przy budowaniu strategii, warto również określić wykorzystywane narzędzia oraz formy dostarczania wartościowego contentu. Marketing treści powinien bazować zarówno na tekstach, materiałach wideo, prezentacjach, podcastach, raportach, itp. Jednym z elementów strategii content marketingu jest również określenie harmonogramu. Kalendarz publikacji odgrywa ogromną rolę, ponieważ w działaniach liczy się regularność i odpowiednia częstość.  Można stworzyć własny harmonogram albo skorzystać z prostej zasady 1-7-30-4-2-1, o której wielokrotnie wspominał Russell Sparkman – prezes i współzałożyciel FusionSpark Media. W skrócie chodzi o to, by np.

  • każdego dnia publikować wpisy na portalach społecznościowych / forach internetowych, odpisywać na maile,
  • raz na 7 dni opublikować przynajmniej 1 wpis na blogu, wysłać newsletter, zaktualizować najważniejsze strony w serwisie,
  • raz na 30 dni opublikować wpis blogowy, który będzie stanowi analizę, wpis w formie wywiadu, itp.
  • raz na 4 miesiące rozesłać specjalne wydanie newslettera, opublikować e-booka,
  • 2 razy w roku opracować webcast, wziąć udział w konferencjach branżowych,
  • 1 raz w roku stworzyć obszerny branżowy raport, opublikować obszerny e-book.
Czytaj  Pozycjonowanie bloga

Oczywiście ten przykładowy kalendarz redakcyjny można w dowolny sposób modyfikować, dostosowując konkretne działania do określonej strategii.

Pamiętaj o udostępnianiu treści

Działania w zakresie content marketingu mogą przynieść oczekiwane efekty, trzeba tylko zadbać o promowanie publikowanych treści w Internecie. Ciężko jej będzie samodzielnie dotrzeć do grupy docelowej, dlatego potrzebne jest wsparcie i w tym zakresie. Dobra treść bardzo szybko (wręcz wirusowo) rozprzestrzenia się za pośrednictwem portali społecznościowych. Posiadanie profilu na Facebooku, Twitterze czy Google+ to konieczność. Możesz także wziąć pod uwagę wysyłanie mailingów (jeśli posiadasz bazę adresową swojej grupy docelowej) oraz uczestnictwo w dyskusjach na forach internetowych (należy unikać jednak nachalnego spamowania). W content marketingu tkwi ogromny potencjał, który warto wykorzystać do wzmacniania relacji z odbiorcami. Należy przy tym pamiętać, by odbyło się to jednak bez bezpośredniego nakłaniania do zakupu.

Polecane wpisy
Czym jest pozycjonowanie stron internetowych?

Odpowiednie pozycjonowanie strony internetowej pozwoli nam dotrzeć do szerokiego grona klientów. Ważna jest nie tylko liczba odwiedzających, ale również ich Czytaj dalej

Jak pozyskać ruch na swojej stronie internetowej?

Jeżeli mamy stronę internetową i zaglądamy czasem do statystyk Google Analytics, możemy sprawdzić, w jaki sposób internauci trafiali na naszą Czytaj dalej

Słownik SEO

Alt - alternatywny opis obrazków. Nie powinien on być przesycony słowami kluczowymi, tylko ma opisywać zawartość obrazka. Anchor text - Czytaj dalej

Jak sprawdzać linki przychodzące?

Odnośniki, które kierują do naszej strony internetowej, mają z zasady dość spory potencjał co do poprawienia jej widoczności w Google. Czytaj dalej

SEO PR – optymalne public relations w Sieci

SEO PR, czyli doskonałe połączenie technologii i słowa dla spopularyzowania firmy, marki, produktu, usługi, zdarzenia czy nawet jakiejś osoby, jest Czytaj dalej

Udostępnij wpis: