Narzekamy na rzekome zacofanie naszej administracji, a tymczasem Ministerstwo Cyfryzacji wprowadza coraz użyteczniejsze usługi. W tym eGO, a więc Profil Zaufany. Podpowiadamy do czego służy oraz jak go założyć.
Profil Zaufany, dla niepoznaki nazwany też eGO, służy do tego, co jego nazwa sugeruje. Jego użytkownik posiada w Internecie powiązaną z nim i zweryfikowaną cyfrową tożsamość. A wiec wystarczający mechanizm, by zostać rozpoznanym przez systemy elektroniczne administracji publicznej.
No dobrze, to teraz przetłumaczmy z urzędniczego na ludzkie. Dzięki Profilowi Zaufanemu (eGO) możemy składać wnioski, podania, opłaty, deklaracje i inne istotne dokumenty, bez ruszania się z domu do urzędu.
Profil Zaufany to inicjatywa Ministerstwa Cyfryzacji. Został zrealizowany w ramach podstawy prawnej, jaką jest ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Już niedługo, jak donosi niżej rzecznik Ministerstwa Cyfryzacji, milion obywateli będzie takim profilem dysponować. To bardzo dobry wynik.
Do czego może nam się przydać Profil Zaufany (eGO)?
Profil Zaufany pozwala, między innymi, na korzystanie z platformy ePUAP. Za jej pomocą możemy składać wniosek o dowód osobisty, uzyskiwać odpisy aktów, zgłaszać urodzenie dziecka, rozliczyć podatki czy pobrać zaświadczenie o niekaralności.
Można też go wykorzystać do kontaktu z ZUS-em i jego Platformą Usług Elektronicznych. Za jej pomocą możemy umawiać się na wizytę w placówce ZUS, wysyłać wnioski, sprawdzać swoje zwolnienia lekarskie czy nasze zgłoszenia do ZUS-u przez pracodawców.
Możemy też korzystać z usług CEIDG, a więc za pomocą Profilu Zaufanego założyć firmę, wznowić lub zawiesić działalność gospodarczą, czy uzyskać dane osób prowadzących w Polsce firmy.
Możemy też sprawdzić swoje punkty karne, nasze dane w Rejestrze Dowodów Osobistych i rejestrze PESEL. Pełna lista usług znajduje się pod tym adresem. Na chwilę obecną jest ich 176, a liczba wciąż rośnie.
Jak uzyskać Profil Zaufany?
Dla osób, które nie posiadają podpisu elektronicznego
- Aby założyć profil zaufany należy zarejestrować swoje konto na portalu ePUAP (www.epuap.gov.pl). Z konta użytkownika należy wysłać wniosek o założenie profilu zaufanego.
- Po wysłaniu wniosku mamy 14 dni na wizytę w wybranym punkcie potwierdzającym profil w celu potwierdzenia tożsamości.
- To jedyna, konieczna wizyta w urzędzie.
- Od momentu potwierdzenia tożsamości i uaktywnienia profilu zaufanego użytkownik może posługiwać się nim w komunikacji z urzędem.
Dla osób posiadających podpis elektroniczny.
- Aby założyć profil zaufany należy zarejestrować swoje konto na portalu ePUAP (www.epuap.gov.pl).Z konta użytkownika należy wysłać wniosek o założenie profilu zaufanego.
- Po wysłaniu wniosku potwierdzamy swoje dane za pomocą podpisu elektronicznego z kwalifikowanym certyfikatem.
Dodatkowo podaję kilka filmików na YT jak zrobić zaufany profil: