Jeśli posiadasz już swoją stronę internetową, dobrze by było, żeby inwestycja zaczęła się zwracać i przynosiła zyski. Strona w sieci może wisieć i wisieć (na moim przykładzie prowadzenia bloga ponad 10 lat temu, wiem, że nadal tam jest i nadal w zakładce „komentarze” hula tylko wiatr). Z Twoją stroną może być podobnie, w końcu jeśli komuś osobiście nie zaproponujemy wejścia na stronę, sam cudem nie trafi. To przecież jak poszukiwania Chińczyka na ulicach Szanghaju, wiedząc tylko tyle, że jest brunetem o ciemnych oczach.
Często jest tak, że w ciągu dnia w relacjach z Klientem zachęcamy go do odwiedzin naszej strony w celu zdobycia informacji czy sprawdzenia innego asortymentu, natomiast w praktyce wygląda to tak, że po powrocie do domu, kiedy już zdobędziemy wolną chwilę by usiąść to mamy milion innych myśli aniżeli przeglądanie firmowych stron. Dlatego warto zwrócić się do użytkowników, którzy częściej bywają w sieci. Milionów użytkowników.
Pierwszy krok już wykonałeś – masz swoje gigabajty w internecie. Dzisiaj pokażę Ci jak na wiele różnych sposobów możesz zawładnąć uwagą odbiorców oraz przede wszystkim, jak dać się odnaleźć w gąszczu innych i jak zwiększyć ruch na Twojej stronie. Niektóre z tych sposobów są płatne inne zupełnie darmowe. Wszystkie są na pewno legalne i ogólnodostępne. Zatem, nie przedłużając…
Po pierwsze i najważniejsze
TREŚĆ na stronie, czyli content!
Musisz zaoferować bezpłatną, oryginalną i wysokiej jakości treść na swojej stronie. Oferowanie ludziom czegoś, czego nie można uzyskać nigdzie indziej, a przynajmniej nie na takim poziomie do jakiego Ty dążysz/oferujesz, jest bezapelacyjnie najskuteczniejszym sposobem na zwiększenie ruchu na Twojej stronie internetowej. Spróbuj wykorzystać poniższe sposoby, aby upewnić się, że robisz wszystko by Twoja treść biła na głowę konkurencję:
1.Tworzenie treści, która jest pomocna i przydatna. Tutaj ubiegnę co cwańszych, zwykła kompilacja treści zdobytych na innych stronach internetowych, dodanie własnego tytułu i umieszczenie na stronie nie jest wiele warte i tym bardziej nie będzie generować ruchu. Trzeba zaoferować odwiedzającym informacje, które są potrzebne do osiągnięcia celu, rozwiązania jakiegoś problemu, zastosowania i wykorzystania w życiu, dostarczenia wiedzy czy po prostu rozbawienia czytelnika.
2.Musisz zachować świeżość treści. Jeśli liczysz na regularne wizyty czytelników, a nie przypadkowe kliknięcia, musisz zapewnić regularne aktualizacje Twojej strony internetowej, a w szczególności w tych obszarach, które są często odwiedzane (hello, Google Analytisc). Postaraj się dodawać nowe treści co kilka dni jeśli to możliwe, albo co najmniej raz w tygodniu.
3.Chcąc mieć dobrze funkcjonującą i w pełni wykorzystującą swoje możliwości stronę internetową, musisz upewnić się, że jest właściwie otagowana i wszystkie linki działają. Prześlij plik sitemap.xml do Google, aby Twoja strona pojawiała się w wynikach wyszukiwania Google. Będziesz pewien, że wszystkie zakładki Twojej strony są w indeksie Google.
4.Zlecenie pisania artykułów. Jeśli nadal włos Ci się jeży na myśl o tym, że musiałbyś co dwa, trzy dni przygotowywać artykuł na stronę, a Twój zespół niekoniecznie pisze w sposób w jaki Ty byś chciał, pomyśl nad outsourcingiem. W zależności od długości, zawartości, specjalizacji i wymaganej jakości, ceny mogą się sporo od siebie różnić. Studenci dziennikarstwa, którzy dopiero zdobywają doświadczenie są skłonni napisać dobrą treść za niewielkie pieniądze, z kolei „wojownicy SEO Content Strategy”, którzy oryginalne teksty reklamowe tworzą biorąc rano prysznic cenią się trochę wyżej (pewnie z racji rachunku za wodę). Proponuję jednak nie zaniedbywać pomysłu na autorskie tworzenie treści, w końcu kto, jak nie Ty będzie znał się lepiej na Twoim biznesie, hobby czy klubie i mógłby precyzyjniej wyrazić to, co trzeba powiedzieć? Max Kolonko mówi jak jest, Twoja branża też potrzebuje rozgłosu! Wystarczy przecież usiąść i zacząć pisać. Możesz być bardzo mile zaskoczony jak skończysz.
5.Potęga wideo. Video Landing Page, czyli krótki, ciekawy, informacyjny film dotyczący Twojej branży, produktu, umieszczony na Twojej stronie może poprawić konwersję i Page Ranking o wiele bardziej, niż większość jakichkolwiek innych pozycji, które można dodać do strony.
6.Konkursy, konkursy, konkursy. Przez umieszczenie konkursu na swojej stronie i rozpromowanie go w social mediach, swoim sklepie, firmie zwiększysz niemalże natychmiast ruch na swojej stronie. Wykorzystaj Google do znalezienia programów, które pomogą Ci w tworzeniu konkursów i nie zapomnij zaopatrzyć się w popcorn, bo będzie co oglądać 😉
Po drugie, uzupełnij swoją oryginalną treść
1.Postaraj się o dostęp do wiarygodnych źródeł, które publikują wysokiej jakości treść, aby udostępniać ją dla Twoich czytelników na Twojej stronie.
2.Poszukaj darmowych produktów, które pozwolą Ci w pełni korzystać z najwyższej jakości markowej treści, które oczywiście są prawnie dozwolone do swobodnego dzielenia się z innymi.
Po trzecie, jakość treści!
1.Rozważ zatrudnienie/zlecenie pracy korektorowi/redaktorowi. Słaba pisownia jest po prostu słaba, a niewłaściwa gramatyka może źle odbijać się na Twoich usługach i informacjach, którymi się dzielisz. Praca korektora/redaktora pozwoli Ci również uniknąć nieuzasadnionych osądów o nielegalne uzyskanie wpisów, zanim zostaną one opublikowane w Internecie (jeśli mimo wcześniejszych porad, nadal korzystasz na własną rękę z niewiadomych źródeł).
2.Unikaj generatorów treści. Dawniej były nadzieją dla internetowych pisarzy, dziś są przestarzałe i nieużyteczne. Lepiej zrobisz jak uwierzysz w kreatywność Twojego zespołu – to jest dziś na czasie.
3.Kwestia kopiuj-wklej. Zacznijmy od tego, że w ogóle nie powinno być tej kwestii. Google, Yahoo, MSN i inne wyszukiwarki są już zbyt sprytne by taki sposób przeszedł bez echa, szybko wykryją skopiowaną i nieoryginalną treść i wyślą Ciebie i Twoją stronę w diabły (czyli do kupy innych niewartościowych, nic nie wnoszących stron).
Po czwarte, SEO
Popraw swoje wyniki wyszukiwania koncentrując swoje treści na słowach kluczowych związanych z tematem. Zabieg ten nazywa się optymalizacją stron internetowych (ang. SEO – search enging optimization) i pomaga użytkownikom znaleźć witryny, które są poszukiwane. Pamiętaj tylko, by słowa kluczowe w sposób naturalny przenikały tekst i w naturalny sposób się z nim łączyły. Kiedy robisz burzę mózgów w poszukiwaniu właściwych słów, zapytaj się, które słowa w sposób naturalny przychodzą ludziom w wieku, w którym myślisz, że są odbiorcy Twojej strony. Aby lepiej to zrozumieć, zwróć uwagę, że słowa kluczowe są obecne nie tylko w nagłówkach i nazwach stron, ale również w „meta-tagach”. Meta tagi są to kody „oprogramowania”, których odwiedzający nie widzą, za to widzą je wyszukiwarki. I wreszcie, nie przesadź z ilością słów kluczowych, przeładowanie treści słowami kluczowymi spowoduje skutek odwrotny od zamierzonego, Twoja strona może znaleźć się w dolnych wynikach na liście wyszukiwań, gdyż wyszukiwarka może jej nie odczytać.
Po piąte, „zalinkuj” się.
1.To bardzo ważna część zarządzania stroną internetową. Wymiana linków. „Wymiana handlowa” z innymi stronami internetowymi, które są ściśle związane z tematyką Twojej witryny pomoże Ci zwiększyć ruch na stronie. Są dwie strony tej monety, bo podając link do innych stron, możesz także odsyłać ludzi do stron internetowych niskiej jakości, a to z kolei może zagrozić Twojej wiarygodności.
2.Zamiast wymiany linków, możesz także umieścić baner reklamowy (byle nie na całą stronę), zareklamować stronę, dodać ogłoszenie itp.
3.I jak zawsze rozsądek, tj. nie przesadzaj z wymianą linków, nie rób z nich kręgosłupa Twojej strony. Wytyczne Google dla webmasterów mówi, aby nie wymieniać się na zasadzie nadmiernego wzajemnego powiązania typu „zalinkuj mnie, to jak Ciebie zalinkuje”.
Po szóste, social media
Wykorzystaj social media w celu zwiększenia ruchu na Twojej witrynie. Zacznij publikować atrakcyjną treść, a nie będziesz musiał się martwić o wykresy w Google Analytics, nim się obejrzysz wkrótce zbudujesz lojalnych followersów. Śledź innych i dziel się z innymi użytkownikami, którzy mogą się odwzajemnić i śledzić Ciebie. Prowadzenie na bieżąco mediów społecznościowych i znalezienie z tych 24h czasu na publikację, może być zadaniem trudnym, acz wykonalnym i wartościowym. Pozwól ludziom wypowiadać się, stań się częścią społeczności, a to później oni będą promować Twoje treści dla Ciebie. To z kolei pozwoli zaoszczędzić sporo czasu i spowoduje, że followersi będą się dzielić treścią znacznie szerzej od konwencjonalnych strategii używanych w tym celu.
Po siódme, zareklamuj się.
1.Oprócz linkowania, możesz też wykorzystać wiele innych sposobów na zwiększenie ruchu na stronie. Czas byś wziął kartkę i długopis i napisał listę wszystkich sposobów jakie przyjdą Ci do głowy, aby ktoś znalazł Twoją stronę internetową i kliknął na witrynę. Przykład:
2.Jeśli masz środki finansowe – rozważ PPC (pay per click). Wiele wyszukiwarek takich jak Google, Yahoo, Microsoft dostarczają możliwość reklam tego typu. Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi jak ustalać budżet aby osiągnąć poziom taki, który sobie założyłeś.
3.Skorzystaj z wpisów do poczciwych katalogów stron takich jak netbe.pl , panoramafirm, katolog onet itp. Dopisz się do większości darmowych katalogów i pamiętaj, aby aktualizować wpis, dzięki czemu będziesz w jakimś stopniu przypominał ludziom, by odwiedzili Twoją stronę.
4.Innym sposobem jest wysyłanie artykułów do wszelkich portali, serwisów z Twojej branży bądź pokrewnej, które publikują tematy z Twojej branży. Dodając informacje o Twojej firmie i adres strony internetowej na dole artykułu masz zapewnione odwiedziny nawet z czystej ciekawości, jeśli oczywiście artykuł jest jakościowo dobry. Jest to dobry sposób na skierowanie ruchu i bezpośrednie wejście na Twoją stronę. Jest to też świetny sposób na wskoczenie kilka pięter wyżej na liście wyników wyszukiwania w popularnych wyszukiwarkach. Im Twoje linki bardziej dotyczą tematu odpowiedniego do Twojej strony, tym wyższy możesz mieć page rank.
5.Daj odpocząć elektronice i przenieś swoje działania do druku. Reklama w gazetach lokalnych, często zupełnie bezpłatna, broszurach biznesowych, ogólnopolskich czasopismach, wydawnictwach i newsletterach, może zaowocować nowymi, niespodziewanymi gośćmi na Twojej stronie.
6.Wizytówki, czyli oczywista oczywistość, które możesz zostawiać w kawiarniach, na szyldach, wymieniać na spotkaniach itp.
7.Możesz wykorzystać lokalne zasoby, takie jak kluby, biblioteki, ośrodki kultury by podnieść świadomość istnienia takich stron jak Twoja w kręgu zupełnie innych odbiorców.
8.Uczestnicz w grupach dyskusyjnych. Odpowiadaj na pytania innych osób, zadawaj pytania i publikuj odpowiedniej wartości treści. Pamiętaj też o swoim podpisie, adresie swojej strony internetowej na końcu każdej wypowiedzi.
9.Wykorzystaj samochód, zwłaszcza jeśli Twoja strona ma specyficzny obszar (np. strona internetowa poświęcona wydarzeniom lokalnym, lub sprzedaży usług lokalnych). Trochę naklejek na zderzaku przekształci Twój samochód w ruchomą reklamę, dosłownie poruszając Twoją stronę internetową.
Po ósme, gratisy!
Rozdawaj gratisy. Kto w końcu nie lubi gratisów? Gratisy online są powszechne i pozostawiają użytkownika z ochotą na więcej, jeśli są przejrzyste i uczciwe. Możesz rozważyć np.e-booki ze swoją reklamą, darmowe instruktaże, seminaria które poprowadzisz, bezpłatny wstęp do Twoich konkursów, oprogramowanie typu freeware, shareware, demo itp., konsultacje, CD zawierające pakiet startowy czy nawet bezpłatne wygaszacze ekranu lub szablony wizytówek.
I przede wszystkim bądź cierpliwy. Wyszukiwarce potrzeba dużo czasu by zaindeksować nową stronę internetową i domenę. Potrzebują też czasu by zaindeksować wszystkie treści, które są na stronie, ale czekanie się opłaci. W międzyczasie, kontynuuj dodawanie treści, rezultaty naprawdę będą cieszyć oko.