7 innowacyjnych zastosowań Rozszerzonej Rzeczywistości

Rozszerzona Rzeczywistość coraz częściej wnika do codziennego życia i korzysta z niej wielu użytkowników. Warto jednak wiedzieć, czym dokładnie jest rozszerzona rzeczywistość, czemu czasem nazywa się ją AR i do czego może się przydać.

Rozszerzona rzeczywistość – co to takiego?

Wiele osób kojarzy przede wszystkim VR, czyli Virtual Reality – ale jej ciekawszym i bardziej… realistycznym odpowiednikiem jest AR, czyli Augmented Reality. Technologia ta nazywa się także popularnie rzeczywistością rozszerzoną lub rzeczywistością poszerzoną. Czym się wyróżnia? Przede wszystkim pozwala łączyć świat rzeczywisty z wirtualnym, czyli generowanym komputerowo. W przeciwieństwie do VR, czyli wirtualnej rzeczywistości – rozszerzona rzeczywistość nie jest sztucznym tworem! Poprzez AR wyświetlane są jedynie dodatkowe elementy, jednak cała otoczka pozostaje w pełni realna. Dodatkowo rozszerzona rzeczywistość pozwala na pełną swobodę ruchów i to w trzech różnych wymiarach.

7 zastosowań rozszerzonej rzeczywistości

Nic dziwnego, że rozszerzona rzeczywistość ciągle zyskuje na popularności. Jest też coraz chętniej wykorzystywana przez szereg różnych marek, które znakomicie wykorzystują tę technologię w swoich produktach lub działaniach. Jednym z pierwszych szerzej znanych zastosowań AR była popularna w 2016 r. gra Pokemon Go. Gra opanowała światowe ulice, a dla wielu osób była to pierwsza okazja, by poznać rozszerzoną rzeczywistość. Jednak gry to absolutnie nie jedyne miejsce, w których warto wykorzystywać AR. W takim razie, gdzie jeszcze sprawdzi się rozszerzona rzeczywistość? Oto 7 innowacyjnych zastosowań.

#1: Rozszerzona rzeczywistość, jako sposób na zwiększenie sprzedaży różnych produktów

Rzeczywistość rozszerzona jest wykorzystywana przez wiele marek, które postanowiły… zwiększyć swoją sprzedaż za pomocą właśnie tej technologii. M.in. Amazon jest firmą, która postanowiła wprowadzić AR do swojej aplikacji mobilnej. Z pomocą rozszerzonej rzeczywistości klienci sklepu mogli umieszczać w swojej domowej przestrzeni produkty, które były do nabycia w Amazonie. Dzięki temu każdy może sprawdzić, czy nowe krzesło będzie pasować do stołu, a szafa rzeczywiście będzie komponować się z innymi meblami. Nie trzeba nic zamawiać, montować, by z góry wiedzieć, jak meble czy akcesoria będą prezentować się w naszych pomieszczeniach.

Z AR korzysta także znana marka meblowa IKEA, która tak samo jak Amazon, pozwala w swoisty sposób „przetestować” meble w naszym domu. Dzięki rozszerzonej rzeczywistości klienci szwedzkiej marki mogą nabrać pewności, czy rzeczywiście chcą kupić produkt dostępny w ofercie sklepu.

To tylko dwa przykłady, które dowodzą temu, że AR można zastosować praktycznie w każdej branży, gdzie klient ma bezpośrednią styczność z produktem. Z pomocą rozszerzonej rzeczywistości może dopasować dany produkt do swojego miejsca, jednocześnie sprawdzając, czy rzeczywiście mu on pasuje. To doskonała forma marketingowa dla producentów farb, kafelek, dodatków, mebli i wielu innych produktów. Tak samo AR wykorzystują firmy modowe i kosmetyczne, które z pomocą wszelkiego typu aplikacji tworzą systemy, pozwalające przełożyć ich produkty na rzeczywistość potencjalnych klientów.

#2: Rozszerzona rzeczywistość w pracy zespołowej

Wiele mówi się o tym, że AR stwarza ogromną szansę na rozwój biznesu. Przede wszystkim, rozszerzoną rzeczywistość można wykorzystać przy pracy zespołowej, w której kreatywność jest jedynym ograniczeniem. Do zastosowania AR w tak innowacyjny sposób potrzebne będą jedynie specjalne okulary, które pozwolą wszystkim członkom zespołu widzieć tę samą przestrzeń z identycznymi elementami wirtualnymi. Przebywając w tym samym miejscu, wszyscy wspólnie mogą oglądać dokładnie ten sam projekt, m.in. wizualizując sobie dany produkt, przyspieszając procesy, nad którymi są prowadzone prace, czy zwiększając jakość wykonywanych usług.

#3: Rozszerzona rzeczywistość szansą na innowacyjną edukację

Gdzie jeszcze sprawdza się AR? W edukacji – dzięki rozszerzonej rzeczywistości każda nauka stanie się łatwiejsza i przyjemniejsza. Z pomocą AR materiały edukacyjne mogą być dla dzieci znacznie przyjemniejsze. Dodatkowo rozszerzona rzeczywistość zdecydowanie wspomaga proces nauczania, pozwala w ciekawszy sposób sprawdzić wiedzę maluchów. Z pomocą tej technologii najmłodsi w ciekawy, innowacyjny sposób mogą uczyć się przyrody, chemii czy matematyki. Coraz więcej szkół decyduje się na włączenie do swojego programu właśnie elementów rozszerzonej rzeczywistości. Dzięki AR dzieci mogą, np. pokolorować papierowy obrazek, a następnie podziwiać go wspólnie w ramach rozszerzonej rzeczywistości, wzbogaconej np. o animacje czy niezwykłe dźwięki.

#4: Rozszerzona rzeczywistość – ogromna szansa dla medycyny

Nie tylko klasyczna, szkolna edukacja korzysta z AR, ale również i medycyna. Zastosowanie rozszerzonej rzeczywistości pozwala przyszłym lekarzom zdobywać cenną wiedzę i to bez konsekwencji zdrowotnych dla pacjentów. Nie wymaga też inwestowania w niezwykle drogie symulatory ludzkiego ciała. Z pomocą rozszerzonej rzeczywistości studenci medycyny oraz młodzi lekarze mogą uczyć się, korzystając z trójwymiarowych modeli w technologii AR.

Zastosowanie AR w medycynie, pozwala młodym adeptom tejże sztuki przeprowadzać symulację prawdziwych zabiegów czy operacji chirurgicznych. Dodatkowo przy pomocy tej technologii można przeprowadzać też zdalne konsultacje ze specjalistami, obserwować prowadzoną w czasie rzeczywistym operację, czy prowadzić szacunkową pozycję żył. Pomaga to m.in. podczas przeprowadzania badań laboratoryjnych, pobierania krwi czy w czasie wyjaśniania diagnozy.

#5: Rozszerzona rzeczywistość a projektowanie

Oprócz tego, że rozszerzona rzeczywistość sprawdzi się znakomicie podczas pracy grupowej, jest też znakomitą podstawą w pracach projektowych, w tym także koncepcyjnych. To doskonała, innowacyjna opcja np. przy tworzeniu makiet samochodów osobowych, modeli 3D nowych osiedli czy innych projektów. Wystarczy stworzyć odpowiedni, cyfrowy model na komputerze, a następnie przenieść go do prawdziwej, rzeczywistej przestrzeni.

Rozszerzona rzeczywistość pozwala w znaczący sposób skrócić np. czas na projektowanie nowych produktów. Dzięki temu, że są one od razu wizualizowane w prawdziwej przestrzeni, znacznie łatwiej przekonać klienta do danego prototypu. Dodatkowo to znakomita opcja, by odwzorować nie tylko wielkość produktu, ale także jego wersje kolorystyczne, umiejscowienie czy zastosowanie konkretnych materiałów.

#6: Rozszerzona rzeczywistość w służbie kontroli jakości

Kolejnym innowacyjnym zastosowaniem rozszerzonej rzeczywistości jest możliwość wykorzystania jej w przypadku diagnostyki, serwisowania, kontroli jakości czy napraw. Istnieją już specjalne urządzenia i narzędzia, które wykorzystują AR do skanowania przestrzeni oraz rozpoznawania zmian. Dzięki temu znacznie łatwiejsza jest diagnostyka danych elementów, czy wszelkie prace serwisowe.

Rozszerzoną rzeczywistość stosuje się także przy kontroli jakości. Za pośrednictwem okularów można sprawdzić, jak dany element prezentuje się w realu, a jak wygląda jego prototyp. Dzięki temu znacznie łatwiej i szybciej można wychwycić wszelkie wady lub nieprawidłowości. AR można zastosować także w formie innowacyjnej instrukcji obsługi. W przeciwieństwie do papierowej, opcja rozszerzona pozwala precyzyjnie wskazać, np.  którą śrubkę należy dokręcić czy, o jakiej części jest mowa w danym podpunkcie instrukcji.

#7: Rozszerzona rzeczywistość kontra podróżowanie

Jak w nowoczesny sposób wykorzystać rozszerzoną rzeczywistość w podróży? W bardzo innowacyjny i pomocny sposób. Przede wszystkim znakomicie sprawdzi się jako bardziej rozbudowana nawigacja, która pozwoli znakomicie odnajdywać się podróżnikom w przestrzeni. Dzięki AR, mogą bez trudu dotrzeć do poszukiwanego hotelu, zdobywać informacje o zabytkach lub inne wskazówki, które mogą być cenne w drodze. Dodatkowo wiele biur podróży, zwłaszcza tych mających swoje siedziby zagranicą, korzysta z AR, by przedstawić ofertę swoim klientom. Dzięki temu emocje stają się bardziej „żywe”, mimo tego, że nabywcy wciąż mają świadomość, że np. jedynie przeglądają katalog z ofertami biura. Oddziałuje to znacznie lepiej niż np. reklama w telewizji czy internecie.

 

Po więcej informacji kliknij tutaj https://ttpsc.com/pl/augmented-reality/

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz