W przypadku pozycjonowania rozbudowanego serwisu internetowego, takiego jak sklep online z wieloma produktami z tej samej grupy należy pamiętać o różnicowaniu keywords. Gdy mamy portal o wielu podstronach, a każdą z takich sub-witryn pozycjonujemy na identyczne, zachodzi wtedy zjawisko kanibalizacji słów kluczowych. Tego typu fenomen może przynieść nam szkody – jeśli Google w wynikach wyszukiwania zamieści podstronę inną niż taką, na której nam najbardziej zależało.
Skąd wzięło się pojęcie kanibalizacji?
Jeśli chodzi o marketing, w tej dziedzinie istnieje pojęcie kanibalizacji produktu. Chodzi o sytuację, kiedy to dana firma wypuszcza na rynek kilka podobnych rozwiązań, skierowanych do tej samej grupy docelowej. Klienci z tej grupy mogą nie potrzebować wszystkich produktów na raz, czy też nie mieć pieniędzy na zakup każdego z osobna – w rezultacie wybiorą jedynie jeden z nich. Podobnie też jest w przypadku wyszukiwarki Google – w wynikach ograniczy się tylko do jednej z podstron. Nie musi być to oczywiście strona, której link building jest najbardziej korzystny – często o pozycji decydują też czynniki takie jak sama treść oraz meta dane. Często, np. w przypadku blogów, najwyżej w wynikach znajdzie się wpis zamieszczony dosyć niedawno. Tak samo będzie też w sytuacji utworzenia nowych podstron w sklepach internetowych.
Co zrobić, aby uniknąć negatywnych skutków kanibalizacji słów kluczowych?
Ważna jest optymalizacja podstron, jak też pozycjonowanie każdej z nich na 2-3 frazy kluczowe. Oczywiście zestaw tych dwu lub trzech keywords ma być różny dla poszczególnych podstron, tak by wszystkie frazy nie pokrywały się całkowicie. Warto też zadbać o wzajemne podlinkowanie wewnętrzne tych podstron – w sposób hierarchiczny, tak by było w ten sposób wiadomo, która z nich jest najbardziej istotna. W wyniku wdrożenia tych działań, sugestie wyszukiwarki będą pokrywać się również z naszymi intencjami.