Być może, kiedy słyszymy termin „pozycjonowanie”, przychodzi nam na myśl proces, który jest wyłącznie jednym z modeli pracy na pozycją strony w wyszukiwarce. Chodzi mianowicie o działania, które polegają na pozycjonowaniu na wybrane, nieliczne i trudne frazy. Wydawać by się mogło, że jest to pomysł najefektywniejszy oraz najłatwiejszy. Okazuje się jednak, że specjaliści od seo oraz właściciele stron od pewnego czasu testują inny model pozycjonowania, zwany Long Tail (Długi ogon).
Z doświadczeń wynika, że jest to szybszy niż inne oraz, co najważniejsze, dający bardzo dobre wyniki sposób na utrzymanie strony na wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Trzeba oczywiście zaznaczyć, że nie w każdym przypadku możemy tego rodzaju działania zastosować, jednak na pewno nie zmniejsza to wartości Pozycjonowania Long Tail.
Na czym polega Pozycjonowanie Long Tail? Jak sugeruje sama nazwa, chodzi o używanie w tym procesie bardzo dużej ilości różnych słów kluczowych. Jedna, bogata w dobrą treść strona www, może być pozycjonowania nawet na 1000 różnych fraz, które powinny być specyficzne i w miarę szczegółowe. Co przez to rozumieć? Nieraz nie zdajemy sobie nawet sprawy, jakie frazy wpisują do wyszukiwarki internauci. Bywają one zadziwiające, długie, złożone i niezwykłe. Jeżeli wyszukiwarka doprowadza takiego użytkownika na naszą stronę, oznacza to, że pozycjonowanie odniosło skutek. Właśnie tego rodzaju frazy, na przykład rodzące się w głowach osób poszukujących czegoś w sieci, powinniśmy brać pod uwagę, pozycjonując nasz serwis www. To zaskakujące, ale skuteczne.
Obecnie coraz większa rzesza użytkowników sieci, szukając czegoś, posługuje się szczegółowymi frazami, ponieważ po prostu widzą, czego chcą i poszukują. Można się tu posłużyć przykładem. Niewiele osób, mając zamiar przygotować posiłek i szukając przepisu posłuży się frazą „przepisy”. Internauta, szukając konkretów i będąc bardziej świadomym użytkownikiem wpisze raczej „gulasz węgierski”, „zupa pomidorowa z ziołami” itp. To jest oczywista podpowiedź dla pozycjonerów i posiadaczy własnych stron. Naturalnie, by móc zastosować Long Tail, strona musi posiadać wiele wartościowej treści i być zadbana, zgodnie zasadą „Content is a King”.
Co pomoże nam wybrać konkretne frazy kluczowe? Na pewno warto zastanowić się, po jakich frazach ja sam szukałbym siebie w sieci. Oczywiście ważnym źródłem informacji są też znajomi. Ich także warto zapytać o skojarzenia ze stroną i tym samym frazy kluczowe. Jeszcze bardziej wiarygodną pomocą jest Google Adwords oraz statystyki własnej strony, do których trzeba raz na jakiś czas zaglądać . Warto też przyjrzeć się temu, jakie słowa kluczowe doprowadzają nas na podobną do naszej stronę konkurencji.
Pozycjonowanie Long Tail ma sporo niezaprzeczalnych zalet. Oczywiście daje dość szybkie i zadowalające efekty, ale to nie wszystko. Dzięki temu zyskujemy to, na czym nam zależy, czyli ruch dobrej jakości na stronie. Osoby, które trafiają na serwis z wyszukiwarki najprawdopodobniej są zainteresowane tematyka strony, co powoduje automatycznie, że dłużej na niej zostaną i odwiedzą nas ponownie.
Istnieją pewne warunki, których spełnienie jest konieczne, jeżeli liczymy na sukces z Long Tail. Przede wszystkim chodzi o linki podstron jak i wewnętrzne, ponieważ linkowanie ma kluczowe znaczenie. Poza tym zanim przystąpimy do działań, musimy zoptymalizować serwis, na przykład pogrubiając słowa kluczowe i zwracając uwagę na strukturę strony.