Pamiętam dni, kiedy zaczynałem „robić” swoją pierwszą stronę internetową. Pamiętam także, jak dużą uwagę zwracałem wówczas na poszukiwanie coraz to nowych tajemnych meta tagów, które to w magiczny sposób wypromują moją stronę na pierwsze miejsca wyników wyszukiwań. Szybko zdałem sobie sprawę, iż takie meta tagi nie istnieją! Dlaczego w polskim internecie cały czas panuje przekonanie, że pozycjonowanie ogranicza się do meta tagów? Meta Tagi to kolejny po Page Rank mit z którym zaczynamy walczyć.
Na początek krótka definicja z Wikipedii czym są meta tagi (meta znaczniki)
Znaczniki META w języku HTML
Meta tag – zbiór znaczników w części nagłówkowej dokumentu używanych do opisu ich zawartości, stosowany przy tworzeniu stron internetowych w formacie HTML.Za ich pomocą można zdeklarować e-mail autora strony, imię i nazwisko autora strony, datę powstania strony itp. Można również zdeklarować kodowanie strony ( np. ISO-8859-2 ).
Tym co wyróżnia pseudo pozycjonerów oraz pozycjonerów z allegro od prawdziwych fachowców jest przywiązywanie zbyt dużej uwagi do meta tagów. Wiedza większości tego typu „pozycjonerów” zatrzymała się 3-4 lata temu w czasach kiedy meta tag faktycznie sporo znaczył. Na dzień dzisiejszy jest zaledwie kilka meta tagów o których należy pamiętać i które faktycznie mają wpływ na wyniki wyszukiwań. Poniżej opisujemy te meta tagi, które naszym zdaniem są warte uwagi:
Tytuł strony
<title></title>
Tag o kluczowym wpływie na pozycję witryny w wynikach wyszukiwań. Poprawnie skonstruowany Title często wystarcza do osiągnięcia pozycji w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwań dla mało konkurencyjnych fraz. Warto wspomnieć, iż Tag ten ma także kluczowy wpływ na klikalność linków prezentowanych przez Google, warto sprawdzać różne Title i mierzyć klikalność poszczególnych tytułów.
Opis strony
<meta name="Description" content="Opis strony">
Meta tag nie ma wpływu na wyniki w wyszukiwarce Google. Jednak dobrze skonstruowany znacznie poprawia klikalność wyświetlanych przez wyszukiwarkę wyników.
Aktualizacja: Na blogu Google pojawił się bardzo ciekawy wpis na temat meta tagu Description.
Słowa kluczowe
<meta name="Keywords" content="Słowa kluczowe">
Meta tag pomijany przez roboty Google, cały czas ma pozytywny wpływ na pozycje w wyszukiwarkach takich jak onet czy netsprint.
Noindex, Nofollow
<meta name="robots" content="noindex,nofollow">
Meta tag ograniczający dostęp robotów do strony www:
noindex – konkretna podstrona na której jest umieszczony ten tag nie jest indeksowana przez wyszukiwarkę lub zostanie wyindeksowana.
nofollow – robot Google nie podąża za linkami obecnymi na podstronie na której tag jest obecny.
Powyższe funkcje można także umieścić w pliku robots.txt. Funkcje „index”, „follow”, „all” są domyślnymi ustawieniami dla robota indeksującego Google tak więc nie jest konieczne wpisywanie tych elementów do meta tagów.
Noodp
<meta name=”robots” content=”noodp”>
Powyższy tag powoduje, iż Google nie zmienia samodzielnie wyświetlanego Tytułu witryny na tytuł ustalony przez redaktora katalogu DMOZ – Open Directory Project.
Warto pamiętać także o tagu <meta name="robots" content="noydir" />
, który działa w wyszukiwarce Yahoo i powoduje, iż Yahoo nie używa tytułu z katalogu Yahoo Directory dla stron obecnych w wynikach wyszukiwań.
Verify
<meta name="verify-v1" content="Indywidualny numer użytkownika">
meta tag weryfikujący właściciela strony, konieczne przy dodawaniu strony do Centrum dla Webmasterów. Powyższy meta tag generuje jednak czasami problemy przy walidacji witryny tak wiec warto pomyśleć o umieszczeniu pliku html o odpowiedniej nazwie.
Unavailable_after
<meta name="googlebot" content="unavailable_after: 31-Dec-2007 23:59:59 EST">
Unavailable after – jest najnowszym meta tagiem oficjalnie obsługiwanym przez Google. Jego funkcja sprowadza się do wykluczania z indeksu stron które są już nieaktualne.
W mojej opinii przy pozycjonowaniu stron w Google pomocne są tylko wyżej wymienione meta tagi, nie warto zawracać sobie głowy innymi znacznikami a tym bardziej umieszczać w tych meta tagach słów kluczowych. Z moich obserwacji wynika, iż żadne inne Meta Tagi nie mają wpływu na wyniki wyszukiwań.
Oficjalne dokumenty o meta tagach na stronach pomocy Google.
New robots.txt feature and REP Meta Tags