News Pozycjonowanie

Czy w pozycjonowaniu meta tagi mają jakieś znaczenie ?

Pamiętam dni, kiedy zaczynałem „robić” swoją pierwszą stronę internetową. Pamiętam także, jak dużą uwagę zwracałem wówczas na poszukiwanie coraz to nowych tajemnych meta tagów, które to w magiczny sposób wypromują moją stronę na pierwsze miejsca wyników wyszukiwań. Szybko zdałem sobie sprawę, iż takie meta tagi nie istnieją! Dlaczego w polskim internecie cały czas panuje przekonanie, że pozycjonowanie ogranicza się do meta tagów? Meta Tagi to kolejny po Page Rank mit z którym zaczynamy walczyć.

Na początek krótka definicja z Wikipedii czym są meta tagi (meta znaczniki)

Znaczniki META w języku HTML
Meta tag – zbiór znaczników w części nagłówkowej dokumentu używanych do opisu ich zawartości, stosowany przy tworzeniu stron internetowych w formacie HTML.

Za ich pomocą można zdeklarować e-mail autora strony, imię i nazwisko autora strony, datę powstania strony itp. Można również zdeklarować kodowanie strony ( np. ISO-8859-2 ).

Tym co wyróżnia pseudo pozycjonerów oraz pozycjonerów z allegro od prawdziwych fachowców jest przywiązywanie zbyt dużej uwagi do meta tagów. Wiedza większości tego typu „pozycjonerów” zatrzymała się 3-4 lata temu w czasach kiedy meta tag faktycznie sporo znaczył. Na dzień dzisiejszy jest zaledwie kilka meta tagów o których należy pamiętać i które faktycznie mają wpływ na wyniki wyszukiwań. Poniżej opisujemy te meta tagi, które naszym zdaniem są warte uwagi:

Tytuł strony

<title></title>

Tag o kluczowym wpływie na pozycję witryny w wynikach wyszukiwań. Poprawnie skonstruowany Title często wystarcza do osiągnięcia pozycji w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwań dla mało konkurencyjnych fraz. Warto wspomnieć, iż Tag ten ma także kluczowy wpływ na klikalność linków prezentowanych przez Google, warto sprawdzać różne Title i mierzyć klikalność poszczególnych tytułów.

Opis strony

<meta name="Description" content="Opis strony">

Meta tag nie ma wpływu na wyniki w wyszukiwarce Google. Jednak dobrze skonstruowany znacznie poprawia klikalność wyświetlanych przez wyszukiwarkę wyników.

Czytaj  Slang internetowy #słowniczek

Aktualizacja: Na blogu Google pojawił się bardzo ciekawy wpis na temat meta tagu Description.

Słowa kluczowe

<meta name="Keywords" content="Słowa kluczowe">

Meta tag pomijany przez roboty Google, cały czas ma pozytywny wpływ na pozycje w wyszukiwarkach takich jak onet czy netsprint.

Noindex, Nofollow

<meta name="robots" content="noindex,nofollow">

Meta tag ograniczający dostęp robotów do strony www:

noindex – konkretna podstrona na której jest umieszczony ten tag nie jest indeksowana przez wyszukiwarkę lub zostanie wyindeksowana.

nofollow – robot Google nie podąża za linkami obecnymi na podstronie na której tag jest obecny.

Powyższe funkcje można także umieścić w pliku robots.txt. Funkcje „index”, „follow”, „all” są domyślnymi ustawieniami dla robota indeksującego Google tak więc nie jest konieczne wpisywanie tych elementów do meta tagów.

Noodp

<meta name=”robots” content=”noodp”>

Powyższy tag powoduje, iż Google nie zmienia samodzielnie wyświetlanego Tytułu witryny na tytuł ustalony przez redaktora katalogu DMOZ – Open Directory Project.

Warto pamiętać także o tagu <meta name="robots" content="noydir" />, który działa w wyszukiwarce Yahoo i powoduje, iż Yahoo nie używa tytułu z katalogu Yahoo Directory dla stron obecnych w wynikach wyszukiwań.

Verify

<meta name="verify-v1" content="Indywidualny numer użytkownika">

meta tag weryfikujący właściciela strony, konieczne przy dodawaniu strony do Centrum dla Webmasterów. Powyższy meta tag generuje jednak czasami problemy przy walidacji witryny tak wiec warto pomyśleć o umieszczeniu pliku html o odpowiedniej nazwie.

Unavailable_after

<meta name="googlebot" content="unavailable_after: 31-Dec-2007 23:59:59 EST">

Unavailable after – jest najnowszym meta tagiem oficjalnie obsługiwanym przez Google. Jego funkcja sprowadza się do wykluczania z indeksu stron które są już nieaktualne.

W mojej opinii przy pozycjonowaniu stron w Google pomocne są tylko wyżej wymienione meta tagi, nie warto zawracać sobie głowy innymi znacznikami a tym bardziej umieszczać w tych meta tagach słów kluczowych. Z moich obserwacji wynika, iż żadne inne Meta Tagi nie mają wpływu na wyniki wyszukiwań.

Czytaj  Pozycjonowanie stron samemu

Oficjalne dokumenty o meta tagach na stronach pomocy Google.

Matt Cutts o tagu „noodp”

New robots.txt feature and REP Meta Tags

How To Use HTML Meta Tags

 

Polecane wpisy
Pingwina 3.0

1. Co to jest Pingwin? Pingwin to algorytm Google, który po raz pierwszy został wprowadzony w kwietniu 2012 roku. Stanowił Czytaj dalej

Nasycenie frazami kluczowymi w tekście SEO

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek to ważny element każdej współczesnej kampanii marketingowej online. Jako że korzyści SEO znacznie przewyższają efekty możliwe Czytaj dalej