Architektura TCP/IP
Protokoły TCP/IP odwzorowują czterowarstwowy model koncepcyjny znany jako model DARPA. Cztery warstwy modelu DARPA to: warstwa aplikacji, transportowa, internetowa i interfejsu sieciowego. Każda warstwa modelu DARPA odpowiada jednej lub więcej warstwie siedmiowarstwowego modelu Open Systems Interconnection (OSI).
Warstwa interfejsu sieciowego
Warstwa interfejsu sieciowego, zwana także warstwą dostępu sieciowego jest odpowiedzialna za umieszczanie pakietów TCP/IP w nośniku sieciowym i odbieranie pakietów TCP/IP z tego nośnika. TCP/IP został zaprojektowany tak, aby być niezależnym od metody dostępu do sieci, formatu ramki i nośnika. Dzięki temu TCP/IP może być używany do łączenia różnych rodzajów sieci, takich jak Ethernet i Token Ring. Warstwa interfejsu sieciowego otacza warstwy połączenia i fizyczną modelu OSI. Warstwa internetowa nie korzysta z usług kolejkowania i potwierdzania, które mogą być obecne w warstwie połączenia. Zadaniami tymi zajmuje się warstwa transportowa.
Warstwa internetowa
Warstwa internetowa jest odpowiedzialna za adresowanie, pakowanie i funkcje routowania. Podstawowe protokoły warstwy internetowej to IP, ARP, ICMP oraz IGMP.
- Internet Protocol (IP) to routowalny protokół odpowiedzialny za adresowanie IP, routing oraz dzielenie i łączenie pakietów.
- Address Resolution Protocol (ARP) jest odpowiedzialny za przekształcanie adresów warstwy internetowej na adresy warstwy interfejsu sieciowego, takie jak adres sprzętowy.
- Internet Control Message Protocol (ICMP) jest odpowiedzialny za funkcje diagnostyczne i zgłaszanie błędów niedostarczenia pakietów IP.
- Internet Group Management Protocol (IGMP) jest odpowiedzialny za zarządzanie transmisjami grupowymi.
Warstwa internetowa jest odpowiednikiem warstwy sieciowej modelu OSI.
Warstwa transportowa
Warstwa transportowa jest odpowiedzialna za dostarczenie warstwie aplikacji usług sesji i datagramowych. Protokołami warstwy transportowej są Transmission Control Protocol (TCP) i User Datagram Protocol (UDP).
- TCP odpowiada za ustanowienie połączenia, kolejkowanie, potwierdzanie wysyłanych pakietów i za odzyskiwanie pakietów utraconych.
- UDP używany jest, gdy przesyłana jest mała ilość danych (czyli taka, która zmieści się w jednym pakiecie) lub gdy koszt tworzenie połączenia TCP jest zbyt wysoki.
Warstwa transportowa wykonuje zadania warstwy transportowej modelu OSI oraz część zadań warstwy sesji modelu OSI.
Warstwa aplikacji
Warstwa aplikacji umożliwia aplikacjom korzystanie z usług innych warstw i określa protokoły używane przez aplikację do wymiany danych. Jest wiele protokołów warstwy aplikacji i ciągle tworzone są nowe. Najbardziej znanymi protokołami warstwy aplikacji są te, których używa się do wymiany informacji użytkownika:
- Hypertext Transfer Protocol (HTTP) jest używany do przesyłania plików stron internetowych światowej sieci Web.
- File Transfer Protocol (FTP) jest używany do interakcyjnego przesyłania plików.
- Simple Mail Transfer Protocol (SMTP) jest używany do przesyłania poczty i załączników.
- Telnet, protokół emulacji terminala jest używany do logowania się zdalnie do hostów.
Dodatkowo, używanie i zarządzanie sieciami TCP/IP ułatwiają następujące protokoły: •Domain Name System (DNS) jest używany do przekształcenia nazwy hosta na adres IP.
- Routing Information Protocol (RIP) jest protokołem używanym przez routery do wymiany informacji.
- Simple Network Management Protocol (SNMP) jest używany pomiędzy konsolą sieciową a urządzeniami (routery, mosty, inteligentne koncentratory) do zbierania i wymiany informacji sterujących.