Dlaczego warto dostosować sposób rozmowy do charakteru klienta?
Z kilku powodów. Po pierwsze, zastosowanie odpowiednio dopasowanej strategii komunikacyjnej pozwoli na zwiększenie efektów sprzedaży. Po drugie – uprzyjemni Ci pracę. Jeżeli zdasz sobie sprawę z tego, że niektórzy klienci są z natury trudni, to przestaniesz ewentualne niepowodzenia w pracy przypisywać wyłącznie sobie. Znajomość typów osobowości klientów to jeden z warunków efektywnej sprzedaży. Oczywiście niezbędny jest także system contact center, który usprawni organizację kontaktów. W sieci można znaleźć wiele takich systemów, np. https://www.cludo.pl/.
Z jakimi typami klientów można spotkać się najczęściej?
Trudny klient wcale nie musi oznaczać Twojej porażki. Sukces w sprzedaży zależy bowiem w dużej mierze od tego, czy zachowasz się profesjonalnie. Co by się nie działo – panuj nad sobą. W swojej codziennej pracy możesz się spotkać z klientem agresywnym. To taki typ, który lubi sobie pokrzyczeć i co ważne – wcale go do tego krzyku nie musisz niczym sprowokować. Jest wiecznie niezadowolony. Chcesz go pozyskać? Daj mu się wykrzyczeć i przyjaznym tonem zaproponuj sposób rozwiązania jego problemów. Drugi typ klienta, który może okazać się wyjątkowo problematyczny, to klient wiecznie wzbudzający litość. Nie prowadzi twardych negocjacji biznesowych – prosi, próbuje wywołać u Ciebie poczucie litości. Pamiętaj w takim przypadku, aby sztywno trzymać się wyznaczonego celu. Jest też typ przeciwstawny ‘prosicielowi’ – to typ, który wszystko próbuje załatwić szantażem. On nie prosi, on żąda, szantażując Cię przy tym, że jeżeli nie przystaniesz na jego warunki, to on nie skorzysta z oferty. Nie daj się wmanewrować w gierki – rzetelnie przedstaw swoją propozycję.