Pozycjonowanie

Pozycjonowanie bloga

Bloguję już od paru lat  w ramach różnych projektów i właśnie tworząc bloga tak naprawdę pierwszy raz zainteresowałem się pozycjonowaniem. Teraz chciałbym się podzielić z blogerami takimi jak ty, kilkoma wskazówkami, co robić, aby blog pozyskiwał ruch z wyszukiwarki Google.

Oczywiście nie będzie to pełna wiedza na temat pozycjonowania, gdyż jest to naprawdę złożona dziedzina i bardzo dynamicznie się zmieniająca. Niemniej opiszę kilka technik i dam ci kilka wskazówek, które pozwolą unikać błędów i zwiększą ruch na twoim blogu. Na początku będzie trochę teorii, którą warto przyswoić. W drugiej części skupię się na konkretnych działaniach pomocnych w pozycjonowaniu bloga. Jeśli zadajesz sobie codziennie pytanie, jak pozycjonować bloga, jak pisać, aby przyciągać ruch z określonych zapytań z Google, to czytaj uważnie.

Na czym polega pozycjonowanie bloga

Najpierw kilka słów o tym, czym w ogóle jest pozycjonowanie (albo SEO – od angielskiego terminu search engine optimization). Zdefiniowałbym je jako ciągły proces komunikacji między stroną internetową, a robotami wyszukiwarki (czyli programami, które odnajdują strony www i wyświetlają je w określonym porządku na określone zapytania w wynikach wyszukiwania), zorientowany na budowanie wiarygodności strony jako wartościowego źródła informacji w danej dziedzinie. Zatem jeśli prowadzisz blog o modzie, to chcesz, aby Google wiedziało, że jest to blog modowy, i żeby było przekonane, że jest lepsze od innych blogów o podobnym charakterze.

Istnieją dwie zasadnicze grupy czynników, które wpływają na pozycjonowanie. Są to czynniki on-site (czyli w obrębie witryny) oraz off-site (czyli wszelkie linki i wzmianki o twoim blogu na innych stronach oraz serwisach społecznościowych). W dużym uproszczeniu, za pomocą czynników on-site należy informować Google o tematyce strony. Natomiast czynniki zewnętrzne, budują autorytet bloga w oczach Google (w myśl zasady, że im częściej ktoś wspomina o danym blogu, tym jest on popularniejszy, bardziej jakościowy, bardziej interesujący i godny uwagi).

Czytaj  Konfiguracja poczty WP

slowa kluczowe

Słowa kluczowe w treści bloga

Jest kilka miejsc na blogu, które mają priorytetowe znaczenie dla robotów wyszukiwarki. Są to przede wszystkim tytuł, nagłówki i adresy URL. Gdy tworzysz wpisy, staraj się tytułować je tak, aby w nazwie pojawiały się konkretne słowa kluczowe. Na przykład (trzymając się przykładu bloga o modzie), gdy przygotowujesz post na temat jesiennych kreacji, to nie nazywaj go „Zobaczcie, co dzisiaj założyłam na spacer” tylko „Listopadowe kreacje – jak stylowo wyglądać jesienią”. Jeśli tworzysz bloga w systemie Blogger lub WordPress (a pewnie dotyczy to znacznej większości blogosfery), to prawdopodobnie masz ustawione tworzenie przyjaznych adresów. Słowa „wyglądać”, „listopad”, „kreacje”, „jesień”, które są istotne dla tematyki danego wpisu, pojawią się zarówno w tytule i nagłówku wpisu, jak i w adresie URL. W ten sposób wzrośnie szansa, że Google wyświetli właśnie ten wpis na zapytania związane z tymi frazami.

Ponadto Google preferuje treści tekstowe, bo łatwiej je zrozumieć, przeanalizować i przyporządkować do zapytań (które też są wprowadzane za pomocą tekstu). Zatem jeśli tworzysz blog, którego główną zawartością są zdjęcia, to pamiętaj, aby dodawać do nich po kilka słów opisu. Dodawaj wskazówki, listy, własne opinie do prezentowanych zdjęć. Pamiętaj, aby pojawiały się tam słowa kluczowe. Nie zapominaj jednak o czytelnikach i staraj się, aby opisy były naturalne i użyteczne, a nie stanowiły jedynie pretekstu do naszpikowania notki określonymi frazami. Ponadto, dodając zdjęcia zadbaj, aby zawierały atrybut znacznik „alt”, w którym również zamieścisz słowa kluczowe. Jeśli klikniesz w edycję obrazka (zarówno w WordPress, jak i Blogger), to pojawi się opcja uzupełnienia tego elementu.

Linki z innych blogów i stron www oraz serwisów społecznościowych

Posiadanie dobrej jakości bloga (czyli estetycznego, przejrzystego, który nie odstrasza użytkowników, nie ma błędów w każdym zdaniu etc.) zapełnionego wartościową i unikalną (czyli nie kopiowaną, to bardzo ważne!) treścią to jednak nie wszystko. Dopóki do twojego bloga nie zaczną wskazywać inne strony w sieci, to nie będzie ona godnym zaufania źródłem. No chyba, że piszesz o czymś zupełnie niszowym, co nie ma konkurencji w internecie (ale prawdopodobnie tak nie jest). Postaraj się, aby inne strony o podobnej tematyce linkowały do twojego bloga lub pojedynczych wpisów. Możesz to zrobić na parę sposobów:

  1. Stwórz profile w mediach społecznościowych i publikuj w nich swoje notki (nie tylko Facebook, ale także Google+, Twitter, Pinterest, Instagram etc.). Oczywiście w widocznym miejscu w wizytówce dodaj link do swojego bloga.
  2. Dziel się swoimi treściami w grupach i na forach powiązanych tematycznie z tematyką bloga.
  3. Komentuj inne blogi linkując do siebie – nie rób tego w sposób nachalny i spamerski, bo nie lubią tego ani użytkownicy, ani roboty wyszukiwarek. Skup się na merytorycznych wypowiedziach. W ten sposób pozyskasz ruch, linki i rozpoznawalność wśród blogerów i ich czytelników.
  4. Zawieraj znajomości i buduj relacje z innymi blogerami. Może dodadzą cię do polecanych blogów. Może zdecydują się na opublikowanie jakiegoś twojego wpisu gościnnego (z linkiem do twojego bloga). A może po prostu wspomną o tobie przygotowując jakąś notkę.
  5. Twórz wpisy, które przyciągają użytkowników i zachęcają do udostępniania. Świetnie się w tej roli sprawdzają poradniki i listy, czyli wpisy, które odpowiadają na konkretny problem (np. wpis, który czytasz jest tego przykładem) lub polegają na wyliczeniu czegoś lub stworzeniu rankingu (np. 10 najlepszych kurtek zimowych / 10 problemów z zakupami, które zna każda wysoka dziewczyna…)
Czytaj  Pozycjonowanie marki

UWAGA! Skup się na czytelnikach, a nie Google

Na koniec prosta, ale bardzo ważna rada – pisząc bloga powinno się mieć świadomość, jakie działania sprzyjają pozycjonowaniu, a jakie nie. Niemniej SEO nie powinno być nigdy priorytetem blogera. Skoncentruj się na swoich odbiorcach, ich problemach oraz tym, co ich najbardziej interesuje, a następnie im to daj. Najlepsze sztuczki i najlepsza optymalizacja nie przyniosą ci na dłuższą metę powodzenia i wielkiego ruchu, jeśli nie będziesz pisać swojego bloga w sposób oryginalny i zorientowany na czytelnika.

 

Polecane wpisy
Google Core Web Vitals
Google Core Web Vitals

Google Core Web Vitals to zestaw trzech wskaźników, które mają na celu pomiar wydajności i użyteczności strony internetowej. Są to: Czytaj dalej

Pozycjonowanie stron internetowych: Poradnik dla początkujących
Pozycjonowanie stron internetowych: Poradnik dla początkujących

Pozycjonowanie stron internetowych (ang. Search Engine Optimization, SEO) to proces optymalizacji strony internetowej w taki sposób, aby była ona jak Czytaj dalej

8 KOMENTARZY

  1. Pisałem już na wykop i tu ci napiszę, robisz całkiem dobrą stronę, piszesz prostym zrozumiałym językiem, który trafi do każdego czytelnika. Jedno co robisz źle to, że pod docelową nazwą głównej domeny masz katalog stron netbe.pl. Szkoda tego co robisz ponieważ domena główna to zwykły … dla Google, lepiej będzie jak przekierujesz wszystkie wpisy z tego bloga na netbe.pl. Bo szkoda naprawdę twojej ciężkiej pracy. Pozdrawiam i sukcesu życzę.

  2. tylko linkowanie daje efekty, wszystkie pierdoły z optymalizacją itd.. to zasłona dymna google

  3. Ciekawe info, mój blog mimo linkowania ani rusz w pozycjach wiec czas na zmiany w sposobie pozycjonowania 🙂

Możliwość komentowania została wyłączona.