Pozyskiwanie finansowania przez startup przeprowadza się przy wykorzystaniu konkretnych narzędzi, dostosowanych do sposobu działania funduszu VC
Finanse Inne

Pozyskiwanie finansowania od funduszu Venture Capital

Pozyskiwanie finansowania przez startup przeprowadza się przeważnie przy wykorzystaniu konkretnych materiałów inwestorskich. Narzędzia te są dostosowane do sposobu działania funduszu Venture Capital, a w tym do poszczególnych etapów procesu pozyskiwania kapitału.

Pozyskiwanie finansowania przez startup przeprowadza się przy wykorzystaniu konkretnych narzędzi, dostosowanych do sposobu działania funduszu VC

Pozyskiwanie finansowania przez startup realizuje się przede wszystkim przy wykorzystaniu następujących narzędzi:

  • teaser inwestycyjny,
  • prezentacja (pitch-deck),
  • model finansowy.

Poniżej opiszę każde z wymienionych narzędzi, a w tym przedstawię ich rolę na poszczególnych etapach pozyskiwania finansowania od funduszu Venture Capital.

Pozyskiwanie kapitału rozpoczyna się od teasera inwestycyjnego

Na pierwszym etapie pozyskiwania finansowania od funduszu Venture Capital rekomenduje się wykorzystanie teasera inwestycyjnego. Przedstawia on w sposób skrótowy wszystkie najważniejsze obszary projektu inwestycyjnego. Nie powinien on być dłuższy niż 2 strony w formacie A4.

Teaser inwestycyjny doskonale dopasowuje się do sposobu dokonywania wstępnej selekcji przez fundusze Venture Capital. Analitycy funduszy VC nie oczekują na tym etapie dużej ilości materiałów o wysokim poziomie szczegółowości. Ich celem jest stwierdzenie czy projekt w ogóle leży w obszarze zainteresowania funduszu.

Rola teasera inwestycyjnego to zainteresowanie funduszu projektem i uzyskanie możliwości szerszego przedstawienia projektu na spotkaniu. Z tej perspektywy, teaser inwestycyjny ma kluczowe znaczenie w procesie pozyskiwania finansowania od funduszu Venture Capital.

Pierwsze spotkanie z funduszem Venture Capital: pitch-deck

Gdy w wyniku wstępnej selekcji projekt zostanie pozytywnie oceniony przez fundusz to kolejnym etapem jest spotkanie założyciela startupu z przedstawicielami funduszu Venture Capital. Fundusz VC oczekuje, że założyciel startupu przedstawi projekt przy wykorzystaniu prezentacji, czyli pitch deck.

Pitch deck powinien odnosić się w sposób szerszy niż teaser inwestycyjny do kluczowych obszarów projektu, a w tym przede wszystkim do takich kwestii jak:

  • produkty, usługi czy oferowane przez startup rozwiązania,
  • zespół i zasoby materialne niezbędne do realizacji projektu,
  • sposób dotarcia do klienta i jego pozyskiwanie,
  • rynek docelowy oraz firmy konkurencyjne i ich produkty,
  • cele do osiągniecia przez startup w przeciągu kolejnych kilku lat wraz z kamieniami milowymi,
  • etap rozwoju projektu.
Czytaj  Rozkładane narożniki idealne do salonu i sypialni

Spotkanie założyciela startupu z inwestorem odbywa się w biurze funduszu Venture Capital albo przy wykorzystaniu aplikacji do wideokonferencji takich na przykład jak MS Teams czy Zoom.

Do opracowania prezentacji wykorzystuje się takie programy komputerowe i aplikacje jak: Prezi, Microsoft PowerPoint, Google Slides, SlideDog czy Visme.

Pitch deck wykorzystuje się często jako zamiennik teasera inwestycyjnego, czyli jako narzędzie pierwszego kontaktu startupu z inwestorem. W takim przypadku, taka prezentacja, w przeciwieństwie do jej wersji na pierwsze spotkanie, powinna zawierać dużą ilość treści.

Pozyskiwanie finansowania – model finansowy startupu

Gdy pierwsze spotkanie zakończy się sukcesem to pozyskiwanie finansowania jest kontynuowane. Przejawia się to najczęściej poprzez prośby funduszu kierowane do startupu o dodatkowe informacje. Jednym z kluczowych narzędzi wykorzystywanych na tym etapie jest model finansowy.

Model finansowy koncentruje się przede wszystkim na przedstawieniu modelu biznesowego, który wykorzystuje startup prowadząc działalność biznesową. Dodatkowo, narzędzie to przedstawia prognozę finansową, która w sposób szczegółowy przedstawia rozwój startupu w ciągu kolejnych kilku lat od dokonania inwestycji.

Z modelu finansowego powinna jednoznacznie wynikać również kwota potrzebna do realizacji przez startup wyznaczonych celów.

Narzędzie to opracowuje się najczęściej przy wykorzystaniu takich programów komputerowych i aplikacji online jak Microsoft Excel, Google Workspace czy LibreOffice.

Autor: Mariusz Malec

Mariusz Malec to założyciel i zarządzający firmą doradczą Private Equity Consulting (https://www.private-equity.pl/). Prowadzi specjalistyczny blog. Firma wspiera przedsiębiorców w takich obszarach jak: sprzedaż firmy, wycena firmy i pozyskiwanie finansowania.

Polecane wpisy
Ryflowane fronty meblowe- czym są i czym się cechują?
Ryflowane fronty meblowe- czym są i czym się cechują?

Fronty mebli to ten element, który rzuca się w oczy najbardziej, nadają wnętrzu charakteru i stylu. Czym są fronty ryflowane? Czytaj dalej