Nie takie proste formalności
Zakup nieruchomości to poważna inwestycja. Zwykle wymaga od nowego właściciela wielu czynności – od podpisania umowy z poprzednim właścicielem lub deweloperem, przez zapłatę notariuszowi, aż po formalności związane z kredytem hipotecznym, wynagrodzeniem biura nieruchomości itp.
Jednak wśród wszystkich obowiązków związanych z przejęciem nieruchomości to podatek okazuje się być jednym z najważniejszych. Niezłożenie dokumentów w terminie wiąże się z odpowiedzialnością karną. Wbrew pozorom jednak dopełnienie formalności nie jest trudne, choć samo wypełnianie formularza może nastręczać pewnych trudności.
O ile bowiem osoby fizyczne tylko składają informację IN-1 do urzędu miasta lub gminy, a organ podatkowy wylicza podatek do zapłaty, o tyle osoby prawne muszą dokonać tych wyliczeń samodzielnie. Służy im do tego deklaracja DN-1, którą składają do końca stycznia każdego roku.
Jak rozliczyć podatek od nieruchomości on-line?
Informację IN-1 lub deklarację DN-1 możesz zarówno wypełnić, jak i wysłać online. Szybkim sposobem na poprawne rozliczenie jest kreator deklaracji podatkowych. Narzędzie to wykorzystuje system wyboru kafelkowego oraz prostych pytań i odpowiedzi, by bez większych wątpliwości przeprowadzić użytkownika przez cały proces. W taki sposób sprawnie i rzetelnie wyliczysz podatek od nieruchomości on-line. Jednak na tym nie kończą się dobrodziejstwa cyfrowej komunikacji.
Wypełnione za pomocą kreatora dokumenty możesz wydrukować i dostarczyć do urzędu w tradycyjnej formie papierowej lub wysłać online. Przekazanie informacji IN-1 lub deklaracji DN-1 do organu podatkowego odbywa się za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
Ważne! W przypadku rozliczania podatku od nieruchomości on-line i wysyłki przez Internet musisz posiadać aktywny Profil Zaufany, kwalifikowany podpis elektroniczny lub pieczęć elektroniczną (osoby prawne). Jeśli zdecydujesz się wydrukować dokumenty i dostarczyć tradycyjnie, wystarczy odręczny podpis.
Co dzieje się po złożeniu IN-1 lub DN-1?
W odpowiedzi na złożone dokumenty otrzymasz Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO). Zachowaj je – stanowi potwierdzenie dostarczenia informacji IN-1 lub deklaracji DN-1 na czas. Jeśli jesteś osobą prawną, jednostką organizacyjną lub osobą fizyczną, która ze względu na współwłasność nieruchomości z osobą prawną składa deklarację DN-1, nie czekaj na odpowiedź z urzędu. Wyliczony w deklaracji podatek jest podatkiem do zapłaty – należy go uiścić w 12 ratach, których wysokości znajdują się w wypełnionym dokumencie.
Jeśli jesteś osobą fizyczną, nie musisz samodzielnie wyliczać podatku. W odpowiedzi na złożoną informację IN-1 urząd miasta lub gminy prześle decyzję o wymiarze podatku do zapłaty. Znajdziesz w niej wszystkie potrzebne informacje – od kwot i terminów płatności rat, aż po numer konta do zapłaty.