Problem z Outlook Express – nie pobiera wiadomości, nie widać maili. Za duży plik Skrzynka odbiorcza.dbx.
Używając Outlook Express, jako głównego programu do obierania poczty z kilku kont jesteśmy narażeni, że w pewnym momencie nasza baza danych np. poczty odebranej (skrzynka odbiorcza.dbx), lub elementów wysłanych (Elementy wysłane.dbx) odmówi posłuszeństwa, gdyż uzyska rozmiar 2GB i zaczną się problemy. Outlook Express ma nałożone ograniczenie pojedynczego pliku bazy danych .dbx do 2GB. Kasowanie wiadomości np. w Skrzynce odbiorczej, wcale nie zmniejsza jej rozmiaru. Wiadomości pozostają w pliku – nie są tylko wyświetlane. W ten sposób plik każdego dnia rośnie, nawet jeśli usuniemy wszystkie maile w programie.
Jakie są objawy przekroczenia rozmiaru pliku?
– program Outlook Express nie pobiera nowych wiadomości
– skrzynka “Odebrane wiadomości” jest pusta, nie ma w niej wiadomości
– Outlook Express zwraca błąd “Numer błędu: 0x800C0133″
– inne dziwne zachowanie Outlook Express – np. znikają ostatnio pobrane wiadomości
Jak rozwiązać problem?
Domyślnie pliki znajdują się:
C:\Documents and Settings\”Nazwa użytkownika”\Ustawienia lokalne\Dane aplikacji\Identities\{identyfikator cyfrowoliterowy}\Microsoft\Outlook Express\
Jeśli nie widzisz katalogu “Ustawienia lokalne” – wyświetl ukryte pliki
W środku znajdują się pliki:
– Elementy usunięte.dbx
– Elementy wysłane.dbx
– Folders.dbx
– Kopie robocze.dbx
– Offline.dbx
– Pop3uidl.dbx
– Skrzynka nadawcza.dbx
– Skrzynka odbiorcza.dbx
i inne.
Sprawdź ich rozmiar (np. prawym klawiszem myszy na pliku i kliknij we właściwości, lub wyświetl pliki w widoku szczegóły). Jeśli jakieś mają powyżej 2 GB to trzeba zrobić z nimi porządek.
Jeśli wiadomości są widoczne w programie Outlook Express należy:
1. Założyć nowy folder w programie (klikamy prawym klawiszem myszy na Foldery lokalne ) – nazywamy go np. Odebrane… (bieżący, lub poprzedni rok) np. “Odebrane 2012“.
2. Przenosimy wszystkie maile ze Skrzynki odbiorczej, które są związane z nazwą folderu, partiami np. co miesiąc. Mogą wystąpić już błędy w kopiowaniu, wtedy trzeba przenosić jeszcze mniejszymi partiami.
3. Jeśli nie mamy co przenosić – przeczyśćmy naszą skrzynkę usuwając wszystkie mailowe śmieci, reklamy i niepotrzebne wiadomości (głównie z załącznikami).
4. Jeśli przeniesiemy wszystkie wiadomości i folder “Skrzynka odbiorcza” jest już pusta możemy ją bezpiecznie SKOMPAKTOWAĆ.
5. Kompaktowanie folderu “Skrzynka Odbiorcza” – będąc na Skrzynce odbiorczej, klikamy Plik – Folder – Kompaktuj.
Plik powinien być już mniejszy i działać prawidłowo – sprawdź, czy faktycznie plik się wyraźnie zmniejszył. Jeśli nadal ma blisko 2GB musisz powótrzyć powyższe operacje, przenosząc kolejne maile.
Jest druga metoda na przeczyszczenie wszystkich plików programu Outlook Express – ja wybieram zawsze tę, choć jest ciut trudniejsza i zabiera więcej czasu, ale przeczyści bezpiecznie wszystkie pliki.
1. Zamykamy Outlook Express.
2. Odnajdujemy folder, w którym znajdują się nasze wiadomości najcześciej:
C:\Documents and Settings\”Nazwa użytkownika”\Ustawienia lokalne\Dane aplikacji\Identities\{identyfikator cyfrowoliterowy}\Microsoft\Outlook Express\
3. Kopiujemy cały katalog Outlook Express w dowolne miejsce, które za chwile będziemy musieli wskazać np. na drugą partycję.
4. Wchodzimy do głównego folderu Outlook Express (nie skopiowanego) i kasujemy wszystkie pliki zostawiając te (3):
– Folders.dbx
– Offline.dbx
– Pop3uidl.dbx
5. Uruchamiamy Outlook Express. Wszystkie foldery będą puste. Możliwe, że jakaś nowa poczta pojawi się w Skrzynce odbiorczej.
6. Wchodzimy w Plik – Importuj – Wiadomości…
– Wybierz Microsoft Outlook Express 6 – Dalej
– “Importuj pocztę z katalogu przechowywania w programie Outlook Express 6″ – OK
– Wskaż cały folder Outlook Express w miejscu, w którym zrobiłeś kopię np. D:\Outlook Express.
– zaznacz Wszystkie foldery (czasem warto zaznaczyć drugą opcję, wybrać wszystkie pomijając “Usunięte elementy”. Trochę przyspieszy import) – Dalej.
Zostaną zaimportowane wszystkie wiadomości. Pliki programu OE mogą znacznie zmniejszyć swój rozmiar.