Pozycjonowanie

WordPress wspomaga pozycjonowanie stron?

Dynamiczny rozwój systemów zarządzania treścią o których można było przeczytać w jednym z poprzednich wpisów na naszym blogu, niejako wyręczył programistów z konieczności zapisywania setek linijek kodem. CMS-y pozwoliły twórcom stron internetowych oraz blogerom na skorzystanie z gotowych rozwiązań, które nie dość, że wyróżniają się łatwością obsługi, to zaskakują wieloma pomocnymi narzędziami. WordPress, czyli napisany w języku PHP, wykorzystujący bazę danych MySQL system zarządzania treścią, to obecnie najpopularniejszy i najwszechstronniejszy CMS. Chętnie wykorzystywany szczególnie przez blogerów pozwala na dowolną zmianę tzw. skórek, instalację przydatnych wtyczek i optymalizację, również pod kątem pozycjonowania.

Nie oszukujmy się – każdy świadomy twórca stron internetowych czy blogów tworząc swoje miejsce w sieci, wprowadzając content, myśli o zdobyciu jak najlepszych pozycji w wynikach wyszukiwania. Obecność w TOP10 w Google to synonim popularności w Internecie, sposób na nowych klientów czy czytelników. Jak łatwo się domyślić, WordPress, jako najchętniej wykorzystywany CMS pozwala na optymalizację witryn czy blogów pod kątem SEO. Jak wygląda ten proces w przypadku tego systemu? Na jak wiele pozwala? Przekonajmy się!

Pozycjonowanie z WordPressem zacznijmy od optymalizacji strony…

Jak wiemy, na pozycjonowanie stron składają się trzy elementy – optymalizacja, content marketing oraz link building. Szereg działań wchodzących w skład powyższych procesów znajduje zastosowanie również w przypadku korzystania z WordPressa.

Korzystając z informacji na temat pozycjonowania wiemy, jak dużą rolę w optymalizacji odgrywają przyjazne adresy URL, poprawnie skonstruowane tytuły, opisy tzw. description czy alt-y w przypadku grafik. Przyjrzyjmy się jak zadbać o te elementy w przypadku WordPressa.

Ustawienie tagu &lttitle&gt, czyli pola odpowiedzialnego za tytuł strony, to jeden z pierwszych kroków, które powinniśmy wykonać. Wzbogacony o słowa kluczowe, odpowiednio skonstruowany (o zasadach możesz przeczytać na naszym blogu) pomoże w zwiększeniu popularności strony w SERP-ach. Korzystając z WP możemy użyć wtyczek, które uzupełnią automatycznie tag tytułu pobierając treść z tytułu wpisu, bądź zadbać o każdy z nich samodzielnie.

Podobnie sprawa wygląda w przypadku opisów stron i innych metadanych. Ten najlepiej stworzyć samodzielnie, wzbogacając go o słowa kluczowe. Oczywiście, możemy również posłużyć się częścią treści na stronie, która robić będzie za description. Jak zapewne się domyślacie, WordPress posiada wtyczkę, która sama zadba o „automatyczne opisy” – nie polecamy jednak tego rozwiązania. Sugerujemy stworzenie unikalnej treści idealnie oddającej treść strony, którą przy pomocy jednej z wtyczek do WordPressa wprowadzimy w życie.

Pozostając w temacie tagów meta – WordPress pozwala również dobrać stosowne atrybuty „alt” do obrazków, czym przysłuży się zarówno nam, jako właścicielom pragnącym zadbać o pozycjonowanie strony, jak i użytkownikom ułatwiając im przez np. wyszukiwarkę obrazów znalezienie naszej grafiki, czy w momencie niewyświetlania tego pola, przez zapis tekstowy dowiedzieć się co prezentował nieobecny obrazek.

Gdy przypomnimy sobie najważniejsze informacje o optymalizacji stron, jako jeden z istotniejszych elementów zawsze wymienia się przyjazne linki. Korzystając z WordPressa, w polu Ustawienia -> Permalinki zmienimy strukturę adresów URL, zadbamy o ich wygląd. Linki dynamiczne(?p=<postid>)zamienimy na przyjazne SEO /%postname%, ustawimy kategorie – /%category%/%postmname%/, zaś w zakładce Ustawienia -> Podstawowe zdecydujemy czy nasza strona ma mieć postać z www czy bez-www.

W procesie optymalizacji równie ważne jest przygotowanie mapy strony, która poprawi linkowanie wewnętrzne oraz poinformuje wyszukiwarkę o aktualizacji. Ponownie z pomocą przychodzi nam wtyczka WordPress SEO, która automatycznie wygeneruję mapę XML uwzględniając posty, kategorie, strony, tagi i inne elementy witryny. W dodatku sama zadba o aktualizację mapy i przesyłanie do największych wyszukiwarek. Wygodne, prawda?

Nie mniej ważne niż powyższe czynności jest optymalizacja zastosowanej skórki. Poprawne nagłówki, „czysty” kod (warto w osobnych dokumentach przechowywać fragmenty kodu w javascriptcie lub CSS-ie), optymalizacja skracająca ładowanie strony czy czytelna nawigacja i struktura strony (Breadcrumbsy) – o tych elementach również nie można zapomnieć.

… a skończmy na „zewnątrz”

Ograniczanie się do optymalizacji strony, czyli tzw. on-site SEO jest częstym błędem popełnianym przez blogerów. Zapominając o różnych kanałach dystrybucji swoich treści tracimy ogromną szansę na zyskanie cennych linków i kontaktów, które mają realne przełożenie na pozycje w SERP-ach. WordPress, jako CMS pełen wtyczek tworzonych przez programistów z całego świata, pozwala na optymalizację wielu sposobów propagowanie treści.

Wtyczki integrujące stronę z serwisami społecznościowymi np. Facebookiem czy Twitterem nie tylko ułatwią Tobie jako twórcy wzmożenie działania na tych polach, lecz niektóre z nich będą pomocne dla odwiedzających. Gotowe rozwiązanie pozwalające udostępnić na prywatnej tablicy dany wpis będzie chętnie używane, niż standardowo przeprowadzona czynność czyli kopiowanie, wklejanie itp.

WordPress i pozycjonowanie to dwa bratanki

Najpopularniejszy w dzisiejszych czasach CMS, którym bez wątpienia jest WordPress lubi się z pozycjonerami. Otwarty kod źródłowy pozwala programistom z całego świata przygotowywać wtyczki, które ułatwią działania SEO-wcom, a nawet osobom nie do końca wiedzącym jak działa pozycjonowanie stron wyciągając do nich pomocną dłoń i prowadząc po kolejnych etapach działań. Niektóre z nich w znacznym stopniu automatyzują wiele mozolnych czynności, przyśpieszając naszą pracę, a nawet wyręczając nas całkowicie z ich wykonywania. Warto poznać tajniki WordPressa, aby wykorzystać je przy pozycjonowaniu stron!

Polecane wpisy
Czy link building wciąż działa
Czy link building wciąż działa

Link building, czyli proces pozyskiwania linków prowadzących do naszej strony internetowej, jest jednym z najstarszych i najbardziej popularnych sposobów na Czytaj dalej

Linkowanie wewnętrzne, czyli jak znacznie zwiększyć ruch z Google?

Linkowanie wewnętrzne, czyli jak znacznie zwiększyć ruch z Google? Linkowanie wewnętrzne to jeden z najważniejszych czynników rankingowych w wyszukiwarce Google. Czytaj dalej