Baza wiedzy Informatyka

Strona WWW za darmo

Początkujący biznes często nie może sobie pozwolić na profesjonalnie przygotowany serwis internetowy. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku małych firm lokalnych lub tych o profilu typowo rzemieślniczym, gdzie rozbudowana komunikacja z internautami po prostu nie jest potrzebna – wówczas tworzenie zaawansowanych rozwiązań WWW mija się z celem.

Powszechnie jednak wiadomo, że w obecnych czasach doskonale sprawdza się maksyma mówiąca, że „jeśli nie ma Cię w Internecie – nie ma Cię w ogóle” – Internet jest pierwszym źródłem informacji dla ponad połowy społeczeństwa. Musimy zatem w Internecie być obecni, niezależnie od tego, jaki biznes prowadzimy. Służą do tego strony WWW, będące wizytówkami firmy w globalnej sieci – jednak koszt strony WWW, biorąc pod uwagę wizytę w profesjonalnej agencji interaktywnej, wynosi co najmniej kilka lub często kilkanaście tysięcy złotych, dlatego początkujący przedsiębiorcy lub Ci, których działalność nie wymaga nowoczesnych rozwiązań WWW mogą poszukać innych, alternatywnych dróg utworzenia serwisu internetowego. Bowiem prostą stronę, która w czysto informacyjny sposób zaprezentuje informacje o firmie i ofertę w Internecie można mieć w zasadzie za darmo.

Domena i serwer
Są to pierwsze elementy, od których musimy zacząć przygodę z Internetem. Domena jest po prostu adresem WWW, pod którym znajdować się będzie nasza strona internetowa. Przykładowo, jeśli strona znajduje się pod adresem http://www.netbe.pl, domeną w tym wypadku jest netbe.pl.
Koszty domeny są niewielkie, ale musimy je ponieść – nie da się zarejestrować domeny bezpłatnie. Są to kwoty rzędu 60-120zł raz na rok (domenę odnawiamy rokrocznie).

Aby zarejestrować naszą własną domenę, musimy utworzyć konto u jednego z tzw. rejestratorów domen – przykładowe firmy to nazwa.pl, home.pl, active24.pl lub domeny.pl. Podajemy tu wszystkie dane (firmowe lub osobiste) i szukamy naszej domeny mając nadzieję, że będzie wolna i dostępna (większość domen stanowiących odzwierciedlenie popularnych słów – np. kredyty.pl – jest już dawno zajęte).
Kolejnym elementem, o który musimy zadbać, jest serwer, czyli miejsce w internecie na naszą stronę WWW oraz pocztę firmową. Większość firm oferujących rejestrację domeny oferuje również usługi serwerowe, więc najlepiej obie usługi wykupić w jednej firmie (noszą one nazwę „usług hostingowych”).
Dokonując wyboru firmy, w której wykupimy usługi hostingowe, warto kierować się opiniami innych internautów – wpiszmy w Google frazę „[nazwa firmy hostingowej] – opinie” i poczytajmy, co inni sądzą na temat jakości jej usług.

Czytaj  Jak usunąć wirusa z e-maila

Jeżeli będziesz potrzebować porady, wsparcia lub pomocy w zakresie rejestracji domeny, napisz do nas maila na adres kontakt@netbe.pl – bezpłatnie pomożemy w rejestracji domeny i konta hostingowego (serwera)

Oprogramowanie dla strony WWW
Gdy mamy już domenę i serwer, czas na wybór rodzaju oprogramowania (czyli programu), na którym uruchomimy naszą stronę internetową. Bardzo ważne jest, zgodnie z tematem tego artykułu, aby oprogramowanie to było darmowe (najczęściej na tzw. licencji GPL – General Public License; zainteresowanych zachęcamy do lektury zasad i warunków tej licencji w Wikipedii: http://pl.wikipedia.org/wiki/GNU_General_Public_License)
Wybór na rynku tego rodzaju oprogramowania jest dość bogaty. Najpopularniejsze systemy pozwalające na uruchomienie strony WWW to:

  • WordPress
  • Joomla
  • Quick.CMS
  • Kreatory WWW dostępne u usługodawców hostingowych (nazwa.pl; home.pl itp.)

Ze względu na jakość oprogramowania, łatwość jego instalacji o późniejszej edycji strony WWW, polecamy wszystkim WordPress’a – jest to obecnie najpopularniejsza platforma do szybkiego tworzenia stron WWW i na niej oprzemy dalsze instrukcje, jak uruchomić stronę WWW. Ponadto, WordPress jest doskonale zoptymalizowany dla wyszukiwarek internetowych, dzięki czemu strona uruchomiona na tej platformie jest dobrze przystosowana do późniejszego pozycjonowania. Oprócz tego istnieją tysiące wtyczek (tzw. pluginów) umożliwiających personalizację WordPressa lub jeszcze lepszą optymalizację pod kątem pozycjonowania.

wordpress logo

Instalacja WordPress’a
Do instalacji będziesz potrzebować:

  1. Zarejestrowanej domeny (możesz to wprawdzie zrobić później, ale najłatwiej mieć ją już teraz)
  2. Wykupionego konta hostingowego (serwera; po zakupie serwera otrzymasz od administratora firmy hostingowej maila zawierającego wszystkie dane dostępowe do serwera, w tym również dane do wysyłania plików na serwer – dane FTP)
  3. Paczki instalacyjnej WordPress’a (Pobierz ją z http://pl.wordpress.org/ – będzie w formacie ZIP)
  4. Programu (klienta) do transferu FTP (Filezilla, Total Commander lub wbudowany eksplorator Windows w Windows vista oraz Windows 7)
  5. Utworzonej bazy danych (zrobisz to za pomocą przyjaznego kreatora w panelu administracyjnym serwera, w sekcji „bazy danych” lub „databases” ). Do instalacji WordPress’a będą potrzebne parametry tej bazy, czyli:
  6. Nazwa bazy danych
  7. Nazwa użytkownika bazy danych
  8. Hasło użytkownika do bazy danych
  9. Adres serwera baz danych (adres IP lub słowo „localhost”)
Czytaj  Jak założyć własny sklep internetowy?

Po pobraniu WordPressa rozpakowujemy go i wysyłamy wszystkie pliki za pomocą klienta FTP do głównego katalogu (zazwyczaj nazwa katalogu to „public_html”) na naszym serwerze. To wszystko 🙂

Gdy już załadujesz (wyślesz) wszystkie pliki na serwer, po prostu wejdź na swoją stronę WWW! Dalej wszystko jest naprawdę banalne. Poprowadzi Cię bardzo przyjazny kreator Wodpress’a, który podpowie wszystkie kroki:

Po wejściu na swój adres WWW zobaczymy ekran powitalny, na którym będzie przycisk „Utwórz plik z konfiguracją” – klikamy go, a następnie wprowadzamy wszystkie parametry bazy danych (wcześniej omówione). Dalej podajemy swój adres email, pożądaną nazwę użytkownika, hasło administratora witryny oraz nazwę naszej strony WWW (tytuł – np. Ślusarstwo artystyczne). Gotowe  – możemy już zalogować się do panelu administracyjnego, a nasza strona już działa i jest dostępna w sieci.

Pod Twoim adresem WWW (domeną) jest już dostępna strona internetowa. Jeżeli kiedykolwiek w przyszłości będziesz chciał zalogować się do panelu administracyjnego, używaj linku www.twoja-domena.pl/wp-admin.

Kolejnym krokiem jest uzupełnienie całej strony treścią (utworzenie wszystkich podstron i aktualności) oraz wybór szaty graficznej (tzw. motyw – z ang. „theme”). Nie będziemy opisywać tu w jaki sposób uzupełniać treść w WordPressie, ponieważ jest to bardzo intuicyjne, a istnieje też ogromna ilość możliwości dokonywania tego, dlatego najlepiej jeśli każdy zrobi to na zasadzie prób i błędów – zachęcamy, aby „pobawić się” WordPressem i poklikać po wszystkim – da to o wiele więcej niż studiowanie jakiegokolwiek podręcznika czy instrukcji.

Po lewej stronie znajduje się całe menu panelu administracyjnego. Pod hasłem wpisy możemy rozumieć aktualności naszej firmy.

Jeśli chodzi o wygląd grafiki strony – możemy przeglądać różne motywy dzięki wbudowanej przeglądarce motywów (zakładka Motywy w panelu administracyjnym) – instalacja motywu jest niezwykle prosta dzięki wbudowanemu kreatorowi instalacji motywów.

Czytaj  Lokalne SEO: Zwiększona uwaga na lokalne wyszukiwania

Gdy już znalazłeś skórkę, która najlepiej będzie pasować do Twojej działalności – po prostu ją instalujesz.

To wszystko – masz już swoją stronę WWW 🙂

Optymalizacja dla wyszukiwarek
Gdy masz już swoją stronę WWW postawioną na WordPressie, czas aby zoptymalizować go dla wyszukiwarek internetowych, aby „polubiły” Twoja stronę i umieściły ją na jak najwyższej pozycji w swoim indeksie.

Podstawową i w zasadzie jedyną czynnością, jaka musimy wykonać, jest modyfikacja tzw. odnośników bezpośrednich – możemy to zrobić w panelu administracyjnym, w zakładce Ustawienia.

W tej sekcji wybieramy opcję „Własne ustawienia”, a następnie wpisujemy następujący zestaw znaków (najlepiej skopiować i kleić go we wskazane okienko):
%page_title%/%post_title%

Dzięki temu, jeżeli utworzymy jakąś podstronę lub aktualność, jej bezpośredni adres WWW zamiast mało czytelnego „www.twoja-domena.pl/news.php?pid=1876” będzie mieć postać „www.twoja-domena.pl/przykladowa-aktualnosc” – to bardzo istotne z punktu widzenia indeksowania przez wyszukiwarki internetowe.

Na tym możemy zakończyć optymalizację WordPress’a dla przeglądarek, w ujęciu technicznym. Bardziej zainteresowanych i dociekliwych zapraszam do lektury informacji w sieci poświęconych tzw. wtyczkom do WordPress’a – pozwalają one na bardzo duże modyfikacje tego silnika pod katem naszych własnych potrzeb oraz umożliwiają jeszcze lepszą optymalizację pod wyszukiwarki (np. wtyczka All-In-One-SEO-Pack).

 

Polecane wpisy
Jak skonfigurować router
Jak skonfigurować router

Jak skonfigurować router Router to urządzenie, które umożliwia podłączenie do internetu wielu urządzeń w domu lub biurze. Aby móc korzystać Czytaj dalej