Finanse News

Amazon – poradnik dla początkujących sprzedawców

Sukces sprzedażowy, rozpoznawalność własnej marki i wierne grono klientów – tak można w skrócie opisać zasadnicze cele, jakie chciałby osiągnąć każdy przedsiębiorca, który działa na konkretnym rynku konsumenckim. Trzeba przyznać, że wirtualne wcielenie tego rynku wręcza e-sprzedawcom wiele narzędzi, które bardzo pomagają w szybkim osiąganiu tych marzeń. Jednak żeby wszystko poszło zgodnie z planem, trzeba wiedzieć, jak mądrze wykorzystać te narzędzia.

Zamienić Allegro na Amazon

Czy po podbiciu polskiego wirtualnego rynku konsumenckiego (z pomocą Allegro) można zacząć myśleć o wkroczeniu na rynek zagraniczny? Oczywiście, że można – ale trzeba pamiętać, że tam trzeba zacząć się uczyć nowych zasad rządzących tą przestrzenią, zasad sprzedawania za pośrednictwem portalu Amazon. To właśnie z jego pomocą można dotrzeć do klientów z wielu krajów świata – ale żeby to zrobić, trzeba zrozumieć i umieć zastosować dostępne tutaj usługi. A te dzielą się na dwie zasadnicze grupy:

  • Fulfilled by Merchant
  • Fulfilled by Amazon.

Zasadnicza różnica, która sprawia że to dwa zupełnie różne zestawy usług, tkwi w sposobie realizacji zamówień. Decydując się na korzystanie z FBM, polski sprzedawca automatycznie zostaje przy regule, którą zna ze swojej dotychczasowej działalności na Allegro. To znaczy – wystawia na sprzedaż swoje produkty przygotowując listing, a kiedy klient złoży już zamówienie, sprzedający sam zajmuje się przygotowaniem zamówienia do wysyłki. Wówczas na głowie właściciela sklepu pozostaje też kwestia przyjmowania zwrotów czy reklamacji – a warto pamiętać, że Amazon będzie sprawdzał, na ile sprawnie konkretny sprzedawca radzi sobie z tymi zadaniami. Jeśli portal będzie mieć jakiekolwiek zastrzeżenia, będzie o tym informować. A jeśli ostrzeżenia nie odniosą skutku, może nawet zablokować konto sklepu.

Może jednak FBA?

Sprzedawcy, którzy chcą uniknąć kłopotów z obsługiwaniem przesyłek, mogą złożyć te obowiązki na karb portalu. Jeśli sprzedawca decyduje się na skorzystanie z usług typu FBA, wówczas jego rola kończy się na dostarczeniu zamówionych towarów do magazynu Amazona. Później to jego pracownicy zajmą się przygotują paczkę do drogi i ją nadadzą – w razie zwrotu, oni ją sprawnie odbiorą, a sprzedawcę poinformują o powrocie produktów. Oczywiście korzystanie z usług typu FBA jest płatne – i z tym musi się liczyć sprzedający.

Czytaj  Optymalizacja podatkowa a unikanie opodatkowania

Czy przerzucenie logistyki na Amazon to lepszy pomysł? To tak naprawdę zależy od asortymentu firmy i tego, jak sklep radzi sobie na rynku. Trzeba pamiętać, że wśród ponoszonych opłat jest ta naliczana w związku z wagą wysyłanych produktów, znaczenie ma też to, jak długo towar znajduje się w magazynie Amazon. Wniosek jest więc prosty: mniejsze koszty poniesie ten użytkownik FBA, który oferuje klientom lekkie przedmioty, a te z kolei rozchodzą się jak ciepłe bułeczki i nie zalegają na półkach pośrednika. Na szczęście Amazon pomaga w dokonaniu wyboru miedzy FBM a FBA: oferuje skorzystanie ze specjalnego kalkulatora, czyli wyliczenie konkretnych stawek, jakie musiałby ponieść sklep sprzedający towary z pomocą portalu i jego pracowników.

Konsultacja merytoryczna artykułu: ErpBox.

Polecane wpisy
Wi-Fi 7 to najnowszy standard bezprzewodowej technologii, Wi-Fi 7 i jego parametry. Możliwości Wi-Fi 7.

Co to jest Wi-Fi 7 i jakie przynosi korzyści? Wi-Fi 7 to komercyjna nazwa standardu IEEE 802.11be, czyli najnowszej wersji tej Czytaj dalej

Jak inwestować pieniądze
Jak inwestować pieniądze

Jak inwestować pieniądze? Poradnik dla początkujących Inwestowanie pieniędzy to sposób na pomnożenie swoich oszczędności i osiągnięcie celów finansowych, takich jak Czytaj dalej