Baza wiedzy Informatyka Pozycjonowanie

Słownik SEO

  • Alt – alternatywny opis obrazków. Nie powinien on być przesycony słowami kluczowymi, tylko ma opisywać zawartość obrazka.
  • Anchor text – tekst wyświetlający się jako link, znajdujący się pomiędzy znacznikami . Umieszcza się w nim słowa kluczowe, pod którymi strona jest pozycjonowana.
  • Atrybut “nofollow” – teoretycznie linki z takimi atrybutami powodują że roboty wyszukiwarek nie podążają za nimi, co powoduje że nie mają żadnych własności wspomagających pozycjonowanie, jednak w praktyce często roboty ignorują ten atrybut.
  • Ban – stałe usunięcie strony z wyników wyszukiwania za mocne nagięcie regulaminów wyszukiwarek.
  • Black Hat SEO – stosowanie nieetycznych metod pozycjonowania, wykorzystywanie do tego wszystkich możliwych sposobów. Strona tworzona jest pod wyszukiwarki, a nie pod użytkowników. Ukrywa się zarówno tekst, jak i linki, a niektóre strony są zlepkiem niemających sensu słów. Pozycjonowanie takie jest ryzykowne, ponieważ może doprowadzić o usunięcia strony z wyników wyszukiwania.
  • Bot – mechanizm przeglądający i indeksujący zawartość stron w wyszukiwarkach.
  • Cloaking – podstawianie innej wersji strony użytkownikom a innej wyszukiwarce.
  • Content – cała zawartość strony: treść, tytuł strony, metatagi, alty dla obrazków, title dla linków itp.
  • DC (Data Center) – baza danych Google. Google pokazuje wyniki z różnych DC, dlatego też pozycje strony są różne dla różnych użytkowników wyszukiwarki.
  • Description – opis strony w metatagach. Zwykle opis ten wyświetlany jest w Google pod tytułem strony.
  • Doorway Page – strona stworzona w celu uzyskania jak najwyższej pozycji na wybrane słowa/frazy, ale przekierowująca do innej strony.
  • Duplicate Content Filter – filtr nakładany za zduplikowaną treść. Za powielanie treści nie ma kary w postaci bana, ale strony zawierające powielaną treść nie są indeksowane.
  • Filtr – filtr nakładany jest w przypadku zbyt szybkiego, nienaturalnego wzrostu linków z danym słowem/frazą. Powoduje on nagłe obniżenie pozycji strony w wyszukiwarce na dane słowo/frazę.
  • FSB (Fresh Site Bonus) – algorytm Google promujący przez pewien czas nowe strony i umieszczający je wysoko w wynikach wyszukiwania. Długość trwania FSB zależy od konkurencyjności frazy. Odpowiednio pozycjonowana strona może utrzymać pozycje osiągnięte podczas trwania FSB.
  • Googlebot – robot Google indeksujący zawartość stron internetowych.
  • Googlebomb – rodzaj masowego linkowania na jedno słowo kluczowe/frazę, w który zwykle włącza się wielu właścicieli stron, w celu uzyskania jak najwyższej pozycji na słowa najczęściej obraźliwe dla „poszkodowanych” (zwykle polityków). Ostatnie uaktualnienia miały zabezpieczyć Google przed tymi rodzaju manipulacjami.
  • Gray Hat SEO – pozycjonowanie na granicy White Hat SEO i Black Hat SEO. Gray Hat SEO lekko nagina zasady etycznego SEO, przesadza lekko z ilością słów kluczowych, specjalnie umieszcza je w miejscach, w których ich siła będzie większa. Często ciężko określić, czy ktoś używa White czy Gray Hat SEO.
  • Invisible text (niewidoczny tekst) – tekst ukryty przed użytkownikami, ale widoczny dla robotów wyszukiwarek. Tekst taki jest zwykle przesycony słowami kluczowymi i jest napisany w kolorze tła albo ukryty za pomocą CSS.
  • Katalog stron – strona podzielona na tematyczne kategorie, przeznaczona do umieszczania linków do innych stron wraz z ich opisem, słowami kluczowymi, a czasem również miniaturką strony docelowej.
  • Katalogowanie – umieszczanie linków do strony w katalogach stron.
  • Keyphrase (Fraza) – zestaw pozycjonowanych słów.
  • Keyword (Słowo kluczowe) – słowo, na które strona jest pozycjonowana. Słowa kluczowe powinny znajdować się w tytule, metatagach, w nagłówkach strony i powinny być na niej wyróżnione za pomocą znaczników lub . Dzięki temu nakłada się na nie większy nacisk.
  • Keyword density – gęstość słów kluczowych występujących na stronie.
  • Keyword positioning – umiejscowienie słów kluczowych na stronie: w tytule, metatagach, nagłówkach, title dla linków, alty dla obrazków, w całej treści strony tak, aby były rozrzucone na niej równomiernie.
  • Keyword stuffing – „upchanie” słów kluczowych do metatagów, komentarzy i treści strony, a także powtarzanie ich w celu skupienia uwagi robotów wyszukiwarek na tych słowach i uzyskania wyższej pozycji w wyszukiwarkach.
  • Link baiting – tworzenie stron skupiających uwagę użytkowników i zachęcających do linkowania. Jedną z metod wykorzystywanych w tym celu jest prowokacja, pisanie artykułów na tematy kontrowersyjne, które kuszą aby na nie odpowiedzieć i rozpowszechniać je w sieci. Takie artykuły służą jak pewnego rodzaju przynęty, stąd nazwa link baiting. Poza „kuszeniem” przez prowokację można zachęcić do komentowania i linkowania zapewniając unikalną i interesującą treść, np. przez zamieszczenie ciekawego wywiadu, budowę nowego narzędzia (np. SEO), stworzenie skórek do katalogów, konkursy, testy itp.
  • Link bezpośredni – link prowadzący bezpośrednio do linkowanej strony. Dodając strony do katalogów czy wymieniając się linkami, należy upewnić się, że link będzie bezpośredni i nie zawiera przekierowań.
  • Link farm (Farma linków) – strona zawierająca bardzo dużą ilość linków do innych stron.
  • Link pośredni – link prowadzący do innej strony za pomocą przekierowania
  • Linkowanie naturalne – naturalne reklamowanie danej strony, bez korzystania z metod sztucznie podwyższających pozycję strony w rankingach wyszukiwarek.
  • Linkowanie wewnętrzne – linkowanie pomiędzy podstronami tej samej strony.
  • Linkowanie zewnętrzne – linkowanie do innych stron.
  • Metatagi – Metadane, które nie są widoczne dla użytkownika, ale są widoczne przez roboty przeszukujące Internet. Zawierają one dane na temat dokumentu (w tym przypadku strony www) takie jak np.: opis strony, słowa kluczowe, autor, język, data powstania.
  • Narzędzia pozycjonera – Narzędzia umożliwiające pozycjonerom m.in.: szybkie sprawdzenie pozycji strony pod danym słowem/frazą, analizę metatagów, sprawdzenie ilości linków przychodzących, odpowiedni dobór słów kluczowych itp.
  • mod_rewrite – metoda zamiany adresów stron dynamicznych na przyjazne wyszukiwarkom w celu ułatwienia ich zaindeksowania.
  • Orphaned pages – „podstrony, do których nie prowadzą żadne linki z zewnątrz”.
  • Paragraf 31 – nagłe obniżenie pozycji strony na konkretne frazy o 30 pozycji, zwykle na pozycję 31. Uważa się, że nałożenie paragrafu 31 jest efektem ręcznego działania, a ocenie podlega tylko 200 pierwszych wyników Google na konkurencyjne frazy.
  • Pozycjoner – osoba zajmująca się pozycjonowaniem stron internetowych w wyszukiwarkach, specjalista do spraw promocji strony.
  • Pozycjonowanie (SEO, Search Engine Optimization) – pozycjonowanie to działania zmierzające do osiągnięcia jak najwyższej pozycji w wyszukiwarkach internetowych po wpisaniu danego słowa/frazy. Są to działania zarówno wewnętrzne (na stronie), jak i zewnętrzne (linkowanie z innych stron do strony pozycjonowanej).
  • Presell pages – strony powstające, aby można było umieszczać w nich artykuły z linkiem w treści. Takie linki mają sporą wartość tym bardziej, jeśli podlinkuje się je słowami kluczowymi związanymi z artykułem na danej podstronie. Do stawiania presell pages służy głównie WordPress. Ważne jest, aby nie powtarzać tych samych wpisów w kilku presellach, ponieważ ich głównym założeniem jest unikalność treści.
  • PR (Page Rank) – algorytm Google określający ważność strony w skali 0-10. W tej chwili możliwe jest sfałszowanie PR, dlatego w celu jego sprawdzenia powinno się korzystać z odpowiednich narzędzi. RPR jest aktualizowany na bieżąco, jednak wskaźnik PR, jaki możemy sprawdzić, aktualizowany jest kilka razy w roku.
  • Reciprocal link (Link zwrotny) – link umieszczony w zamian za linkowanie do naszej strony. Linki zwrotne są czasem wymagane przy dodaniu strony do katalogów, jednak nie pomogą nam one i nie warto ich wstawiać.
  • RPR (Real Page Rank) – aktualna, prawdziwa wartość PR, której nie da się sprawdzić za pomocą narzędzi.
  • SEM (Search Engine Marketing) – zbiór metod marketingowych używanych w celu zwiększenia widoczności serwisu internetowego w wyszukiwarkach. Stosuje się m.in. płatne linki i Pay Per Click (PPC).
  • SERP (Search Engine Results Page) – wyniki wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych.
  • Sitemap (Mapa strony) – zbiór linków do podstron. Mapa strony ułatwia robotom zaindeksowanie podstron, a użytkownikom nawigację po stronie.
  • Spam – wykorzystywanie nieetycznych metod i nie stosowanie się do regulaminów katalogów oraz wyszukiwarek.
  • Spammer – osoba wykorzystująca nieetyczne metody w celu wpłynięcia na pozycję strony w wyszukiwarkach internetowych.
  • Tiny text – tekst o rozmiarze 1px, zwykle nasycony słowami kluczowymi.
  • TPR (Toolbar Page Rank) – zielony pasek używany jako dodatkowe narzędzie w przeglądarce wskazujący wartość PR.
Czytaj  Pozycjonowanie stron jak zacząć
Polecane wpisy
Outsourcing IT dla firm – dlaczego warto?

Przechowywanie danych firmowych oraz pracowanie w środowisku wymaganym dla naszego biznesu to bardzo ważny aspekt każdego przedsiębiorstwa. Jeżeli zależy nam Czytaj dalej

Zarabianie na TikToku
Zarabianie na TikToku

Zarabianie na TikToku stało się popularnym sposobem na generowanie dochodu dla kreatywnych ludzi na całym świecie. TikTok, platforma do udostępniania Czytaj dalej