RWD w świecie reklamy mobilnej

Parę miesięcy temu firma Google wprowadziła do swojej przeglądarki internetowej algorytm sprawdzający zgodność stron internetowych z urządzeniami mobilnymi – strony zgodne otrzymują od tej pory lepsze wyniki w rankingach wyszukiwania. Dlaczego Google zdecydowało się na taki ruch, co on właściwie oznacza i jak wpływa on na reklamę mobilną?

Multiplatformowość

Zgodność strony z urządzeniami mobilnymi niekoniecznie musi oznaczać specjalnie przygotowaną i opracowaną na smartfony edycję czy aplikację, które dzisiaj odchodzą już raczej w niepamięć. Wystarczy tak naprawdę, by nasz serwis czy blog był po prostu możliwy do bezproblemowego użytkowania na smartfonie czy tablecie. Chodzi tu o sprawy pokroju łatwego odczytywania tekstu (bez przybliżania, oddalania), poruszania się po serwisie przy pomocy dotykowego ekranu itp. To dążenie do stanu, w którym zarówno użytkowanie, jak i wygląd witryn, będą mniej więcej takie same na wszystkich platformach, z małymi różnicami wynikającymi z ich specyfiki (choćby wspomnianego dotykowego ekranu).

Taką technikę projektowania stron nazywamy Responsywnym Web Designem (RWD). Dzięki niemu serwer cały czas wysyła do urządzeń użytkowników ten sam kod HTML (treść) i CSS (strona graficzna), ale wyświetlany efekt zostaje dostosowany do ekranu, na którym otwarta jest konkretna witryna. Biorąc pod uwagę, jak dużo urządzeń mobilnych krąży dziś po świecie i jak wiele procesów wyszukiwania pochodzi właśnie z nich (około 60%), z pewnością warto zainteresować się optymalizacją swojej strony do mniejszych ekranów. W pewnym sensie to dobrze, że Google samo „przymusza” firmy do poczynienia kroku w stronę nowoczesności. Strony RWD zyskują lepsze wyniki wyszukiwania, wyglądają i działają świetnie zarówno na PC jak i smartfonie czy tablecie.

Algorytmy Google powinny wykrywać strony responsywne automatycznie, jeśli Googleboty zostaną tylko dopuszczone do indeksowania witryny wraz z jej zawartością (CSS, zdjęcia i skrypt Java). Zgodność strony można sprawdzić pod tym linkiem.

Dlaczego RWD?

A teraz w paru punktach odpowiedzmy sobie na pytanie, dlaczego Google rekomenduje RWD?

  1. RWD upraszcza użytkownikowi dzielenie się linkiem czy wchodzenie na stronę dzięki jednemu adresowi URL witryny.
  2. Pomaga algorytmom Google precyzyjnie przydzielić właściwości indeksowania danej witrynie.
  3. Eliminuje prace nad ujednoliceniem zawartości różnych wersji strony.
  4. Obniża prawdopodobieństwo powszechnych błędów, które dotykają często strony typowo mobilne.
  5. Nie wymaga przekierowania użytkownika na wersję zoptymalizowaną pod jego urządzenie – tym samym zaoszczędzony zostaje czas ładowania.

Nietrudno jednak domyślić się, dlaczego Google tak gorąco zachęca webdesignerów do opracowywania responsywnych stron internetowych. Smartfony, tablety, wearables zdobywają w końcu rynek, także ten reklamowy, który, jak wiemy, obok pieniędzy z pozycjonowania, jest dla Google jednym z najważniejszych środków dochodu.

 

rwd-direction

 

Usprawnienia reklam od Google

By nie zostać jednak niesprawiedliwym w ocenie, warto przypomnieć, że Google stara się usprawniać swoje usługi tak, by były przyjazne nie tylko reklamodawcom, ale też odbiorcom materiałów promocyjnych. Ostatnio zapowiedziano parę zmian, mających za zadanie wykluczyć przypadkowe kliknięcia w reklamy dostarczane przez Google na urządzeniach mobilnych: krawędzie reklam już niedługo przestaną być klikalne (reklama uruchomi się po przyciśnięciu na jej centralną część), dzięki czemu łatwiejsze stanie się wyłączenie bannera małym krzyżykiem – do tej pory reklamy Google posiadały klikalne ramki, przez co czasem samo muśnięcie jej czy przejechanie palcem obok (na małym, dotykowym ekranie) powodowało jej włączenie. Ponadto możliwość kliknięcia linku reklamy, będzie aktywować się z opóźnieniem. To drobne, ale istotne poprawki – w końcu surfując po internecie na smartfonie czy tablecie często natrafiamy na strony niezoptymalizowane pod te urządzenia, przez co w trakcie normalnego użytkowania jesteśmy narażeni na dyskomfort, związany także z niechcianymi kliknięciami w reklamy. RWD również rozwiązuje ten problem – przecież mniej przybliżania i oddalania zdjęć czy tekstu na witrynie, to również mniejsze ryzyko wejścia w niechciany link reklamy (nie tylko tej od Google).

Jeśli Twoja strona nie działa jeszcze w trybie responsywnym to naprawdę warto się tym zainteresować. Praca teraz zaowocuje bowiem mniejszą ilością pracy w przyszłości.

#rwd

Print Friendly, PDF & Email

Jedna myśl na temat “RWD w świecie reklamy mobilnej

Dodaj komentarz