Pozycjonowanie

Pozycjonowanie bloga

Fakty

  1. Istnieje 55 milionów blogów – jeśli się nie wyróżnisz to nie będziesz miał szans
  2. Pierwsze sekundy zapoznawania się internauty z blogiem są najważniejsze
  3. Główny ruch powinien pochodzić z podstron z artykułami i postami, a nie ze strony głównej
  4. Wyszukiwarki podczas ustalania miejsc w rankingu dla Twojego bloga opierają się przede wszystkim na jakości i ilości linków kierujących do niego z innych stron
  5. Najlepszym sposobem na zdobycie linków jest pozyskanie ich od innych blogowiczów lub autorów stron naturalnie rekomendujących Twoje artykuły

Krok 1: Optymalizacja bloga

Przeważnie szablony do WordPressa są dobrze zaprojektowane i zoptymalizowane, jednakże jest kilka rzeczy, które naprawdę warto ulepszyć dla lepszej optymalizacji w wyszukiwarkach.

Optymalizacja adresów podstron

Uruchomienie schematu wyświetlania odnośników jest proste i pewnie już to zrobiliście (Opcje –> Odnośniki) w panelu administratora. Ale, który ze schematów jest najlepszy? Schemat: /%postname%/ – to słuszny wybór. Jest to najlepszy wybór, ponieważ adresy URL do Twoich artykułów nigdy nie powinny ulec zmianie. Jeśli wybierzesz ten schemat to nieważne, czy przypiszesz posta do nowej kategorii, albo zmienisz datę publikacji – URL pozostanie taki sam. A jeśli zdarzy Ci się mieć dwa posty z takimi samymi tytułami to nic złego się nie stanie – WordPress automatycznie doda znak „-2″ do powtórzonego tytułu.

Używaliście do tej pory innego formatu wyświetlania adresów podstron? Trudno, jeśli Wasz blog nie jest całkowicie nowy to nie powinniście już tego zmieniać. Taka zmiana nie jest wówczas wskazana – będziecie to mogli zmienić zakładając innego bloga.

Radzenie sobie z różnymi adresami URL

Każdy WordPress ma wadę polegającą na wyświetlaniu 4 różnych adresów URL do tego samego posta. Należy to poprawić aby uniknąć rozproszenia. Czy wiesz, że to są 4 różne adresy do tego samego posta:

http://www.mojblog.com/moj-blog-post

http://www.mojblog.com/moj-blog-post/

http://mojblog.com/moj-blog-post

http://mojblog.com/moj-blog-post/

Czytaj  Właściwe podejście do pozycjonowania i optymalizacji stron - krok po kroku


Google uważa to za 4 różne adresy URL i 4 różne adresy stron, kiedy tak naprawdę jest to tylko jedna. Jeden z nich będzie wyżej w wynikach wyszukiwania niż pozostałe. Problem ten został nazwany: canonicalization problem () i został opisany na blogu inżyniera Google Matt Cutts.

Oto rozwiązanie zamiany wszystkich 4 różnych adresów na jeden i przelanie mocy serwisu do niego.

Dodajcie poniższy fragment kodu do pliku .htaccess przed kodem wygenerowanym przez WordPressa.

Options +Indexes
Options +FollowSymLinks
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^myblog.com
RewriteRule ^(.*)$ http://www.myblog.com/$1 [R=permanent,L]


RewriteBase /
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_URI} !(.*)/$
RewriteRule ^(.*)$ http://www.myblog.com/$1/ [L,R=301]

Dzięki temu wszystkie adresy podstron będą miały taką postać:

http://www.mojblog.com/moj-blog-post/

Rozwiązanie to nie działa dla blogów w wersji bez www. Jeśli macie blog w wersji bez www to daj znać w komentarzu.

Tytuł <title></title>

Tag tytułu jest najważniejszym tagiem dla pozycjonowania strony www.

Poniżej zamieszczam kilka różnych wersji, które zalecam stosować między znacznikami <title></title>, które znajdziecie w katalogu wp-contet –> themes –> nazwaWaszegoszablonu –> header.php.

Optymalne rozwiązanie:

<?php if(is_home()) { echo 'Your blogs name | Few important words'; } else { wp_title('') ;} ?>

lub dla promowanie marki:

<?php if(is_home()) { echo 'Your blogs name | Few important words'; } else { Your blogs name: wp_title('') ;} ?>

Pierwszy przykład wpisuje w tytule strony głównej nazwę bloga, a na podstronach tytuł posta, a drugi przykład wpisuje również nazwę bloga w tytule strony głównej, oraz nazwę Waszego bloga i po dwukropku tytuł posta.

Nagłówki

Nagłówki są zdefiniowane w HTML poprzez <H1> (największy) aż do <H6> (najmniejszy). Powinniście ich używać pisząc posty. Tytuł Waszego bloga powinien znaleźć się w głównym nagłówku <H1>. Podtytuły powinny odpowiednio korzystać z tagów <H2> oraz <H3>.Upewnijcie się, że w wp-contet –> themes –> nazwaWaszegoszablonu –> post.php lub single.php (zależy od szablonu) ten kawałek kodu: <?php the_title(); ?> jest umieszczony pomiędzy tagi <h1>, co powinno wyglądać tak:

<h1><?php the_title(); ?></h1>.

Dzięki temu główne tytuły postów znajdą się w najważniejszym nagłówku.

Nawigacja

Najwięcej mocy z linków prowadzi do strony głównej bloga, a stamtąd rozprzestrzenia się na pozostałe podstrony, dzięki linkom kierującym do nich ze strony głównej.

  • Umieszczajcie na stronie głównej linki do najważniejszych artykułów ze swojego bloga. Możecie to łatwo osiągnąć poprzez założenie dodatkowej kategorii, ze swoimi ulubionymi artykułami i użycie pluginu WP Category Post, aby wyświetlić je na stronie głównej.
  • Zainstalujcie plugin Related Posts i linkujcie w swoich postach do postów o podobnej treści.
  • W treści swoich postów linkujcie do swoich poprzednich wpisów
  • Umieszczajcie atrybut rel=”nofollow” w linkach, które są nieprzydatne dla wyszukiwarek. Przykładem mogą być linki do RSS z bloga, a także linki z komentarzy. Jeśli chcielibyście jednak wyrzucić atrybut rel=”nofollow” z komentarzy to upewnijcie się, że macie zaznaczoną opcję ich moderacji przed publikacją. Jest ważne aby Wasz blog nie posiadał odnośników do do złych stron.
  • Nie powinniście mieć setek linków zewnętrznych ze swojej strony głównej, a jeśli macie to sugeruję przeniesienie ich na osobną podstronę o nazwie np. „Ciekawe linki”.
Czytaj  Pozycjonowanie bloga

Mapa strony

Dzięki mapie strony internauci oglądający Waszego bloga mogą w łatwy sposób podglądnąć całą jego strukturę i odnaleźć konkretny artykuł. Jest to również miejsce, dzięki którym wyszukiwarki w szybszy sposób odnajdą wszystkie podstrony Waszego bloga.

W najbliższym czasie dokładnie opiszę jak stworzyć mapę swojego bloga.

A co z Google Sitemap?

Nie jest potrzebna. Nie ma powodu, dla którego blog oparty o silnik WordPress z poprawną strukturą nawigacji miał korzystać z Google Sitemap. Jedyny cel to dla zwiększenia ilości informacji o blogu, postępie jego indeksacji, linkach zwrotnych itp. Google Sitemap nie podwyższy pozycji Waszego bloga w wyszukiwarkach, a jedynie wpłynie na poprawienie indeksacji co nie stanowi większego problemu.

Design

Każdy ma inny gust jeśli chodzi o wygląd bloga. Podam jednak kilka wytycznych, na które powinniście zwrócić uwagę.

  • Utrzymujcie desing w prostym, najlepiej bardzo prostym stylu
  • Sprawcie aby główny tekst był duży (10 px – 12 px) z dużymi i przejrzystymi nagłówkami
  • Upewnijcie się, że nic nie odwraca uwagi czytelników od tekstu
  • Szerokość tekstu nie powinna przekraczać 50 znaków
  • Kiedy internauta odwiedza Waszego posta, tekst powinien być od razu widoczny. Tekst powinien być umiejscowiony możliwie wysoko. Czytelnik nie powinien musieć używać suwaka, aby zobaczyć zawartość
  • Jeśli nie zarabianie znaczących pieniędzy na reklamach zamieszczonych na swoim blogu to lepiej je usuńcie

Co z Meta Tagami?

Jest wiele wtyczek do WordPressa, które pomagają w ustalaniu meta tagów, ale szczerze mówiąc nie jest to warte Waszego czasu. Meta keywords nie są już używane przez wyszukiwarki (albo w bardzo małym zakresie) do określania pozycji w rankingu. Natomiast tag meta często pojawia się w opisie w wyszukiwarkach, ale osobiście uważam, że lepiej kiedy go nie ma, a wyszukiwarka sama dobierze z treści strony odpowiedni jej opis.

Czytaj  Hosting dla wymagających

Pozycjonowanie w CSS

Mówi się, że wysunięcie ważnych treści w kodzie strony wyżej sprawia, iż są one traktowane jako bardziej wartościowe przez wyszukiwarki. Nie jestem przekonany czy jest to prawdziwe, ale na pewno nie zawadzi spróbować.

Krok 2: Sztuka pisania postów

 

Jedna świetna strona jest warta więcej niż tysiąc dobrych stron.

„Powstają setki dziesiątek stron omawiających pojedyncze tematy, jednakże jest o wiele lepiej zainwestować sporo czasu i energii aby stworzyć kilka artykułów / kompendiów wiedzy prawdziwie wysokiej jakość. Zalecam tworzenie stron stających się pewnego rodzaju „branżowym standardem” w sieci będącym wskazywanym jako źródło wiedzy, do którego odwołują się inne osoby na swoich stronach.”

Jedna świetna strona jest warta więcej niż tysiąc dobrych stron.

Aby tego dokonać można raz na jakiś czas przepisać i przeredagować swoje stare artykuły (odświeżając je) i stworzyć z nich jeden podsumowujący post.

Zamieszczanie linków do źródeł

Dobrze jest zamieszczać linki do źródeł, z których korzystaliśmy, a także pokrewnych artykułów.

Tytuły postów

Powinniście używać takich tytułów postów , które:

  • zawierają znaczące kombinacje słów kluczowych oraz fraz,
  • dokładnie opisują co opisuje dana część artykułu,
  • zachęcają internautę do przeczytania, tak że klika w linka w wyszukiwarce,
  • są krótkie i rzeczowe.

Krok 3: Zwiększajcie interakcję z użytkownikami

  • używajcie sond ,
  • zwiększ pole formularza do komentowania, aby uzyskać dłuższe komentarze. Zwiększy to unikalną zawartość Waszego artykułu,
  • zainstalujcie wtyczkę do komentarzy,
  • odpowiadajcie na komentarze waszych czytelników,
  • jeśli przeredagujecie artykuł w oparciu o komentarz danej osoby napiszcie o tym i zamieście do niej odnośnik.

Krok 4: Pozyskuj linki

  • umieszczajcie odnośniki do swoich artykułów w takich serwisach jak Wykop, itp.
  • w swoich postach regularnie linkujcie i odwołujcie się do postów innych blogowiczów z waszej branży aby przykuć ich uwagę. Nic w ten sposób nie stracicie, a może zyskacie kilka linków od nich. Również dodawajcie komentarze na innych blogach aby zwrócić na siebie uwagę.
Polecane wpisy
Marketing szeptany

Marketing szeptany to narzędzie, którego popularność nie słabnie. Głównym celem tej formy promocji jest dynamiczne rozprzestrzenianie się wieści, plotki, czy Czytaj dalej

Na co zwracać uwagę podczas pozyskiwania linków przychodzących?

Jeśli chodzi o pozycjonowanie, warto zabrać się do tego typu działań z rozwagą. Istotnym elementem walki o pierwsze miejsca na Czytaj dalej

1 KOMENTARZ

Możliwość komentowania została wyłączona.