Linkowanie wewnętrzne kontra linki zewnętrzne – o co w tym chodzi?

Początkujący pozycjoner dowiaduje się, że istotne są wszelkie działające odnośniki, które prowadzą do danej strony internetowej. Okazuje się, że link z zewnątrz (inbound link), ma znacznie większą moc niż link wewnętrzny – choć tych drugich oczywiście, też nie powinno zabraknąć – dobrze zoptymalizowana strona, ma prawidłową strukturę linkowania.

W Internecie pojawia się wiele poradników na temat link buildingu – tego typu wiedza przez cały czas wymaga aktualizowania, gdyż SEO jest właściwie jedną z najbardziej dynamicznie zmieniających się branż.

Znaczenie i charakterystyka linków zewnętrznych

W tym przypadku nie chodzi koniecznie o ilość odnośników przychodzących (gdyby tak było, wystarczyłoby cyklicznie robić blasta na kilkadziesiąt tysięcy automatycznych postów programem typu xRummer i problem z głowy), co o ich jakość. Jeśli wspominamy już o jakości, składa się na nią wiele wyróżników – poniżej omawiamy te, które rzeczywiście są najbardziej istotne. Ważna jest przede wszystkim popularność strony, na której linkujemy do naszej domeny – zaufane witryny o dużej ilości regularnych użytkowników są ważne tak samo dla Google, jak i dla internauty. Aktualnie tez coraz więcej osób jest przekonanych o tym, że opłaca się linkować głownie ze stron zbliżonych tematyką do naszej – dla przykładu, jeśli już musimy korzystać z katalogów i pressel pages, niech to będą serwisy branżowe, poświęcone np. biznesowi czy edukacji. Moderowany, tematyczny katalog stron ma znacznie większą wartość niż zwykła baza odnośników www, która akceptuje wszystkie wpisy „jak leci”.

Dlaczego linki zewnętrzne są takie ważne?

Panuje przekonanie, że odnośniki generują wyłącznie wartościowy ruch do strony. Nie bez znaczenia będzie w nich też anchor text, czyli fraza na którą linkujemy. Czasem zapominamy o tym czynniku, zostawiając w anchor np. wyrażenie „kliknij tutaj”, na które przecież nic nie uda się nam w skuteczny sposób wypozycjonować. Z drugiej strony, tekst linka lepiej dobierać ostrożnie, i nie zafiksowywać się na jednej jedynej frazie kluczowej.