Linki dofollow i linki nofollow

Pozycjonowanie (SEO) stron obejmuje nie tylko pisanie postów zawierających kluczowe słowa. Istotnym działaniem staje się również pozyskanie linków, które będą prowadziły do naszej strony internetowej. Pozyskiwanie linków to nic innego, jak umieszczenie linka z adresem naszej domeny na obcej stronie internetowej. Dzięki temu internauci odwiedzający tą stronę, mają możliwość przejścia na naszą stronę i zapoznania się z jej treścią. Zewnętrzne linki oczywiście wpływają także na pozycjonowanie (SEO) naszej strony przez wyszukiwarkę. Z pojęciem pozyskiwania linków związane są linki dofollow oraz linki nofollow. Ich wartość jest jednak różna dla samego procesu pozycjonowania.

Dofollow a nofollow

Pojęcia dofollow oraz nofollow związane są z atrybutami, które przypisywane są linkom. Atrybuty te brane są pod uwagę przez internetowe roboty, skanujące strony internetowe. Roboty działają na zlecenie przeglądarek i zauważając atrybut dofollow bądź nofollow przy linku wiedzą, jak mają z nim postąpić. Kiedy robot natrafi na link dofollow, rozpoczyna się proces przekazywania części wartości strony, na której ten link się znajduje, dla strony, do której tej link prowadzi. W konsekwencji linki dofollow powodują, że część wartości Page Rank strony, na której jest umieszczony twój link, jest przenoszona na twoją stronę.

Wiele osób jest przekonanych, że linki dofollow wpływają pozytywnie na pozycjonowanie (SEO) danej strony internetowej, natomiast nofollow nic nie wnoszą, a nawet przeszkadzają pozycjonowaniu. Jest to stwierdzenie błędne, to prawda, że linki nofollow mają mniejsze znaczenie od dofollow, ale pełnią nieco inną rolę.

Wartość linków dofollow

Atrybut linku dofollow nakazuje robotom internetowym, aby te odwiedziły stronę, do której prowadzi dany link. Oprócz tego linki dofollow mogą przynieść także inne korzyści niż podnoszenie strony w rankingach popularności. Między innymi wartość linków dofollow wynika z:

  • przekazywania części wartości wskaźnika Page Rank ze strony, na której umieszczony jest nasz link, na naszą stronę,
  • przekazywania zaufania lub jego braku. Istnieją w sieci takie strony, które mogą się pochwalić wysoką wartością wskaźnika Trust Rank. Jeśli na takiej stronie będzie umieszczony link dofollow prowadzący do twojej witryny, to w konsekwencji twoja strona zdobędzie wyższy poziom zaufania w wyszukiwarkach. To także działa w drugą stronę. Umieszczenie linku dofollow na nie zaufanej witrynie przyczyni się do tego, że twoja strona także stanie się podejrzana,
  • przekazywania wartości anchor textu. Zastosowanie danego anchora wielokrotnie spowoduje, że dana witryna pojawi się w wyszukiwarce pod konkretną frazę bądź wyrażenie.

Niektórzy specjaliści SEO uważają, że każdy zdobyty link dofollow można traktować jak zdobyty głos w wyborach. Im więcej zdobędzie się tych głosów (czyli w naszym przypadku linków), tym lepiej.

A co z linkami nofollow?

Umieszczenie linka mającego atrybut nofollow skutkuje tym, że internetowe roboty działające na wyszukiwarce nie muszą odwiedzać strony, do której ten link prowadzi. Mimo to Matt Cutts z Google potwierdził, że nofollow, podobnie jak dofollow, zabierają pewną wartość wskaźnika odwiedzin witrynie, na której link ten został umieszczony. Nofollow w pewnym stopniu przyczyniają się do pozycjonowania, ale także generują ruch. Linki oznaczone atrybutem nofollow mają pewną wartość, gdyż:

  • liczy się ogólna liczba wszystkich linków w sieci prowadzących do twojej strony,
  • linki nofollow mają wpływ także na kalkulację, gdyż w oczach przeglądarki pozycjonowanie (SEO) strony za ich pomocą wygląda bardzo naturalnie. Ich brak wskazuje na celowe działania i może sugerować, że umieszczanie linków w internecie następuje tylko w celu wypozycjonowania twojej strony,
  • przekazują część zaufania strony, na której jest twój link,
  • niektóre linki nofollow wpływają dość dobrze na pozycjonowanie (SEO) – na przykład linki umieszczone na portalu społecznościowym Facebook, linki ze stron na skrypcie wiki czy z witryn internetowych zakończonych domeną .gov bądź .edu., linki nofollow wpływają pozytywnie na strukturę linków.

linki dofollow vs linki nofollow

Dofollow czy nofollow – jaki link jest na stronie?

Chciałbyś sprawdzić, czy link prowadzący do twojej strony ma przypisany atrybut nofollow czy dofollow? Najszybciej będzie, jeśli w tym celu sprawdzisz kod źródłowy strony, z którego dowiesz się, jakie atrybuty zostały załączone do twoich linków. W przeglądarce Mozilla Firefox wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać opcję Pokaż źródło strony. Następnie należy wyszukać miejsce na stronie, gdzie umieszczony został nasz link. W kodzie sprawdź, czy między <a href> umieszczony został zapis rel=”nofollow” albo rel=” external nofollow”. W takim przypadku oznacza to, że twojemu linkowi został niestety przypisany atrybut nofollow.  Oczywiście istnieją także rozszerzone narzędzia, które kompleksowo pozwalają sprawdzać rodzaje linków umieszczonych na stronach.

Nadawanie linkom odpowiednich atrybutów

Strony, blogi i platformy oparte o technologię WordPress mają domyślnie ustawione, że wszystkie linki, które umieszczane są w treści wpisów, oznaczone są atrybutem dofollow. Inaczej ma się sprawa z komentarzami, które mogą umieścić internauci pod tekstem. Domyślnie umieszczane tam linki przyjmują atrybut nofollow. Można ręcznie wpłynąć na rodzaj atrybutu, który zostanie przypisany danemu linkowi. Jeśli chcesz pozbawić swojego linka atrybutu dofollow, to powinieneś kliknąć w edytorze tekstu zakładkę html i koło linka umieścić następujący zapis: rel=”nofollow”. Taką operację można zastosować, gdy chcemy opisać stronę w poście, ale nie mamy zamiaru oddawać jej części naszej wartości Page Rank.

 

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz