Pozycjonowanie

Krótki audyt SEO swojej strony internetowej

Co to jest Audyt SEO?

Nawet najbardziej nowoczesna strona internetowa nie będzie widoczna w wynikach wyszukiwania, jeśli nie zostanie dostosowana do wymogów SEO.

Tymczasem wystarczy zastosować się do kilku najważniejszych – dość oczywistych – zasad, by wyraźnie wpłynąć na lepszą optymalizację, a co za tym idzie – lepszą widoczność w wyszukiwarkach.

Tworzenie przyjaznych adresów URL

Przyjazne linki to takie, które jednoznacznie informują o tym, na której podstronie serwisu znajduje się użytkownik.

Odradza się tworzenie linków w postaci:

  • www.stronatestowa.pl/php=djhdkgo.

Niech to będzie np.

  • www.stronatestowa.pl/kategoria/podkategoria.

Ważne, by zawierały najważniejsze słowa kluczowe. By stworzyć takie przyjazne linki, wystarczy skorzystać z mod-rewrite.

Linkowanie

Odpowiednie linkowanie w obrębie witryny ma kluczowe znaczenie w kwestii optymalizacji SEO. Od tego, jak tworzone są odnośniki zależy to, w jaki sposób (i czy w ogóle) roboty wyszukiwarek będą poruszały się po witrynie.

Ważne, by do każdej podstrony w serwisie prowadził link (najlepiej w postaci tekstowej). Należy przy tym pamiętać o odpowiednim anchorze – skonstruowanym w taki sposób, by zgadzał się z tytułem strony, do której kieruje.

Istotną kwestią jest linkowanie wewnętrzne, które usprawnia poruszanie się użytkownikom po zasobach serwisu, a jednocześnie zapewnia poprawność przeskanowania i indeksacji podstron przez roboty wyszukiwarek. Jednak, zgodnie z zasadą „co za dużo, to nie zdrowo”, należy unikać sytuacji, w której linków wewnętrznych jest zdecydowanie za dużo.

  • Warto trzymać się limitu 100 linków wychodzących z jednej podstrony, a prowadzących w głąb serwisu (taka informacja widnieje w poradniku Google dla webmasterów). O ile w przypadku stron firmowych (bądź innych witryn) nie jest trudno dostosować się do tych wytycznych, taki problem pojawia się w przypadku sklepów internetowych. Nie jest to jednak sytuacja bez wyjścia – wystarczy tylko przemyśleć schemat linkowania, by np. w przypadku kategorii głównej ograniczyć się do linkowania wyłącznie podkategorii w obrębie tej kategorii oraz do linkowania pozostałych kategorii głównych.
  • Dla usprawnienia indeksacji, zaleca się także wykonanie mapy strony.
Czytaj  Komputery kwantowe - szczyt możliwości technologicznej człowieka?

Niemałe znaczenie ma również linkowanie zewnętrzne – zaleca się, by z każdej podstrony wychodziło jak najmniej odnośników do stron zewnętrznych.

Optymalizacja treści strony

W optymalizacji treści strony należy uwzględnić wybrane słowa kluczowe, na które serwis ma wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Powinny one pojawiać się w treści, jednak zupełnie naturalnie. Ważne, by przynajmniej raz fraza wystąpiła dokładnie w takiej formie jak anchor. Kolejne wystąpienia mogą być już odmianami albo całej frazy, albo poszczególnych słów.

W treści mile widziane są również nagłówki H1H2/H3, itd. Zaleca się, by był to nagłówek najwyższego rzędu, czyli H1. Istotne jest to, by na jednej podstronie występował tylko jeden nagłówek najwyższego rzędu. Najlepiej niech zawiera słowo kluczowe.

Ustawienie meta tagów

Chociaż uważa się, że meta tagi mają już mniejsze znaczenie dla efektów pozycjonowania, ich ustawienie pozwala na szybszą indeksację witryny.

  • Title – unikalny tytuł, który w sposób zwięzły opisuje tematykę strony. Nie powinien być dłuższy niż 60 znaków. Zaleca się, by zawierał on wyłącznie słowo kluczowe lub ewentualnie słowo kluczowe z jakimś dopiskiem. Mile widziane, jeśli będzie zachęcał użytkowników do kliknięcia.
  • Description – unikalny opis strony, który w zwięzły sposób rozszerza informacje z title, przedstawiając informacje o stronie. Zaleca się, by w opisie już na samym początku pojawiła się fraza, zaś w dalszej treści – kolejna fraza w formie odmienionej. Meta description nie powinien być dłuższy niż 160 znaków.
  • Keywords – powinny uwzględniać słowa kluczowe powielające się w treści strony.

Unikalność treści na podstronach

„Duplicate content” wewnątrz serwisu jest niedopuszczalny, ponieważ może obniżyć ranking strony.

Z powielaną treścią bardzo często można spotkać się w sklepach internetowych, np. w przypadku opisów podobnych produktów różniących się kolorystką.

Drugi przypadek dotyczy sytuacji, w której ten sam produkt występuje w kilku kategoriach. Wówczas istnieje kilka różnych adresów URL, które prowadzą do tego samego produktu.

Czytaj  Copywriter jak nim zostać

Unikalność całych stron

Duplikowanie wewnątrz serwisu może dotyczyć nie tylko wybranych podstron, ale również całej strony. Z powielaniem mamy do czynienia wówczas, gdy:

  • Witryna dostępna jest zarówno pod adresem www.stronatestowa.pl oraz www.stronatestowa.pl/index.php.
  • Strona dostępna jest w wersji www.stronatestowa.pl oraz stronatestowa.pl – bez żadnego przekierowania.
  • Strona jest dostępna w kilku wersjach językowych, z adresami typu www.stronatestowa.pl/hl?=pl. W takim przypadku będzie ona kopią strony z URL www.stronatestowa.pl.

By uniknąć takich sytuacji, należy to wyeliminować albo przez przekierowanie 301, albo przez ustawienie atrybutu canonical.

Wyeliminowanie duplikatów zewnętrznych

Duplikowanie treści wewnątrz serwisu to zwykle daleko idące konsekwencje w postaci niższego rankingu strony. Jednak znacznie groźniejsze jest posiadanie kilku kopii tej samej witryny. Najczęściej dotyczy to sytuacji, w których serwis dostępny jest pod tymczasowym adresem na potrzeby prac nad witryną, a następnie nie „znika” po zakończeniu etapu tworzenia strony.

Żeby wyeliminować duplikaty zewnętrzne, należy wykonać przekierowanie 301 z adresów na adres witryny, którą pozycjonujemy. Warto przy tym pamiętać, że duplikatem będą także te strony, które – choć nie są 100% kopiami, zawierają bardzo zbliżone informacje.

Szybkość ładowania się strony

Witryna, która wczytuje się bardzo powoli zawsze irytuje użytkowników. Nie jest też przyjaźnie traktowana przez roboty wyszukiwarek. Dlatego myśląc o optymalizacji, należy zwrócić uwagę także na szybkość ładowania się strony.

W Narzędziach dla Webmastera znajduje się informacja prezentująca historię czasu ładowania się witryny. Warto także skorzystać z ogólnodostępnych narzędzi, pozwalających sprawdzić szybkość ładowania witryny, np. PageSpeed od GooglePingdom, GTmetrix, WatchScript.

Powszechnie uważa się, że jeśli wynik przekracza 90 sekund, należy jak najszybciej popracować nad prędkością wczytywania danych.

Jeżeli wynik nie jest zadowalający, warto:

  • skorzystać z szybszego serwera,
  • wykorzystać cache’owanie,
  • zmniejszyć liczbę obiektów pobieranych przez przeglądarkę,
  • zmniejszyć rozmiar przesyłanych obiektów, np. zdjęć, skryptów, plików css, obiektów multimedialnych.
Czytaj  Zapowiedzi zmian w algorytmie Google w 2024 roku i ich wpływ na pozycjonowanie stron

O czym jeszcze należy pamiętać?

Przy tworzeniu serwisu www, który ma być odpowiednio zoptymalizowany pod kątem SEO, należy unikać:

  • wstawiania „intro” – utrudnia to indeksację witryny,
  • tworzenia całości strony w technologii Flash – taki format nie jest w pełni rozpoznawalny przez roboty wyszukiwarek, dlatego lepiej, aby stanowił tylko dodatek.

Strona, która będzie tworzona zgodnie z powyższymi zasadami, z pewnością znacznie lepiej i szybciej zostanie zaindeksowana. To zaś przełoży się na jej widoczność w wynikach wyszukiwania.

Polecane wpisy
Pozycjonowanie tekstem – seo copywriting

Dobrze stworzona treść pojawia się wysoko w wynikach Google na konkretne zapytania. Dobrze jest więc pisać teksty w taki sposób, Czytaj dalej

Typosquatting
Typosquatting

Typosquatting lub inaczej porywanie URL (ang. URL hijacking) jest formą piractwa domenowego polegającą na rejestrowaniu nazw domen różniących się nieznacznie Czytaj dalej