Jak zarabiać na YouTube ?

YouTube

Jest obecnie najpopularniejszym źródłem różnego rodzaju treści. Jest również doskonałą platformą umożliwiającą dzielenie się własną twórczością wśród ludzi na całym świecie. Serwis ten funkcjonuje w ramach przepisów prawa autorskiego i musi zadbać o prawa twórców, artystów, wykonawców i producentów. Ponadto swoim użytkownikom umożliwia darmowy dostęp do treści. Jest więc systemem idealnym.

YouTube stworzył system Content ID, który skanuje udostępniane treści w serwisie. Działa to w ten sposób, że w momencie umieszczenia filmiku w serwisie, przez osoby do tego uprawnione, automatycznie uaktywnia się system Content ID i skanuje zamieszczony plik. System ten sprawdza, czy plik ten nie został już wcześniej zgłoszony do bazy.

Kto może zarabiać na YouTube?

W Polsce najpopularniejsze są kanały, które pokazują rzeczywistość w dowcipny sposób i mają pomysł oraz świadomość do jakiego odbiorcy chcą się zwrócić. To nie jest jednak takie proste, jak wydaje się w teorii. Najważniejszym wskaźnikiem jest tutaj oglądalność, bo im ona jest większa tym więcej zarobimy na umowie z YouTube lub agencją partnerską.

Nie każdy jednak może uczestniczyć w programie Content ID, a tym samym zarabiać na swoich treściach. Właściciel kanału musi w pierwszej kolejności spełnić kryteria wyznaczone przez Google, do którego należy serwis YouTube. Musi też wykazać swoje uprawnienia i podpisać umowę. Jeżeli pozytywnie przejdzie te procedury i wyrazi zgodę na zamieszczanie reklam przy swoich treściach, wówczas Google dzieli się z nim przychodami z reklam (osoba uprawniona otrzymuje 55%).

Osoba uprawniona (autor, wydawca), który chce otrzymywać tantiemy (wynagrodzenie autorskie) z tytułu wyświetleń swoich utworów muzycznych na YouTube, musi je jak najszybciej zgłosić do bazy ZAiKS. W oparciu o te zgłoszenia ZAiKS tworzy listę utworów chronionych przez stowarzyszenie. Brak takowego zgłoszenia spowoduje brak naliczenia tantiem, i to bez względu na liczbę wyświetleń utworu na YouTube.

youtube

Ile można zarobić?

Każda umowa jest indywidualna, trudno jest więc przedstawić jednoznaczne cenniki. Szacuje się jednak, że za pełne 1000 wyświetleń reklamy przed filmem, można zarobić do kilkunastu złotych netto. Pokazuje to jasno, że na YouTube zarabiają dopiero te osoby, których filmy są na prawdę popularne i osiągają minimum setki tysięcy wyświetleń swoich produkcji. Jeśli kanał i nasze filmy znane są w sieci, to jest szansa na zwrócenie uwagi wielu firm i propozycję współpracy. Wówczas stawki za kampanię czy lokowanie produktu ustalane są indywidualnie. Na takich kampaniach zarabia się najwięcej. Popularne kanały potrafią zarobić do 100 tys zł netto.

Jak zarabiać na YouTube?

Aby zacząć zarabiać na YouTube, trzeba zadbać o promocję własnego kanału. Najważniejsza jest bowiem liczba wyświetleń filmów, a także subskrybentów. Dlatego też po wrzuceniu filmu na YouTube należy go wypromować poprzez media społecznościowe. Warto też skorzystać z narzędzi, które oferuje YouTube np. jak zrobić krótki film promujący Twój kanał. Trzeba również popracować nad zakresem SEO (optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych), aby filmy znalazły się wysoko w wyszukiwarce internetowej. Do tego celu należy dodać tagi (słowa kluczowe) do filmu, które będą opisywać dane wideo. Warto też założyć swoją stronę internetową, na której fani znajdą dodatkowe filmy związane z Twoim kanałem.

Pamiętaj, że wszystkie umieszczane w filmach obrazy i ścieżki dźwiękowe muszą być Twojego autorstwa. Musisz też mieć prawo i pozwolenie do ich użycia w celach zarobkowych.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz