Czym jest CRM i czy warto z niego korzystać?

Zarządzanie relacjami z klientami (CRM) to połączenie praktyki, strategii i technologii wykorzystywane przez firmy z każdej branży.

Systemy CRM (Customer Relationship Management) gromadzą dane na temat klientów za pośrednictwem różnych kanałów, którymi firma się z nimi kontaktuje w swojej codziennej działalności: witryny internetowej, telefonu, czatu, poczty mailowej, materiałów reklamowych oraz sieci społecznościowych. Są to między innymi dane osobowe klientów, historia współpracy i transakcji, preferencje oraz opinie.

Dlaczego CRM przynosi korzyść firmom?

Korzystanie z systemów CRM może przynieść zyski każdemu przedsiębiorcy – od małej firmy zatrudniającej kilka osób po duże korporacje z tysiącami pracowników. Gromadzenie danych klientów pomaga przede wszystkich w identyfikowaniu trendów rynkowych. Dzięki funkcjom takim, jak raportowanie i wizualizacja dostęp do informacji jest szybki i przede wszystkim bardzo prosty. Na najbardziej podstawowym poziomie oprogramowanie CRM konsoliduje informacje o klientach i dokumentuje je w jednej bazie danych CRM, aby użytkownicy mogli łatwiej uzyskać do nich dostęp i zarządzać nimi. Do bardziej zaawansowanych systemów CRM dodano wiele dodatkowych funkcji, aby uczynić je bardziej użytecznymi. Niektóre z tych funkcji obejmują rejestrowanie różnych interakcji z klientami za pośrednictwem poczty elektronicznej, telefonu, mediów społecznościowych lub innych kanałów.

Automatyzacja działań marketingowych

Narzędzia CRM mogą zautomatyzować działania marketingowe firmy. Na przykład, gdy potencjalni klienci skorzystają ze strony, system może automatycznie wysłać im treści marketingowe za pośrednictwem poczty e-mail. Automatyzacja centrum obsługi może obejmować również nagrane wcześniej audio, które pomoże w rozwiązywaniu problemów klientów i przekaże im podstawowe informacje. Niektóre systemy CRM mogą też tworzyć kampanie marketingowe w oparciu o lokalizację klientów, integrując się w tym celu z popularnymi aplikacjami GPS.

CRM dla mediów społecznościowych

CRM może mieć również funkcję kontaktowania z klientami bezpośrednio za pośrednictwem Facebooka, Twittera czy LinkedIn. Media społecznościowe stanowią otwarte forum, na którym klienci mogą dzielić się doświadczeniami z marką, niezależnie od tego, czy zgłaszają skargi czy chwalą produkty. Aby zwiększyć wartość interakcji z klientami w mediach społecznościowych, firmy używają różnych narzędzi CRM społecznościowych, które monitorują konwersacje w mediach społecznościowych – od konkretnych wzmianek o marce po częstotliwość używanych słów kluczowych – w celu określenia docelowych odbiorców i platform, z których korzystają. Inne narzędzia są przeznaczone do analizowania opinii w mediach społecznościowych oraz rozwiązywania problemów i zapytań klientów.

Systemy CRM mogą być narzędziem promocji i rozwoju firmy. Warto poznać ich funkcjonalności i nauczyć się je odpowiednio wykorzystywać. Więcej informacji na ten temat znajdziesz na https://esticrm.pl/.

Leave a Reply