Copywriter jak nim zostać

Chciałbyś zarabiać na pisaniu? Rozpoczęcie kariery copywritera jest dużo łatwiejsze, niż Ci się wydaje. Oczywiście – nie usłyszysz tego od „zawodowych guru” copywritingu, którzy desperacko starają się chronić swoją branżę przed napływem nowych osób. Jednak prawda jest taka, że bez różnicy, czym się obecnie zajmujesz, możesz zacząć zarabiać na pisaniu niemal z dnia na dzień.

Jak zostać copywriterem

Jeżeli kiedykolwiek interesowałeś się copywritingiem, na pewno znasz już „standardową drogę” wejścia do tego zawodu. Po pierwsze – musisz poświęcić mnóstwo czasu na naukę najróżniejszych technik pisania. Następnie – wydać mnóstwo pieniędzy na uzyskanie formalnych kwalifikacji. Przez tygodnie (a nawet miesiące) kompletować szczegółowe portfolio.

Jakby tego było mało, musisz też rozsyłać dziesiątki CV, w nadziei że ktoś w końcu przyjmie Cię do pracy. Gdy kompletnie nie masz doświadczenia w branży, prawdopodobnie zgodzisz się pracować za minimalną stawkę (lub gorzej – zdecydujesz się pracować za darmo, licząc że ten wysiłek kiedyś Ci się opłaci).

Szybko przekonasz się, że podążanie tą drogą jest przeciwskuteczne. Marnujesz mnóstwo czasu i przyswajasz ogrom niepotrzebnej teorii. Z resztą – sam doskonale wiesz, że wykonując konkretną pracę uczysz się zdecydowanie szybciej, niż na sali wykładowej.

Gdy nieco inaczej spojrzysz na ścieżkę kariery w tym zawodzie, zauważysz, że w copywritingu największe znaczenie ma kreatywność. W skrócie – łamanie wszystkich schematów może przynieść zaskakująco dobre rezultaty.

Dlatego jeżeli chcesz zostać copywriterem, zapomnij o „standardowej drodze”. Na początku wystarczy, że zauważysz kilka podstawowych faktów.

W branży copywritingu:

  • możesz wystartować bez formalnego wykształcenia i bez żadnego doświadczenia
  • swoje pierwsze zlecenie możesz zdobyć w kilka godzin (lub kilka dni)
  • możesz zarabiać pieniądze od momentu realizacji pierwszego zlecenia
  • możesz swobodnie kontrolować czas pracy (np. wykorzystywać copywriting wyłącznie jako sposób na dorobienie do podstawowej pensji)

Copywriting – od czego zacząć

Na wstępie warto uświadomić sobie specyfikę tego zawodu. Aby zostać copywriterem potrzebujesz przede wszystkim samodzielności. To nie przypadek, że zarabianiem na pisaniu zajmują się głównie freelancerzy. Etaty w tym zawodzie należą do rzadkości.

Mnóstwo osób rezygnuje z prób zarabiania na pisaniu z uwagi na trudności w organizacji rozliczeń z klientami. Kompletne się tym nie przejmuj. W sieci funkcjonuje co najmniej kilka serwisów, które pomogą Ci w tym procesie. Przytłaczająca większość zleceń na teksty jest realizowana w formie umowy o dzieło. Taką umowę możesz zawrzeć jako osoba fizyczna, nie musisz zakładać firmy.

Oznacza to, że kompletnie nic nie stoi na przeszkodzie, abyś już dziś rozpoczął swój pisarski biznes.

Z umysłem wolnym od zagadnień technicznych będziesz miał dużo więcej czasu na skupienie się na dwóch kluczowych umiejętnościach każdego copywritera – tj. pozyskiwaniu nowych klientów oraz profesjonalnym tworzeniu tekstów w wybranej kategorii.

Pozyskiwanie nowych klientów jako copywriter

Zacznijmy od pozyskiwania klientów. Wybierając „standardową drogę” nauki zawodu, poświęcisz mnóstwo czasu na kompletowanie ogromnego portfolio. Niestety – skuteczność takiego portfolio jest znikoma. Klientów nie interesuje szerokie spektrum Twoich umiejętności. Chcą dowiedzieć się, czy jesteś w stanie stworzyć teksty w kategorii i tematyce, na której najbardziej im zależy. Specjalizacja to klucz do sukcesu w tej branży.

Musisz zastanowić się, jakiego rodzaju teksty chcesz tworzyć oraz jaka kategoria tematyczna najbardziej Ci odpowiada (np. artykuły blogowe o nieruchomościach, teksty na landing page w branży IT, opisy produktów w sklepach zoologicznych itd.). Gdy już to określisz, poszukiwanie klientów stanie się dużo łatwiejsze. Po pierwsze – dowiesz się, do których podmiotów rozesłać propozycję współpracy. Po drugie – stworzysz krótkie portfolio idealnie dopasowane do potrzeb nowego klienta.

Większość freelancerów w pierwszym odruchu poszukuje zleceń na serwisach z ogłoszeniami. To nie zawsze najlepsze wyjście. Przede wszystkim z uwagi na konkurencję. Błyskawicznie zauważysz, że w tych miejscach dużo większe znaczenie ma cena, niż jakość.

Istnieją dużo skuteczniejsze sposoby pozyskiwania nowych zleceń. Pamiętaj, że możesz wykorzystać w tym celu media społecznościowe. Na początku wypróbuj LinkedIn lub Facebooka. Kilkanaście lub kilkadziesiąt złotych zainwestowanych w reklamę może przynieść Ci mnóstwo korzyści. Możesz też nawiązać bezpośredni kontakt z osobami, odpowiedzialnymi za marketing w wybranych firmach.

Skuteczną metodą jest również rozsyłanie „zwykłych” maili z ofertą współpracy do firm w wybranej branży. Pamiętaj, że najlepsze efekty odniesiesz, gdy wskażesz w nich konkretny sposób, w jaki możesz przyczynić się do uzyskania przewagi adresata nad konkurencją.

Jak nauczyć się pisania tekstów marketingowych

Gdy zdobędziesz już zainteresowanie osób, które zechcą zapłacić za Twoje usługi, nadszedł czas, by udowodnić im, że nie popełnili błędu.

Pamiętaj, że nie istnieje coś takiego, jak uniwersalny tekst copywritera. Każda kategoria tekstów rządzi się swoimi prawami. Inaczej tworzy się opisy produktów w sklepie internetowym, a inaczej landing page lub teksty SEO. Opanowanie wybranej kategorii na pewno zajmie Ci nieco czasu, jednak nie potrzebujesz do tego wykładów akademickich. Marketing internetowy zmienia się tak szybko, że klasyczne formy nauki nie nadążają za nowościami.

Na szczęście żyjesz w czasach, w których dostęp do wiedzy jest banalnie prosty. Wystarczy, że wpiszesz określone hasło w okno wyszukiwarki (np. „jak napisać tekst zapleczowy” lub „jak napisać dobry opis produktu”). Oczywiście – nie zawsze trafisz na wartościowe i wyczerpujące informacje. Oddzielenie ziarna od plew może trochę potrwać. Jednak prędzej, czy później uda Ci się skompletować źródła, z których warto czerpać wiedzę.

Gdy opanujesz już sposoby pozyskiwania klientów oraz nauczysz się pisać dobre teksty, będziesz mógł cieszyć się największymi zaletami copywritingu – ogromną wolnością oraz możliwością zarabiania na swojej pasji.

Wiele przydatnych informacji o copywritingu znajdziesz też na portalu https://zarabiajnapisaniu.com/.

Leave a Reply