Audyt SEO strony internetowej

Audyt SEO to działanie, które powinien regularnie zlecać każdy przedsiębiorca, który swój biznes opiera na obecności w wyszukiwarce internetowej. Z doświadczenia wiem, że właściciele sklepów i serwisów internetowych potrafią być bardzo zaskoczeni tym, jak słabo widoczna jest ich strona w Google. Łapią się także za głowę, gdy nagle okazuje się, w jaki sposób prezentowane są ich linki w wynikach wyszukiwania.

Dowiedz się, jaki audyt SEO zlecić, aby poznać odpowiedzi na kluczowe pytania dotyczące widoczności Twojej strony i jej potencjału w pozyskiwaniu ruchu organicznego.

Audyt SEO może mieć tak naprawdę bardzo zróżnicowany charakter. Wszystko zależy od tego, czy ma odpowiedzieć na jakieś szczegółowe, konkretne pytanie, czy też ma na celu całościowe, kompleksowe sprawdzenie kondycji serwisu internetowego w kontekście widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Jaki zakres powinien mieć audyt SEO?

Pomniejsze audyty SEO (lub te darmowe) mogą sprowadzać się do sprawdzenia kilku podstawowych aspektów, takich jak unikalne tytuły zawierające słowa kluczowe, obecność pliku sitemap.XML, czy poprawne adresy URL. To technikalia, które często łatwo poprawić. Wielu przedsiębiorców zlecających usługi zewnętrznym specjalistom zazwyczaj tylko z takimi audytami ma do czynienia. W praktyce jednak decydując się jedynie na taki audyt nie dotykają istoty sprawy i zdobywają jedynie wiedzę na temat niewielkiego odsetka czynników wpływających na widoczność w Google.

Podczas kompleksowego audytu SEO klient powinien otrzymać odpowiedzi na pytania:

  1. Czy strona jest odpowiednio czytana przez roboty Google?
  2. W jakim stopniu i na jakie frazy obecnie strona jest widoczna w Google?
  3. Czy wyniki organiczne i z odnośników nie prowadzą do stron z błędem 404?
  4. Czy strona nie ma częstych problemów z serwerem?
  5. Czy struktura zasobów na stronie jest przygotowana tak, że Google nie traktuje pewnych zasobów jako tzw. duplicate lub thin content?
  6. Czy zastosowano poprawne linkowanie wewnętrzne?
  7. Czy strona nie ma problemów z bezpieczeństwem?
  8. Czy strona posiada odpowiedni profil linków pozycjonujących?
  9. Czy jej treści wspierają pozycjonowanie na tzw. długi ogon?
  10. Czy adresy URL wspierają pozycjonowanie na odpowiednie frazy i są przyjazne dla użytkowników?
  11. Czy strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania w sposób zachęcający dla użytkowników?
  12. Czy ruch z Google jest rosnący i czy nie ma przesłanek, aby podejrzewać nałożenie kary (tzw. filtra)?
  13. Czy strona wyświetla się poprawnie na urządzeniach mobilnych?
  14. Czy czas ładowania strony nie ogranicza widoczności w Google (i przede wszystkim konwersji)?
  15. Czy dane w Google Analytics są odpowiednio zaprezentowane i pozwalają wyciągać sensowne wnioski?

Kompleksowe podejście – sposób na uzyskanie pełnego obrazu

Tylko działając w ten sposób można uzyskać kompletny obraz sytuacji. Aby podejmować optymalne decyzje, musimy wiedzieć, czy strona jest poprawnie przygotowana pod kątem technicznym (tutaj bardzo często agencje interaktywne niestety się nie popisują), przemyślana pod kątem struktury (zarówno w kontekście SEO, jak i UX), czy nie jest zainfekowana i wykorzystywana do pozycjonowania innych witryn bez naszej zgody i wiedzy, a także czy jej profil linków (również względem konkurentów) jest odpowiedni.

Bez tego ciężko przeprowadzić odpowiednią optymalizację i zwiększyć wartość strony „w oczach Google” – np. poprzez wykluczenie duplikacji treści, której nie jesteśmy świadomi. Takie sytuacje zdarzają się bardzo często – np. kiedy nie zostało skonfigurowane odpowiednie zarządzanie adresami URL generowanymi dynamicznie (np. w wyniku wyszukiwania wewnętrznego lub korzystania z różnego rodzaju filtrów i sortowania w sklepach internetowych).

Pamiętaj o konkurencji i ocenie swojej sytuacji

Ponadto, nie znając sytuacji w zakresie linków pozycjonujących (które wciąż mają ogromne znaczenie w SEO), trudno przygotować priorytety w dalszych działaniach promocyjnych. Może okazać się, że wiele linków zdobytych w przeszłości już nie istnieje lub są to linki typu nofollow, które mają bardzo niewielki wpływ na pozycjonowanie. Może także się okazać, że strona ma dużo linków pozycjonujących, lecz słabej jakości, bez zdywersyfikowanych tekstów (tzw. anchor-text) i przy najbliższej aktualizacji może być bardzo narażona na otrzymanie filtra. Wówczas można podjąć radykalne kroki związane z usuwaniem toksycznych odnośników stanowiących zagrożenie lub też dążyć do zdobycia mocnych linków dywersyfikujących profil i podnoszących jego ogólną wartość.

Optymalizacja czy pozycjonowanie?

Optymalizacja strony i dostosowanie jej do wymogów Google to jedno. Zawsze idzie za tym konkretna „premia” do widoczności w wyszukiwarce. Niemniej, aby zdobywać wysokie pozycje na konkurencyjne frazy, trzeba pamiętać, że wyniki wyszukiwania w Google to gra o sumie zerowej. Nie wystarczy spełniać wymogi Google, lecz trzeba być lepszym od konkurentów. Kompleksowy audyt SEO, który ma odpowiedzieć na pytanie, w jakim kierunku powinien rozwijać się serwis i jakie są priorytety w zakresie optymalizacji i pozycjonowania, powinien stanowić ważny etap w rozwoju firmy. Zwłaszcza na etapie jakiejkolwiek przebudowy serwisu, redesignu itp.

Komunikacja i edukacja

Ponadto później, przynajmniej w podstawowej formie, powinien być wykonywany regularnie. Warto także zainwestować w dobrą komunikację (a także szkolenie lub konsultacje) z firmą SEO tak, aby administrator strony, programista, webmaster wiedział, jakich zachowań unikać, a jakie działania są wskazane. Wiele firm nie jest świadomych, że wiele działań wspierających pozycjonowanie może podejmować samodzielnie. Jednocześnie popełnianych jest bardzo wiele błędów wynikających z braku wiedzy, świadomości i stosownej opieki. Wybór odpowiedniego audytu SEO, a także dobra analityka, to coś, co może być w dłuższej perspektywie kluczowe dla podejmowania sensownych decyzji, wzrostu strony i pozyskiwania darmowego ruchu z wyszukiwarki.

Print Friendly, PDF & Email

Jedna myśl na temat “Audyt SEO strony internetowej

  • 12 września 2019 o 09:02
    Permalink

    Od roku do roku pozycjonowanie strony staje coraz trudniejsze. Dlatego warto znaleźć słabe „strony” witryny i naprawić ich aby wybić stronę w TOP wyszukiwarki.

Dodaj komentarz