Baza wiedzy Informatyka Pozycjonowanie

15 czynników decydujących o skuteczności materiałów publikowanych w internecie

Co decyduje o skuteczności Twojego materiału? Co skłania odbiorców do dzielenia się Twoją treścią? Oto kilka wskazówek.

1. Temat

Sieć to pole walki. Pole walki o uwagę odbiorców. A przeciwnicy są mocni. Skrzynki pocztowe, serwisy społecznościowe… sam wiesz jak reagujesz na nowe powiadomienia z Facebooka, albo na wskaźnik inbox 1. Dlatego pamiętaj o tym, że treść musi być zwięzła, precyzyjna, konkretna i podana w atrakcyjny sposób.

2. Selekcja informacji

Użytkownicy sieci mają stosunkowo krótką zdolność koncentracji. Czytają nagłówek, kilka pierwszych zdań i odlatują. Dlatego tekst powinien mieć schemat odwróconej piramidy. Wszystko po to, aby utrzymać uwagę. Najważniejsze informacje podaj na początku, tak aby użytkownik mógł je przeczytać bez konieczności przewijania strony.

3. Nagłówek

Nagłówek jest równie ważny, co cała opowieść. Między innymi dlatego, że będzie widoczny w wynikach wyszukiwania, czytnikach RSS, newsletterach czy udostępnieniach w portalach społecznościowych. Dobry nagłówek stanowi pozbawione żargonu podsumowanie artykułu. Jego przeczytanie powinno wystarczyć na określenie o czym jest tekst.

4. Kompozycja

Badania dowodzą, że ludzie nie czytają zawartości stron www, oni ją skanują (wzór F). Dlatego całość powinna być tak skomponowana, żeby najważniejsze elementy nie przeszły niezauważone. Jeżeli artykuł jest długi – warto dodać spis treści. Nagłówki, śródtytuły (h2, h3 itd.), opisy do zdjęć, pochylone lub pogrubione najistotniejsze fragmenty tekstu – wszystko ma znaczenie. Ważne jest, aby paragrafy były krótkie i każdy z nich dotyczył jednego zagadnienia.

Czytaj  Jak pokonać Cryptolocker - wirus szyfruje Twoje dane

5. Język

Materiały publikowane w sieci, zwłaszcza te w języku angielskim, trafiają do globalnego audytorium. Dlatego należy unikać żargonu i skomplikowanych sformułowań, zrozumiałych tylko dla wąskiego grona. Podobnie z dowcipami. Trzeba je stosować z umiarem, ponieważ to, co w jednej kulturze jest zabawne, w innej może być obraźliwe.

6. Styl wypowiedzi

Czasami materiał musi zawierać liczby, które ciężko zinterpretować bez odpowiedniej wiedzy.
Np. Polski rząd chce wydać 130 mld na modernizację wojska. Czy to dużo, czy mało? Jeżeli jest taka możliwość, warto podawać dodatkowe liczby, które nadadzą wypowiedzi odpowiedni kontekst. Skuteczne są zestawienia, np. dane na temat wydatków na edukację, ochronę zdrowia i czy nowe drogi szybkiego ruchu. Dobrym przykładem jest Apple, który nie podaje ile dokładnie pixeli ma najnowszy iPad… mówi natomiast, że ma ich więcej niż Twój telewizor HD.

7. Wyczerpanie tematu

Przygotowując materiał o produkcie, usłudze lub knajpie, w której wczoraj zjadłeś kolację, staraj się wcielić w postać czytającego. Zastanów się nad pytaniami, które mogą pojawić się w jego głowie. Publikacja powinna zawierać odpowiedź na każde z nich. Myśl o niej jak o jedynym, najlepszym źródle informacji na wybrany temat.

8. Zweryfikowane dane

Upewnij się, że wszystkie podawane przez Ciebie informacje są prawdziwe. Jeżeli przywołujesz dane np. na temat średniego wieku łosi w Polsce, powołaj się na zaufane źródło.

9. Dodatkowe informacje

Jeżeli chcesz poruszyć temat, który został już wcześniej opisany dziesiątki razy, sprawdź co pominęli inni, zastanów się, co możesz zmienić, żeby tekst stanowił nową wartość w temacie. Możesz wprowadzić najświeższe dane, zacytować specjalistów, nakręcić video uzupełniające lub przedstawić informacje w innej postaci, np. prezentacji lub ebooka.

10. Wygląd na różnych urządzeniach

Content powinien być tak przygotowany, aby można było się z nim swobodnie zapoznać na każdym z urządzeń. Często zdarza się tak, że tekst wygląda świetnie na ekranie komputera, ale jest zupełnie nieczytelny na smartfonach. W ten sposób przepada szansa na dotarcie do mobilnych użytkowników, którzy stanowią coraz większą grupę osób konsumujących treści w sieci.

Czytaj  Czym się kierować przy wyborze centrum danych?

11. Grafiki

Ikona wpisu, miniatura czy obrazy zawarte w tekście, muszą mieć wysoką jakość i nieść jasny komunikat. Między innymi dlatego, że będą one zasysane w udostępnieniach w mediach społecznościowych, takich jak: Pinterest, Tubmlr, Facebook czy Google+. Nawet najlepszy tytuł może przegrać w konfrontacji ze źle dobranym zdjęciem i artykuł przeminie niezauważony.

12. Zdjęcia

Kolejnym powodem, dla którego warto zamieszczać w publikacjach zdjęcia dobrej jakości, jest fakt, iż to one przykuwają uwagę czytelnika, gdy ten skanuje tekst. Przed dodaniem zdjęcia, warto skorzystać z opcji “podobne zdjęcia” w Google Images, aby określić jak popularny jest dany obraz. Jeżeli otrzymamy zbyt dużo wyników, należy zrezygnować z tego zdjęcia.

13. Video

Produkcja materiałów filmowych wiąże się ze sporym nakładem pracy, ale efekt jest tego wart. YouTube jest drugą co do wielkości wyszukiwarką na świecie. Wyniki wyszukiwania Google, to nie tylko lista 10 linków, ale mix tekstów, obrazów i filmów. Filmy muszą być nie tylko atrakcyjne, ale i konkretne. Utrzymanie uwagi widza dłużej niż kilka minut jest niezwykle trudne.

Obecność video na stronie podnosi szansę na pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania aż o 50%.

14. Optymalizacja pod kątem SEO

Odpowiednie nagłówki, układ tekstu, który pozwoli po zeskanowaniu ocenić o czym jest całość, dobrej jakości zdjęcia, przyjazna nawigacja strony i sitemapa, która pomoże robotom odkryć Twój content – to przepis na sukces. Jeżeli SEO stanowi dla Ciebie temat nie do końca zrozumiały, spójrz na przewodnik od Google – zawiera wszystko, co powinieneś zrobić, aby Twoje treści były bardziej przyjazne dla wyszukiwarek.

15. Analiza danych

Musisz mieć świadomość tego jak ludzie konsumują Twoje treści. Google Analytics jest jednym z tych narzędzi, które pomoże Ci skutecznie śledzić zachowania odwiedzających.
Może się wydawać, że liczba odsłon strony to najważniejszy wskaźnik, mówiący o sukcesie Twojego contentu… to jednak nie do końca prawda. Odwiedzający trafia na Twoją stronę z różnych źródeł. Np. ktoś wpada z Facebooka, skanuje pewną dawkę treści, nie znajduje nic ciekawego i wychodzi. Ta aktywność zostaje odnotowana jako wizyta, ale użytkownik nie znalazł przecież nic interesującego, więc nie oceni pozytywnie Twojej strony i raczej do niej nie wróci. Daną, która daje większą wiedzę na temat zachowania odwiedzających jest “czas spędzony średnio na stronie”. Jeżeli wchodzą i wychodzą, coś ewidentnie jest nie tak ze stroną lub istnieje rozdźwięk pomiędzy nagłówkami a całością historii.

Czytaj  Jak skonfigurować Wi-Fi
Polecane wpisy
Jak sprawdzić kiedy zainstalowaliśmy windowsa

Wiele razy chcieliśmy się dowiedzieć coś więcej na temat systemu Windows zwłaszcza gdy zauważyliśmy spadek wydajności  albo gdy nasz znajomy Czytaj dalej

WiFi9

Należy zaznaczyć, że na dzień dzisiejszy nie istnieje standard WiFi 9. Jednakże, są już pewne pomysły i kierunki rozwoju, które Czytaj dalej