Rozwój branży fotografii weselnej – XXI wiek przyniósł nowe trendy

Historia weselnej fotografii jest równie długa i bogata jak historia samej fotografii – rzadko kiedy spotyka się pary, które nie chcą pamiątki z jednego z najważniejszych dni w ich życiu. W ciągu ostatnich dwóch stuleci sporo się zmieniło. Szczególnie dynamiczny rozwój weselnej fotografii nastąpił w ciągu ostatnich dwóch dekad.

Ogromny wpływ na rozwój ślubnej fotografii wywarł rozwój technologii związanej z tą branżą. Niemniej w ciągu ostatnich kilkunastu lat w Polsce doszło do znacznych zmian powiązanych przede wszystkim z tradycją wesel. Już rzadko kiedy młode pary decydują się na kilka zdjęć między ceremonią ślubną a przyjęciem weselnym. Sesja fotograficzna jest planowana i coraz częściej także tematyczna. Zwykle para umawia się z fotografem kilka dni po dniu ślubu. Przebieg ceremonii ślubnej i przyjęcia weselnego również jest fotografowany, ale sesja nowożeńców to już zupełnie odrębna „usługa” fotograficzna.

Rybie oko już wyszło z mody

Jeszcze pod koniec XX wieku niektórzy fotografowie używali różnych modyfikacji związanych z obróbką zdjęć. Bardzo modne było tak zwane rybie oko. Poza tym, często korzystano z viniet, pastelowej kolorystyki i efektów tilt – shift. Obecnie tendencje zmieniły się znacząco. Oglądając zdjęcia nowożeńców i gości weselnych można dostrzec, że większość fotografów stawia na nasycone kolory i dużo światła. Podobnie jest w przypadku sesji zdjęciowej nowożeńców, choć obok wspomnianej wyżej tendencji pojawiają się także bardziej zaciemnione, nieco mroczne zdjęcia. Ostateczny efekt zależy od aparatu, naświetlenia, balansu bieli, wywoływania zdjęć oraz umiejętności i stylu fotografa.

Fotograf ślubny „z polecenia”

Branża fotografii weselnej jest jedną z tych, które czerpią wyraźne korzyści z marketingu szeptanego, ale w tym pozytywnym znaczeniu. Przyszła panna młoda często prosi o poradę koleżanki i przyjaciółki, które już mają za sobą wir ślubnych przygotowań. Goście weselni widzą efekty i sposób pracy fotografa – także mogą mimochodem polecić jego usługi swoim znajomym, od których dostali zaproszenie. Fotografowie ślubni często publikują efekty swojej pracy na stronie prowadzonej w ramach Facebooka. Fanpage zakładu fotograficznego z albumami to najlepsza reklama zachęcająca do nawiązania współpracy! Liczne zdjęcia znajomych, którzy stanęli na ślubnym kobiercu wyświetlające się podczas scrollowania na Facebooku mogą być niezwykle irytujące dla użytkownika. Niemniej fotograf właśnie w ten sposób trafia do grupy docelowej. Dawniej każda rodzina miała swojego fotografa – zwykle był to ten, którego zakład znajdował się najbliżej miejsca zamieszkania. Dziś klientów zdobywa się głównie dzięki social media.

Sesja ślubna w plenerze przestała być ekskluzywna

Dawniej rzadko zdarzało się, że młode pary umawiały się z fotografem na sesję ślubną po zakończeniu ceremonii. Zwykle sesja odbywała się po rozpoczęciu przyjęcia weselnego – państwo młodzi na 2 godziny znikali, żeby zrobić sobie pamiątkowe portrety. Stosowano standardowe pozy i kolory tła. Zwykle wykonywano kilka zdjęć nowożeńcom i dodatkowe zdjęcia ze świadkami lub z rodzicami. Obecnie sesja ślubna odbywa się zwykle w plenerze, po zakończeniu ceremonii, a niekiedy nawet w czasie podróży poślubnej – jednym słowem, nowożeńcy mogą liczyć na uprzejmość fotografa. Dla nich to lepsza pamiątka, bo zdjęcia są wykonane bardziej profesjonalnie i mogą być utrzymane w indywidualnej, określonej przez nich konwencji. Fotograf ma z kolei dodatkowy zysk.

Wśród wzgórz i zamków – Łańcut i Rzeszów

Bardzo często nowożeńcy w podróż poślubną wybierają się w góry, m.in. w rejony Podkarpacia. Tam warunki do wykonania sesji zdjęciowej młodej pary są idealne! Malownicze zamki (Łańcut, Krasiczyn), piękne krajobrazy i szata roślinna dają duże pole do popisu – mogą być tłem dla wielu tematycznych sesji. Jeśli nie uda się przekonać fotografa do wyjazdu na południe Polski wystarczy skorzystać z usług lokalnego zakładu fotograficznego – w końcu nikt lepiej nie zna miejsc doskonałych do wykonania ślubnej sesji fotograficznej niż mieszkańcy tych okolic. Np. Foto-Agent – fotograf ślubny z Rzeszowa, chętny na sesje nie tylko w Rzeszowie i Łańcucie ale całym malowniczym Podkarpaciu.

Podsumowując powyższe rozważania na temat zmian, które nastąpiły w dziedzinie fotografii w ciągu ostatnich dwóch dekad można stwierdzić, że czynnikiem inicjującym było wejście świata w erę Internetu i rozwój social media. Moda na tematyczne sesje ślubne przybyła do Polski z zachodniej części Europy i Stanów Zjednoczonych. Dzięki temu każda para może mieć pamiątkę na lata, która została wykonana dokładnie zgodnie z ich oczekiwaniami, jest niebanalna i jedyna w swoim rodzaju.

Rozwój branży fotografii weselnej – XXI wiek przyniósł nowe trendy
Rating: 5 4
Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz