Pozycjonowanie

Pozycjonowanie stron czyli SEO

Techniki pozycjonowania stron internetowych są różne i zmieniają się z miesiąca na miesiąc. Większość firm zajmujących się technikami pozycjonowania stron śledzi i eksperymentuje metody, badając i analizując ruch. Jest to zagadnienie dochodowe w ostatnim czasie, bo któż by nie chciał być na pierwszych miejscach w wyszukiwarkach internetowych na wybrane słowa kluczowe. Zobaczmy jak to jest od kuchni i czy samemu jesteśmy w stanie coś zrobić, by być wyżej?

Kiedyś było tak…

Jeszcze kilka lat temu, pozycjonowanie było żyłą złota. Techniki były proste i skuteczne i wszyscy się cieszyli bo, kto zapłacił firmie pozycjonującej – ten był na górze. Co zatem zrobiła firma? Oczywiście oszustwo w białych rękawiczkach – dodała do tysięcy stron (katalogów i stron z systemu wymiany linków), adres do pozycjonowanej strony. I to tyle. Strona pozycjonowana wędrowała do góry i już. Ale to było kilka lat temu. Dziś za takie metody większość znanych wyszukiwarek internetowych nakłada odpowiednie kary, blokując strony, a nawet zupełnie je kasując z indeksu. Tego typu metody są dziś nielegalne i oczywiście nikt nie powinien dać się na to namówić. Lecz są firmy, które nadal bazują na sztucznych linkach i systemach wymiany.

Nowe indeksowanie przeglądarek

Obecnie wyszukiwarki internetowe dobrze się zabezpieczają. Głównym ich celem jest dostarczenie materiału – czyli linków do stron – rzetelnie i bez zbędnych oszustw. Nikt tego nie lubi, by na każde słowo zawsze istniała tylko jedna strona. My, jako odbiorcy, chcemy mieć wybór i dowolność więc wyszukiwarka dąży do równomierności wyników – dopasowując je do naszych gustów. Pozycjonerzy nadal szukają dziwnych metod – aby oszukać indeks, lecz nowe, poprawione metody indeksowania i rankingu zostały już wprowadzone. Widzimy już pierwsze zmiany. Postawiono na jakość strony www, jej ofertę oraz dynamikę. Zwrócono dodatkową uwagę na pochodzenie i lokalizację. Zatem pozycjoner nie będzie już nam potrzebny?

Nowe techniki SEO

Dziś pozycjoner po prostu zmienia swoje techniki i podejście. Nie jest to proste zadanie, bo aby wypozycjonować stronę w nowych warunkach trzeba się nieźle napracować. Nie wystarczy dodać do systemu wymiany linków i czekać. Strona musi być pielęgnowana.

 

Większość firm oczywiście przekształciła się już na płatności od pozycji. Czyli płacimy za wyniki. Oczywiście wyniki tzw. długiego ogona zawsze jakieś będą i to z 1 miejsc. Inaczej sytuacja będzie wyglądała rozłożona w czasie, bo wyszukiwarka lubi już tasować stronami, a firma pozycjonująca pieniądze bierze bo w statystykach jest ok. Oczywiście algorytmy wyszukiwarki cały czas są modernizowane, aby wprowadzić równe zasady.

Jak pozycjonować dziś?

Przedstawimy kilka głównych i kluczowych zasad, którymi należy się kierować, by strona była wyżej. Przygotujcie się na zmiany…

Co ważne na stronie www i jej przygotowanie

Mamy stronę internetową czyli coś, co można zobaczyć jak ofertę. Pamiętajmy, aby była estetyczna i miła dla oka, bo klient szybko ucieka z takiej nieuporządkowanej i zbyt wystrojonej. Nie możemy o tym zapomnieć bo nie pozycja jest ważna, a jakość strony. I tutaj tym drugim czynnikiem po grafice jest jej treść. Zwróćmy uwagę, czy treść jest rozbudowana i trafia do klienta, a nie do robota wyszukiwarki internetowej. Przesycanie słów kluczowych w niczym nam nie pomoże, a nawet zaszkodzi. Zdania powinny być budowane z myślą o naszej ofercie i klientach do których trafi treść. Zadbajmy o to by była to treść unikalna – czyli bez kopiowania od innych źródeł. Należy się napracować, aby osiągnąć sukces. Dla leniucha nie ma tu miejsca.

Czytaj  Jak wykorzystać pozycjonowanie long tail w branżach konkurencyjnych?

 

Mając treść należy ją odpowiednio ułożyć. Podzielić na fragmenty i wyselekcjonować ważność. Zwracajmy uwagę na wyczerpanie tematu. Musimy wiedzieć co klient będzie chciał się dowiedzieć z naszej strony i jakie działanie mu zaproponujemy. Informacja jest pierwszą i główną zasadą dobrej strony www, która wypozycjonuje się sama! Po niej możemy oczekiwać, że klient nam zaufa i wybierze nasz produkt i go u nas kupi.

Nagłówki H1, H2, H3..

Mając treść przygotujmy nagłówki typu H1, H2, H3.. Jest to dość ważny element na stronie internetowej. Przyjęło się to już w językach XML i dotarło do stron www, zatem musimy dbać o ciągłość i zgodność. Nagłówek H1 powinien zawierać się na każdej podstronie i występować dość rzadko 1-2 razy na podstronę. Jego treść powinna w skrócie określać zawartość podstrony i jej tematykę. H1 jest najsilniejszym nagłówkiem. Dobrze, gdy tego typu nagłówek umieścimy na górze strony. Treść nagłówka H1 nie powinna przekraczać 6-8 wyrazów. Powinniśmy zaprojektować dla każdej z podstron odpowiednie zdanie reklamowe. W tym zdaniu może wystąpić kilka istotnych słów kluczowych, jednak unikajmy ich zagęszczenia. Treść nagłówka H1 może być również spójne z blokiem Title, czyli tytułem strony. Nagłówki H2 i H3 są mniejszej wagi i powinny występować w hierarchii ważności czyli H1 na samej górze następnie H2 i dalej H3. Oczywiście możemy wrócić w dalszej części podstrony do nagłówka H2 wyróżniając kolejny akapit zmienionej treści, ale nie twórzmy więcej niż 5 nagłówków H2 zawierających do 2 zdań treści i 10 nagłówków H3 z 2 zdaniami treści.

seo-company

Meta tagi

Te elementy są obecnie niepotrzebne dla tworzenia indeksu. Przydają się jednak dla np. serwisów społecznościowych. Jeżeli zależy nam na pobieraniu informacji o stronie, możemy te informacje zawrzeć w meta tagach. Nie ma to dziś znaczenia przy doborze pozycji i SEO dla wyszukiwarki. Za pomocą meta tagów możemy ingerować w wygląd treści pod linkiem w wyszukiwarce internetowej. Dzięki temu mamy wpływ na to co użytkownik widzi i czy skusi się na odwiedzenie naszej strony.

Bloki strong

Dobrze wyróżnić się w treści ważnymi zagadnieniami. Możemy jakby markerem zaznaczyć w treści istotne zdanie lub kilka wyrazów. Do tego służy nam znacznik strong w języku html. Dbajmy, aby co pewien czas ważne elementy były wyróżnione w treści (pogrubione). Ma to również ważny wpływ na pozycję i ranking naszej strony.

Linki – czyli znacznik a

Kiedyś były istotnym znacznikiem, dziś są ważne, ale już mniej. Treści pomiędzy znacznikami do linkowania powinny charakteryzować stronę na którą kierują. Unikajmy treści liknów tj. dodaj, tu, sprawdź, kup. Są to dość częste słowa widniejące np. na klawiszach, które przesyłają nas dalej. Oczywiście mamy jeszcze linki tzw rel=nofollow. Z natury link obarczony takim atrybutem, nie przekazuje nam siły. Pajączek wyszukiwarki po prostu nie przechodzi po linku i tratuje go jak zwykłą treść. Możemy zastosować taki link, gdy na stronie mamy sporo innych ważniejszych linków. Nie zapominajmy o zasadach. Linków na podstronie nie powinno być za wiele – np. max 100. Wśród linków do naszej strony, powinniśmy kierować także linki na zewnątrz, polecając inne strony www. Nie możemy zamykać się dla innych. Wyszukiwarki internetowe np. Google promuje strony, które nie boją się pokazać coś na innych konkurencyjnych stronach. Możemy wzbogacić naszą stronę o tzw. tagi, czyli linki ze słowami kluczowymi lub całymi zwrotami. Pamiętajmy jednak, że strona ma być dla ludzi a nie robota i nic nie da jak damy np. 30 linków z tagami. Lepiej dać ich 5-10 ale potężnie wyczerpujących temat.

Czytaj  Domain Authority: Znaczenie i wpływ na pozycjonowanie stron

Wyszukiwarka na naszej stronie www

Sporo ludzi nie zastanawia się nad tym elementem. Wyszukiwarka na naszej stronie to bardzo pożyteczna rzecz. Dzięki niej, klient będzie mógł wyszukać to co go zainteresuje, znając np. nazwę produktu lub kawałek opisu czy symbolu. Należy tak zbudować wyszukiwarkę, aby potrafiła wyszukiwać frazy za pomocą przesyłania metodą GET. Dzięki temu wyszukiwarka Google nas polubi, bo odkryje, że mamy działającą wyszukiwarkę na naszej stronie i będzie co pewien czas dokonywała własnych przeszukiwań i odkrywała inne nasze podstrony. Na stronie Google pod naszym adresem będziemy mogli w przeglądarce Chrome otrzymać tzw. Wyszukaj: na pasku adresu – gdzie po wprowadzeniu frazy przejdziemy bezpośrednio ze strony Google na wyniki wyszukiwania naszej wewnętrznej wyszukiwarki na stronie www.

Lubię to, plus i inne portale społecznościowe z artykułami sponsorowanymi

Nie zapomnijmy o portalach społecznościowych. Tworząc odpowiedni profil naszej strony w różnych miejscach, dajemy szansę na zwiększenie popularności strony. Dobrym pomysłem może okazać się portal, na którym możemy napisać artykuł sponsorowany, aby linki mogły wskazywać na naszą stronę. Temat artykułu powinien być zgodny z treścią naszej strony czy sklepu www. Musimy skontaktować się z właścicielami takich portali – tworzących blogi lub innego rodzaju treści, bo napisanie czy umieszczenie artykułu może nas trochę kosztować. Jest to jedna z najlepszych form reklamy. Takie portale mają wiarygodność i swoją siłę w postaci odwiedzin i ten ruch może zostać przekierowany na naszą stronę czy sklep, po konkretny produkt. Jest to wydajniejsza metoda niż baner reklamowy, gdyż skupia zainteresowanych tematem. Portal na którym umieścimy własny artykuł może być o wszystkim i nie musi być bardzo popularny, byle jego artykuł był napisany tak jak my chcemy i kierował na naszą stronę czy sklep. Gorszym pomysłem jest budowanie bloga tematycznego tylko dla nas, czyli blog o naszym sklepie internetowym. Nie ma to większego sensu polecanie cały czas jednego sklepu i to konkretnie z naszą ofertą – bez sensu.

Zdjęcia na stronie

Pamiętajmy o atrybucie alt dla każdego zdjęcia. Stosujmy w nim opis zdjęcia – tak aby osoba niewidoma mogła dowiedzieć się np. z generatora mowy – co jest na zdjęciu. Nie wrzucajmy tam zbędnych słów kluczowych, a potrzebną informację.

Współczynnik treści do kodu

Nasza strona czy sklep nie powinien ukrywać treści, a tym bardziej kumulować w nich słowa kluczowe i inne zbędne elementy zwiększające objętość. Istnieje także inny element – tzw współczynnik treści do kodu strony, który powinien wynosić co najmniej 10%. Zatem cała treść na stronie powinna być co najmniej 10% treścią całego źródła strony.

Być może wiedziałeś już o tych metodach wcześniej i pomyślisz, że to oczywiste. W pozycjonowaniu nie ma nic specjalnego – bynajmniej już dziś. Liczy się ciężka praca i włożenie serca w stronę. Treść strony musi zawierać sens i wiedzę. Po coś przecież chcemy zatrzymać klienta na naszej stronie. Doskonałym połączeniem tych technik będzie częsta aktualizacja strony. Im bardziej statyczna tym gorzej. Google zagląda na strony średnio raz na dobę. Gdy stwierdzi, że strona jest często zmieniana, a jej treści unikatowe i aktualizowane – na pewno się tym zainteresuje i jak uzna, to zwiększy częstotliwość odwiedzin do np. 1 na godzinę.

Czytaj  Właściwe podejście do pozycjonowania i optymalizacji stron - krok po kroku

Wystrzegajmy się systemów wymiany linków i innych dziwnych metod wspomagających pozycjonowanie. Pamiętajmy o jakości naszej strony i linków do nas kierowanych. Ciekawym narzędziem do pomiaru strony i stwierdzeniu gdzie mamy problemy jest system: www.seoptimer.com – Tam możemy zbadać naszą stronę pod względem nagłówków, treści i ich ilości itp.

Warunki techniczne

Pozostały nam jeszcze warunki techniczne strony – bardzo istotny parametr jakim kieruje się Google.

Ekran i dostępność

Jak wiemy, dziś mamy sporo urządzeń mobilnych i stacjonarnych które mogą nam prezentować treści naszej strony. Musimy przygotować stronę na każdą ewentualność, a jeżeli nie to musimy przygotować stronę na minimalną wartość rozdzielczości ekranu. Minimum to 980px szerokości dla komputerów stacjonarnych. Dla urządzeń mobilnych to max 480px szerokości ekranu. Przy urządzeniach mobilnych musimy opracować dodatkowy szablon css, taki by zwiększał co najmniej 2-3 krotnie wielkość czcionki np. z 13px do 28px. Da to komfort i wygodę odwiedzin na urządzeniach mobilnych. Dla ekranów szerszych np. 1920px strona powinna się skalować lub wypełniać treścią w zależności od potrzeb i wygody oraz estetyki. Na te właściwości już patrzy robot Google i wyznacza pozycję i wartość strony. Dodatkowo im bardziej estetyczna i prosta strona tym lepiej dla naszych odwiedzających. Pamiętajmy że wodotryski minęły już kilka lat temu.

Oprogramowanie

Bardzo istotnym elementem jest oprogramowanie strony – czyli stosowanie różnych technik, aby zwiększyć wydajność. Podstawą jest tu kompresja – którą możemy stosować z pomocą serwera. Strona jest wtedy automatycznie kompresowana i szybciej wczytywana. Dodatkowo stosujmy techniki tzw. cechowania. Czasami strona nie zmienia swoich treści zatem nie warto przetwarzać jej od nowa. Dodatkowo ustawmy czas życia różnych plików np. css czy jpg na kilka dni, co oznacza, że tak szybko się nie zmieniają i nie trzeba ich pobierać za każdym razem. Te techniki uzyskamy odpowiednio konfigurując nasz serwer, np. Apache + moduły. Pamiętajmy o zdjęciach, aby mieć co najmniej 2 wersje tego samego zdjęcia – dużą i małą oraz ikonę. Dzięki temu wyświetlając np. 100 produktów na jednej podstronie unikniemy długiego wczytywania wielkich zdjęć. Większość skryptów typu javascript powinna być wczytywana asynchronicznie – co oznacza, że wczytują się dowolnie w trakcie wczytywania się innych plików. Do takich skrytów dodajemy jedynie słowo async np.  script async  src= type=text/javascript

Błędy

Unikajmy błędów na stronie oraz wyłączenia dostępności serwera. Jest to szczególnie monitorowane. Skrypty i pliki powinny się wczytywać szybko – bez zbędnych opóźnień (im szybciej tym lepiej). Pamiętajmy także o zaleceniach od Google w postaci nazw tytułów strony i jej opisu. Są one dostępne pod narzędziami dla webmasterów panelu Google. Na podstronach nie powinniśmy dublować takich samych opisów i nazw. Istotnym narzędziem w wydajności może okazać się aplikacja: developers.google.com/speed/pagespeed/insights Możemy za jej pomocą zobaczyć jak nasza strona wygląda na wersji mobilnej i stacjonarnej oraz otrzymamy poradnik co poprawić.

Podsumowanie

Temat SEO jest chyba bardzo obszerny i można o nim pisać i pisać – a zmiany w tej dziedzinie są dość nagłe i nieprzewidywalne. Jeżeli polecacie coś jeszcze na ten temat zapraszam do komentowania. Być może nie opisałem wszystkiego, lecz trudno wymieniać w szczegółach wszystkie rozwiązania, a być może niedługo zajdą kolejne zmiany. Wybrałem te zagadnienia, które są kluczowe i które szybko nie wyjdą z działania – bo np. dla mnie ważne jest tylko to co można robić legalne w tej dziedzinie, by sobie nie zaszkodzić.

Polecane wpisy
Depozycjonowanie

Depozycjonowanie jest dosyć kontrowersyjnym tematem, nie tylko wśród osób zajmujących się na co dzień seo ale i też wśród zarówno Czytaj dalej

SEO PR – optymalne public relations w Sieci

SEO PR, czyli doskonałe połączenie technologii i słowa dla spopularyzowania firmy, marki, produktu, usługi, zdarzenia czy nawet jakiejś osoby, jest Czytaj dalej

3 KOMENTARZE

  1. NAjgorza rzecz w Internetach – pozycjonowanie xD koszmar :<

Możliwość komentowania została wyłączona.