Pozycjonowanie

Jak sprawdzić poziom zaufania i autorytet domeny?

Dzisiaj PageRank nie jest już kluczowym elementem wyznaczającym jakość strony internetowej, jest on co najwyżej jednym z punktów, które należy brać pod uwagę. W ostatnich latach głośno jest o algorytmie TrustRank oraz pojęciu autorytetu domeny i podstron. W tym poradniku postaram się przybliżyć Wam te kwestie oraz przedstawić ciekawy dodatek do przeglądarki Mozilla Firefox, pozwalający na wyodrębnienie atrybutu Domain Authority przyporządkowanych danej witrynie.

Algorytm TrustRank

TrustRank to system oceniania stron internetowych, którego zadaniem jest oddzielenie złych witryn (głównie spamerskich) od tych dobrych, które zawierają wartościową unikalną treść, linkują do dobrych wartościowych witryn i odwrotnie, mają dużo wartościowych linków przychodzących z domen o wysokim TrustRanku. Mechanizm działania łatwo zwizualizować, wyobraźmy sobie sito, przez które przepuszczane są witryny wartościowe i spamerskie, te które nie spełniają warunków filtracyjnych są dyskwalifikowane. Szczegółowe informacje na temat funkcjonowania algorytmu TrustRank możecie znaleźć Wiki w dokumencie pt. Combating Web Spam with TrustRank (opis od A do Z).

Według ogólnodostępnych informacji na zaufanie domeny składa się wiele czynników, istotne są między innymi:

  • Jakość witryn linkujących do Twojej strony. Czym starsza witryna tym wyższy TR, czym więcej linków ze starszych domen, tym wyższy TR Twojej strony.
  • Jakość linków wychodzących z Twojej witryny. Należy bardzo zwracać na to uwagę. Umieszczenie szkodliwego odsyłacza może obniżyć pozycję Twojej witryny.
  • Linkowanie do pozycjonowanej strony “z sąsiedztwa” (zaplecza). Nie od dziś chodzą pogłoski, że Google identyfikuje właścicieli domen, oczywiście nie chodzi o fizyczną identyfikację lecz o ustalenie pokrewieństwa witryn. Zapytacie zapewne, a w jaki sposób może to robić? Po pierwsze, poprzez identyfikację w ogólnodostępnej bazie Whois. Po drugie, poprzez usługi Google. Prosty przykład, po wprowadzeniu kilku witryn w usłudze Google Analitics (w obrębie jednego konta), Google potrafi powiązać ze sobą strony. Jeżeli jedna podpadnie, istnieje prawdopodobieństwo, iż pozostałe będące w sąsiedztwie zostaną zbadane i w przypadku wykrycia niepożądanych schematów działań także i one zostaną ukarane. Pomijam tutaj inne metody, jak wzajemne linkowanie lub postawienie całego zaplecza w obrębie jednego adresu IP ponieważ to jest oczywiste.
  • Dane statystyczne zawarte w usługach Google również mogą mieć wpływ na zaufanie witryny.
Czytaj  Jak znaleźć odpowiednie słowa kluczowe do pozycjonowania brandowego?

Autorytet domeny

Autorytet domeny określany jest poprzez liczbę linków przychodzących z wartościowych stron do Twojej witryny. Istotny jest również sposób linkowania oraz miejsce, w którym znajdują się odsyłacze.

Google potrafi z dużą precyzją określić miejsce położenia odsyłaczy. Najmniej atrakcyjnym miejscem położenia linków jest stopka. W oczach wyszukiwarek linki tego typu mają zdecydowanie mniejszą wartość od linków znajdujących się w tekście, który powiązany jest tematycznie ze stroną, do której linkuje. Zgodnie z powyższym, należy pozyskiwać dobre jakościowo linki, z domen o wysokim autorytecie.

SEOmoz Toolbar, sprawdzenie zaufania i autorytetu domeny

Niewątpliwie najprostszą metodą na sprawdzenie tychże danych jest instalacja odpowiedniego dodatku do przeglądarki Firefox – SEO Toolbar.

Po ponownym uruchomieniu przeglądarki, na górze pojawi się dodatkowy pasek. Aby sprawdzić autorytet domeny/strony wystarczy przejść na daną witrynę.

Na pasku SEOmoz zobaczymy aktualne wskaźniki PA i DA. PA to Page Authority (autorytet strony/podstrony), a DA – Domain Authority (autorytet domeny). Dodatkowo na zakładce Settings dostępne są pozostałe wyznaczniki, niestety większość z nich jest niedostępna dla darmowych kont.

Możemy także udać się na stronę www.opensiteexplorer.org i wpisać adres witryny, którą chcemy poddać analizie.

Polecane wpisy
Linkowanie wewnętrzne, co to jest linkowanie wewnętrzne, jak zrobić linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to proces tworzenia odnośników (linków) pomiędzy różnymi stronami w ramach tej samej witryny internetowej. Oznacza to, że linki Czytaj dalej

Kompletny przewodnik po skutecznych strategiach pozycjonowania dla Twojej firmy
Kompletny przewodnik po skutecznych strategiach pozycjonowania dla Twojej firmy

Pozycjonowanie jest kluczowym elementem strategii marketingowej dla firmy. Poniżej przedstawiam kompletny przewodnik po skutecznych strategiach pozycjonowania, które mogą pomóc Twojej Czytaj dalej