Pozycjonowanie

Chcesz zaistnieć w rosyjskim Internecie?

O tym jak i gdzie szukają Rosjanie (naród, w którym w ciągu ostatniego roku przybyło najwięcej użytkowników Sieci ) oraz dlaczego warto pozycjonować się w rosyjskich wyszukiwarkach – w niniejszym artykule.

Wyszukiwanie w rosyjskim Internecie, popularnie nazywanym Runietem kręci się wokół czterech wyszukiwarek. Są to: Yandex (z 48,40% udziałem w rynku), światowy lider Google(28,56%), Rambler (15,87%) i Mail.ru (4,72% ). Na dalszych pozycjach plasują się: Yahoo, MSN, Aport, Meta Bot, Alta Vista… (wg SpyLOG luty / marzec 2007 r.).

Biznes reklamuje się w Rosji

W wyniku zintensyfikowanego rozwoju Runieta, już nie tylko mali krajowi przedsiębiorcy inwestują w linki sponsorowane na stronach rosyjskich wyszukiwarek, ale również zagraniczne firmy z sektora MŚP, a także duże międzynarodowe koncerny, takie jak: General Motors, Nissan, Peugeot, Honda, Sony. W takich firmach budżet na reklamę internetową wynosi $1,5 mln – $3,5 mln na rok, z czego duża część (nawet 50%) przypada na Yandex i jego reklamę kontekstową. ( „Wiadomości” 08.02.07 r.).

SEM na topie

W związku z ogromnym zainteresowaniem reklamodawców, wydatki na reklamę wyszukiwarkową w rosyjskim segmencie Internetu w 2006 roku wzrosły prawie dwa i pół raza w stosunku do roku poprzedniego i zamknęły się w kwocie $110 mln. W ten sposób, po raz pierwszy w historii Runieta, reklama kontekstowa pokonała reklamę banerową, na którą w zeszłym roku wydano $100 mln. To znaczący sygnał dla promujących się online przedsiębiorców, że działania SEM (połączenie technologii i słowa, pozwalające docierać z informacją i reklamą do 92% użytkowników Internetu) są obecnie optymalną formą promocji. (Lenta.ru, 12.02.07 r., „Biznes” 13.02.07 r.).

 

rubel-waluty-rosja

 

Optymalne koszty promocji

Ceny minimalne za jedno kliknięcie w link sponsorowany na Yandeksie wahają się (zależnie od branży) od $0,5  (etykietki samoprzylepne) do $5 (lodówki). W Biegunie zapłacimy $4 za terminale płatnicze, $5,7 za korekcję wzroku, $5,9 za frazę „rejestracja przedsiębiorstw”, a $6,2 za hasło „likwidacja firm”. Najwyższe ceny — $9,99, to stawki za precyzyjne targetowanie reklamy, gdzie wykorzystuje się bardzo konkretne parametry, dobór lokalizacyjny i czasowy. Dla porównania, ceny za jednotygodniową emisję reklamy banerowej na popularnych rosyjskich witrynach wynoszą od $1550 do $5000 (wg danych zwww.context.1ps.ru).
Inwestycja w link sponsorowany jest, jak się okazuje, nie tylko tańsza, ale i bardziej skuteczna. Płacąc za baner płacimy za jego wyświetlenie, nikt nie gwarantuje nam, że użytkownik wejdzie na nasza witrynę i zapozna się z towarami i usługami, które proponujemy. Inwestując w link sponsorowany płacimy za użytkownika, który odwiedził naszą stronę, bo jest de facto zainteresowany produktem, który mamy do zaoferowania.

Czytaj  Strategia pozyskiwania ruchu na stronie internetowej

Konkurencyjni reklamodawcy

W Yandex.Direct najwyższe ceny (najwyższe CPC – kwota, którą płaci reklamodawca za kliknięcie w link sponsorowany) osiągają odnośniki firm z sektora B2B, dla których sprzedaż choćby jednej naftowej wieży wiertniczej lub Boeinga rocznie sprawia, że nawet link sponsorowany, gdzie jedno kliknięcie kosztuje nawet $48 staje się opłacalny. Oprócz w/w przykładów B2B, „najgorętsze“ oferty to sprzedaż mieszkań w tzw. nowostrojkach (nowe kompleksy mieszkaniowe), dzierżawa samolotów, przetargi na FOREX, usługi budowlane na duże kompleksy użytkowe.

Dlaczego Yandex

Wracając do lidera w wyszukiwaniu u naszego wschodniego sąsiada… Yandex – zaniedbany w końcu lat dziewięćdziesiątych, teraz zajmuje czołową pozycję w Runiecie. Stawiając na reklamę kontekstową, w zeszłym roku podwoił swoje dochody i utrwalił przywództwo w segmencie wyszukiwania internetowego. Właściciele wyszukiwarki prognozują, że w tym roku dochód z samej tylko reklamy kontekstowej wyniesie $100 mln. Yandex to obecnie ok. 25 mln użytkowników Internetu i dziesiątki tysięcy reklamodawców. Dziennie na jego stronach pojawia się 5 mln osób. Nieustannie powiększająca się liczba internautów sprawia, że kolejni rekalmodawcy zachęceni możliwością skutecznego wypromowania swojej firmy inwestują w działania SEO (pozycjonowanie stron internetowych w wynikach wyszukiwania) i SEM (kampanie płatnych odnośników). Mają rację, na efekty wcale nie trzeba długo czekać, bo Yandex jest nowoczesną wyszukiwarką, która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom internautów i reklamodawców. Od 2005 r. – podobnie jak w Google – funkcjonują tu dwa systemy reklamowe – analogiczne do AdWords i AdSense (dane z oficjalnego bloga Yandeksu).

Lepszy tani link niż drogi baner

Dyrektor agencji reklamowej AdWatsh – Lew Glejzer prognozuje, że w 2007 r. rynek reklamy kontekstowej osiągnie pułap $200 mln. Wszyscy gracze, którzy naprawdę przyszłościowo planują rozwój swojej firmy inwestują w linki sponsorowane – dodaje dyrektor Link.ru – Dmitrij Wasiljew. Banery wyraźnie drożeją i będą je raczej kupować duże firmy z potężnymi budżetami, w reklamę kontekstową mogą zainwestować zarówno duże, jaki i małe przedsiębiorstwa.

‘Kluczowe’ słowa kluczowe

Do pełni sukcesu potrzeba jeszcze tylko odpowiednio dobranych słów kluczowych – takich, które z jednej strony najlepiej oddają przedmiot naszej działalności i / lub oferty, a jednocześnie należą do ulubionych i najczęściej szukanych przez internautów. W okresie od grudnia 2006 do lutego 2007 rosyjskie wyszukiwarki najczęściej szukały słów: referaty, tapety na pulpit, horoskop, pocztówki, pogoda, gry, nowości, mp3, przysłowia, ‚czekaj na mnie’ (odpowiednik randki), telefony komórkowe, przepisy kulinarne, znajomości, muzyka, anegdoty, praca, samochody, wróżby, seks, erotyka, mapa Moskwy, czat, samsung d500, kamasutra, mieszkania, zdjęcia, wiadomości, nokia, piłka nożna, rosyjskie radio, teksty piosenek, motoryzacja, porno, ciąża, Aeroflot (wg danych serwisu SpyLOG). Być może niektórych to zainspiruje przy planowaniu kampanii płatnych odnośników na przykład na stronach Yandeksu…

Czytaj  Co to jest pozycjonowanie

Do kogo trafimy z reklamą

Do internautów przeszukujących Runiet z terenu Rosji – 44,41%, USA – 14,46%, Ukrainy – 4,74%, Niemiec – 3,47%… Jak widać inwestycja w SEM na rynku rosyjskim daje spore możliwości dotarcia do kontrahentów czy klientów w różnych częściach świata.
Jeśli chodzi o miasta rosyjskie, w wyszukiwaniu przoduje stolica – 43,96%, dalej jest Sankt-Petersburg – 10,08% i Jekaterynburg – 2,55% (wg danych SpyLOG).

Co daje reklama wyszukiwarkowa

Bardzo duży procentowy udział w strukturze odwiedzin witryn internetowych stanowią wejścia generowane przez wyszukiwarki. Jest to zasługą pozycjonowania i search engine marketing, dzieki którym adres naszej strony znajduje się wysoko zarówno w naturalnych wynikach wyszukiwania, jak i w linkach sponsorowanych, internauci częściej trafiają na nasza stronę, a co za tym idzie, nabywają nasze produkty bądź usługi. Dla przykładu, dane statystyczne z monitoringu kilku sektorów działających w rosyjskiej Sieci w listopadzie 2006 (wg SpyLOG).

Branża finansowa
Liczba użytkowników miesięcznie: 1 200 000
Struktura odwiedzin:

  • 57% – wejścia bezpośrednie
  • 32% – wejścia generowane przez wyszukiwarki
  • 11% – linki wewnętrzne

Liczba użytkowników przypadająca na poszczególne witryny wraz z procentowym udziałem w rynku:

Serwis Sbierbanku Rosji – 203.971 (17,1%)
OOO KB „Bank Renesansu Kapitałowego – 119.734 (10%)
Korporacja Finansowa „URALSYB” 101.813 (8,5%)

Najczęściej poszukiwanymi słowami z branży są:

kredyty, banki, hipoteka, kredyt konsumpcyjny, kredyt na samochód, kalkulator kredytowy, kredyt na naglące potrzeby, karta kredytowa, kredyt bez zastawu, kredyt na rozwój małego przedsiębiorstwa.

Sprzęt komputerowy
Liczba użytkowników miesięcznie: 1 801 000
Struktura odwiedzin:

  • 64% – wejścia bezpośrednie
  • 29% – wejścia generowane przez wyszukiwarki
  • 7% – linki wewnętrzne

Liczba użytkowników przypadająca na poszczególne witryny wraz z procentowym udziałem w rynku:

ULTRA Computers – 410.265 (22,8%)
Sklep internetowy FORUM computers – 115 481 (6,4%)
Sklep internetowy ULTRA online.ru – 109 498 (6,1%)

Najczęściej poszukiwanymi słowami z branży są:

notebooki, komputery, driver, sprzedaż komputerów, sprzedaż notebooków, przegląd notebooków, asus, notebooki na raty, Dell inspiron 1300, Dell inspiron 6400

Telefony komórkowe
Liczba użytkowników miesięcznie: 1 115 500
Struktura odwiedzin:

  • 47% – wejścia generowane przez wyszukiwarki
  • 46% – wejścia bezpośrednie
  • 7% – wewnętrzne linki

Liczba użytkowników przypadająca na poszczególne witryny wraz z procentowym udziałem w rynku:

Czytaj  10 darmowych narzędzi SEO (Pozycjonowanie)

Sieć salonów: ‘Połącz się” – 346.128 (31%)
XXI wiek.ru Sprzedaż technologii cyfrowych – 96.669 (8,7%)
Betalink Sprzedaż komórek – 90.305 (8,1%)

Najczęściej poszukiwanymi słowami z branży są:

telefony komórkowe, komórki, telefony, nokia, katalog telefonów komórkowych, sony ericsson, nokia 8800, internetowe salony sprzedaży telefonów komórkowych, sprzedaż telefonów komórkowych, nokia n72

Branża samochodowa
Liczba użytkowników miesięcznie: 1 923 000
Struktura odwiedzin:

  • 44% – wejścia generowane przez wyszukiwarki
  • 38% – wejścia bezpośrednie
  • 18%- linki wewnętrzne

Liczba użytkowników przypadająca na poszczególne witryny wraz z procentowym udziałem w rynku:

Salon samochodowy Genser – 170.975 (8,9%)
Świat samochodów Sprzedaż i Serwis – 122.337 (6,4%)
Auto Berlin Samochody z Niemiec – 97.638 (5,1%)

Najczęściej poszukiwanymi słowami z branży są:

Mazda, ford, nissan, ford, citroen, honda, mitsubishi, suzuki, renault, ford focus

Turystyka
Liczba użytkowników miesięcznie: 2 484 900
Struktura odwiedzin:

  • 58% – wejścia bezpośrednie
  • 33% – wejścia generowane przez wyszukiwarki
  • 9% – linki wewnętrzne

Liczba użytkowników przypadająca na poszczególne witryny wraz z procentowym udziałem w rynku:

Biuro turystyczne Newa – 221.016 (8,9%)
Biuro turystyczne TEZ TOUR – 211.407 (8,5%)
Dokąd.ru Internetowe Biuro Podróży – 87.189 (3,5%)

Najczęściej poszukiwanymi słowami z branży są:

Turcja, podróże do ciepłych krajów, hotele w Turcji, Egipt, wczasy w Turcji, wczasy w Egipcie, hotele w Egipcie, wyjazdy sylwestrowe, Grecja, Tunis, Kreta.

Runiet + SEM = SUKCES

Inwestując w działania search engine marketing w rosyjskiej części Sieci możemy rozszerzyć swoje możliwości, szczególnie w dziedzinie handlu. Reklama w wyszukiwarkach rosyjskich daje polskim importerom i eksporterom ogromne szanse – szanse zaistnienia na tamtym rynku, szanse nawiązania nowych kontaktów, podpisania kolejnych umów i zwiększenia obrotów swojej firmy i… jak to zwykle bywa w Internecie – pierwsi zyskają najwięcej. Zachęcamy zatem do prowadzenia marketingu w wyszukiwarkach rosyjskich – z pewnością przyniesie on firmie wymierne korzyści.

Polecane wpisy
Właściwe podejście do pozycjonowania i optymalizacji stron – krok po kroku

W niniejszym poradniku przedstawimy Wam najważniejsze czynniki, jakie trzeba wziąć pod uwagę przy skutecznym pozycjonowaniu swojej strony. Dowiecie się też Czytaj dalej

WordPress wspomaga pozycjonowanie stron?

Dynamiczny rozwój systemów zarządzania treścią o których można było przeczytać w jednym z poprzednich wpisów na naszym blogu, niejako wyręczył programistów z konieczności zapisywania Czytaj dalej

1 KOMENTARZ

Możliwość komentowania została wyłączona.